Șoferii nevaccinați pot ridica, în continuare, riscuri privind întârzieri și, chiar, blocaje. Dumagas este una dintre companiile de transport care s-a implicat activ în campania pro vaccinare în rândul angajaților. Am discutat cu Mircea Vlah, CEO Dumagas, despre modul în care s-a derulat această campanie.
ZIUA CARGO: Vaccinarea angajaților reprezintă un aspect cu impact asupra productivității?
Mircea Vlah: Nu putem spune că există diferențe de productivitate între șoferii vaccinați și cei nevaccinați. Am avut, însă, momente când ne-am blocat la anumite încărcări/descărcări, pentru că, în respectivele depozite, ni s-a solicitat certificatul verde. Am fost nevoiți să găsim soluții de moment, pentru că respectivul șofer nu era vaccinat.
La ora actuală, dacă avem de ales între șoferi vaccinați și nevaccinați, îi alegem pe cei vaccinați.
Cu conducătorii auto nevaccinați, există, în continuare, riscul de a întâmpina probleme la punctele de încărcare/descărcare. Trebuie să avem în vedere activitatea pe termen lung. În plus, am trecut și prin situații în care șoferii s-au infectat și, din păcate, am avut și un coleg pe care l-am pierdut din cauza COVID-19.
Am discutat cu șoferii, pentru a preveni astfel de situații, pentru că să îți pierzi viața din cauza unui virus nu este ușor de acceptat, mai ales că avem la dispoziție vaccinarea.
Din păcate, există în continuare șoferi care își asumă acest risc, însă nu am fost atât de drastici încât să întrerupem colaborarea.
Dialogul dificil cu șoferii, experimentat de mulți transportatori a făcut ca subiectul vaccinării să fie, adesea, evitat. De altfel, nu puțini șoferi au preferat să plece de la firmele care îi obligau să se vaccineze și să își caute noi locuri de muncă, unde prima întrebare pusă era: „Impuneți vaccinarea șoferilor?” Dumagas a decis să desfășoare o campanie pentru vaccinare. De ce?
Vaccinarea a fost descoperită acum o sută de ani. Am încercat să ne documentăm pe această temă și am realizat că acesta a fost un mare pas înainte pentru medicină și, astfel, au putut fi eradicate numeroase boli, unele dintre acestea fiind mortale.
Am plecat de la premisa că acest vaccin ne protejează și am aplicat o metodă de încurajare, și nu de pedepsire. Am desfășurat campanii de informare, am discutat cu șoferii unu la unu și i-am întrebat, în primul rând, în legătură cu temerile pe care le au. Sigur, i-am înțeles pe cei care au un istoric medical care i-a determinat să nu se vaccineze, de teama efectelor secundare. Sunt, însă, mulți care au avut nevoie de timp, pentru a depăși frica de necunoscut și de teorii ale conspirației.
Pe lângă discuțiile individuale, am stabilit și un sistem de bonusare, la care s-a adăugat și împărtășirea experiențelor avute.
Am văzut cu toții că aceia care s-au vaccinat scapă de anumite situații neplăcute – blocaje, restricții, controale… Mulți au ales că se vaccineze poate nu neapărat din punct de vedere medical, ci pentru a putea să își facă treaba mai departe.
Am evoluat de la o rată de 10% șoferi vaccinați, la prima etapă în care vaccinul a fost disponibil, la 90%, la finalul anului trecut.
Discuțiile au fost purtate în special de cei care intră în contact cu șoferii – transport managerii, driver managerii.
Cum s-a desfășurat campania?
Primul pas a fost ca echipa de la birouri să se vaccineze. Apoi, am discutat cu toată lumea situațiile dificile experimentate în cadrul activității – blocajele, restricțiile la încărcare… iar lucrurile au culminat cu șoferul care și-a pierdut viața din cauza bolii.
Un moment important a fost și acela în care am decis să oferim un bonus pentru cei care se vaccinează. Practic, au fost mai multe momente care au încurajat vaccinarea și fiecare coleg s-a convins pe parcurs, pentru că noi nu am avut un dead-line stabilit.
Am mers foarte mult pe exemplul personal, șoferi care s-au vaccinat și au comunicat cu colegii pentru a le spune că totul este ok. Am încercat să combatem teoria conspirației și poveștile de pe rețelele de socializare. Însă acest proces nu s-a desfășurat cu agresivitate. Am lăsat pe fiecare să aibă propriul proces de evaluare și gândire.
Avem, în continuare, colegi (nu doar șoferi) care nu s-au vaccinat, însă marea majoritate s-au vaccinat și și-au continuat viața într-un ritm normal.
De ce să te ascunzi tot timpul, sau să trișezi pentru o înțepătură?
Care au fost principalele motive pentru care majoritatea șoferilor au decis să se vaccineze?
Cred că este o combinație de mai mulți factori. Noi am dorit să împărtășim faptul că vaccinul ne ajută în primul rând din punct de vedere medical.
Nu am ignorat subiectul și am comunicat permanent pe această temă, am adăugat și bonusul pentru vaccinare (o sumă de bani motivantă), alături de experiențele negative (colegi intrați în carantină, internați în străinătate) – a fost un cumul de factori care i-a convins că este mai bine să se vaccineze.
Avem grupuri cu șoferii și toate experiențele au fost comunicate.
Cel mai dificil aspect al campaniei este reprezentat de timp. De la apariția vaccinului și până am ajuns la aceste rezultate, a fost o muncă lungă, desfășurată pas cu pas. Am monitorizat de la lună la lună cum evoluează procesul de vaccinare. Este foarte important să ai răbdare și o comunicare echilibrată, exact așa cum încercăm să abordăm și aspectele întâlnite, zi de zi, în activitatea noastră.
Răbdare și echilibru – nu am mers nicio clipă pe ideea de presiune. Am apăsat doar pe pedala încurajării și motivării.
Comunicarea legată de vaccinare a mers pe aceleași canale existente, în mod firesc, în activitatea companiei. A reprezentat doar un subiect în plus, pe lângă cele legate de activitatea de transport, în mod uzual.
Discuțiile legate de vaccinare au avut loc în special pe drumul spre casă și la sediu. În timp ce erau la muncă, am lăsat șoferii să își facă treaba. A insista prea mult/des pe subiectul vaccinare riscă să enerveze oamenii.
Practic, discutăm despre momentele în care le reamintim ce documente le expiră, sau faptul că au nevoie de pașaport pentru Anglia… Atunci am adus în atenția lor și subiectul legat de vaccinare. Sunt discuțiile pe care șoferii le au cu driver managerii.
Cum ați stabilit modul de comunicare și conținutul mesajelor?
A fost norocul nostru că avem o echipă unită, ne-am înțeles de la început în legătură cu importanța și beneficiile vaccinării și am căutat împreună calea corectă.
Chiar de la începutul pandemiei, am preluat mesajele de la Ministerul Sănătății. Am făcut pachețele pentru șoferi, cu măști, dezinfectant… un pachet sanitar complet. După apariția vaccinului, am preluat informările oficiale și le-am transmis colegilor. Peste aceste informații fiecare a venit cu povestea personală – probleme întâmpinate din cauza nevaccinării. Pas cu pas, mulți s-au convins singuri.
Iar noi am comunicat tot timpul în legătură cu problemele apărute. Amintesc, de exemplu, coridoarele care se realizau la un moment dat în Marea Britanie, unde șoferii vaccinați treceau direct. Practic, au fost multe situații în care a fost evident că șoferii vaccinați își fac munca mai ușor, iar noi am transmis aceste avantaje către toți colegii.
A contat și exemplul personal – echipa managerială s-a vaccinat.
Ne-am străduit să nu dramatizăm nici mesajul medical și nici să nu dăm curs teoriilor conspirației. Ne-am concentrat pe unitatea grupului.
Bineînțeles, nu am forțat pe nimeni și niciun șofer nu a plecat din cauza vaccinării, însă nici nu am angajat șoferi nevaccinați. Dacă pandemia va intra pe un trend descendent și se vor ridica restricțiile, probabil că vom ridica și noi această barieră.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro