Ca în fiecare an, în luna septembrie, demarăm concursul „Romanian Transport Company of the Year“, iar acest lucru reprezintă un important prilej de a vizita elita transportului românesc de mărfuri, de a vedea ultimele tendinţe ale sectorului. Şi nu este vorba doar despre cele şapte companii care au intrat în finala competiţiei şi pe care vă invităm să le votaţi pe site-ul www.ziuacargo.ro. Pentru această ediţie a concursului am primit zeci de recomandări, companii de transport cu care am discutat, iar pe unele am avut prilejul chiar să le vizităm. Şi pentru că această competiţie îşi propune în primul rând popularizarea celor mai bune practici, am hotărât să prezint în acest editorial, pe scurt, unele dintre cele mai importante aspecte urmărite de către transportatori pentru a obţine performanţă. Creşterea numărului de km parcurşi este esenţială şi este un aspect urmărit permanent de către companiile de transport. Astfel, cei angrenaţi în transportul internaţional încearcă să utilizeze la maxim programul de lucru al şoferilor (tot mai des utilizează doi şoferi pe camion) şi se feresc pe cât posibil de zonele cu infrastructură deficitară. Practic, încearcă să îşi ţină camioanele cât mai puţin în România. Dar asta nu este tot. Sunt cazuri în care firmele de transport optimizează lanţul logistic al clienţilor lor pentru suplimentarea kilometrilor parcurşi de şoferi şi autovehicule. Acest lucru se realizează prin creşterea parcului de semiremorci peste numărul capetelor tractor şi prin realizarea propriilor depozite. Cu ajutorul unui parc cât mai nou şi prin instruirea permanentă a şoferilor, consumul mediu a atins pentru unele firme cote considerate nu demult imposibile. Sunt transportatori care au ajuns la un consum mediu ce a scăzut semnificativ sub 30 l/100 km. Expediţiile, grupajele, crearea unor reţele de transportatori (colaboratori permanenţi) sunt alte metode importante pentru creşterea profitabilităţii. Sunt două aspecte importante care pot fi remarcate. Primul este legat de relaţia cu şoferii. Pentru multe firme consumul normat a dispărut, fiind căutate metode inovative de motivare şi stimulare a şoferilor pentru a fi cât mai performanţi. Cel de-al doilea aspect este legat de atitudinea proactivă a unor transportatori. A devenit evident faptul că, sub presiunea concurenţei, tarifele de transport sunt greu de crescut şi uneori chiar de menţinut. Astfel, companiile de transport au început să gândească sisteme ingenioase pentru creşterea competitivităţii. Pe de o parte, venituri mai mari prin creşterea numărului de km parcurşi precum şi prin oferirea de servicii complementare. Pe de altă parte, scăderea costurilor. Dacă la debutul crizei fiecare transportator căuta îmbunătăţirea capacităţii de monitorizare a costurilor, astăzi sunt companii care implementează măsuri inovative pentru scăderea continuă a costurilor, atingând toate aspectele legate de activitatea de transport.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro