Ai doar o zi la dispozitie, un Mercedes Vito la scara, dor de duca cat cuprinde, vrei sa fugi de Bucuresti unde vezi cu ochii; cum procedezi?
Datele ecuatiei sunt relativ simple, Ziua Cargo, ar vrea un test-drive; Verde de Romania nu vrea decat sa plece de acasa, asa cum ii sta bine unei publicatii de profil turistic. Tot ce avem de facut este sa imbinam cu maiestrie utilul cu placutul.
Ziua Cargo si Verde de Romania „au testat“ un circuit turistic de o zi in Muscel si Arges
– Concluzia este clara: acest demers este recomandat doar pentru japonezi
– O zi este suficienta doar daca vrei sa ratezi tot: manastirile rupestre Cetatuia, Namaiesti, Corbii de Piatra, Campulung si Manastirea Negru-Voda, Curtea de Arges cu ale sale Manastirea Mesterului Manole si Sfantul Nicolae Domnesc
– Despre gratar si tuica de Arges nici nu mai poate fi vorba
Din parcare in decor
Ce vrea bucuresteanul contemporan, in afara de gratar, ne intrebam noi in parcare, soptind usor in barba? De obicei nimic, asa ca il insotim pe bucuresteanul plimbaret si vesel al inceputului de secol, mare iubitor de sprit, mititei si politica, dar parca de un snobism ceva mai simpatic. Dam ochii roata in jurul Bucurestilor si cautam o destinatie.
Sinaia ar fi o varianta, dar, pe langa faptul ca este o destinatie care a devenit anosta, cand nu este de cosmar, si pentru care ai nevoie de trei zile – una de dus, una sa ti revii si una de intors – ne orientam catre Muscel, pe cel mai vechi drum al Valahiei, Valea Dambovitei spre Campulung-Curtea de Arges, una din destinatiile cele mai in voga la inceputul secolului trecut.
Cu manastirile sale, cu poienile, muntii, tuica, pesterile, raurile mai vijelioase sau mai domoale, cu fanete si minunatele orasele, pe acea vreme, Campulung si Curtea de Arges, acest taram strajuit la nord de Muntii Fagarasului zumzaia vara de bucuresteni ca faneata de bondari petrecareti, fiind, alaturi de Govora, Olanesti, Herculane, Sinaia sau Mangalia, una din destinatiile predilecte ale turistului vremii.
Tragedia merelor de Voinesti
Ora 09.00. Optam, deci, pentru varianta Targoviste, parca si drumul incepe frumos, ori Bucurestii se termina mai onorabil, fiind nevoit sa treci pe langa palatele Mogosoaia si stirbey si nu pe langa Metro Militari. Asfaltul bun. Pana la fosta capitala a Valahiei, nimic de spus. Pe centura Targoviste lasam drumul Sinaia-Brasov, o varianta foarte spectaculoasa spre Valea Prahovei – nu o ocoliti, mai ales ca puteti avea placuta surpriza sa ajungeti mai repede la Predeal decat pe DN1 – si o tinem spre Voinesti, capitala merelor.
Nu faceti ca noi, care ne grabeam sa ajungem la Manastirea Cetatuia Negru-Voda. Opriti sa luati un cos de mere. De la inceputul lui iulie pana iarna tarziu, acest fruct interzis in supermarketuri – ionatanul de Voinesti – va zambeste larg de pe marginea ulitelor. Faceti-i loc in porbagaj, pe undeva intre casoletele de mici si roata de rezerva, este unic in Europa. Din pacate, avand interzis pe pietele Romaniei, din motive pe care nu ne propunem sa le dezbatem acum – Verde de Romania se ocupa, cel putin declarativ, cu promovarea si nu cu demolarea tarisoarei – acest adevarat brand de tara, la fel de autentic ca Miorita, putrezeste prin pivnitele satenilor. Lasam acest subiect pentru alta data, nu de alta, dar ne strica bucuria, si luam Dambovita in amonte, ca tatarii.
Cetatuia Negru Voda
Ora 11.30. Dupa doar cativa kilometri, ajungem in cel mai fermecator loc: Cheile Dambovitei. Navalitor chior sa fii si tot observi pe de o parte Coltii Doamnei sau stanca inaccesibila vrajmasilor pe care a fost ridicata Manastirea Cetatuia Negru-Voda, pe cealalta parte.
Totusi, luati ca reper satul Cetateni. Accesul catre manastire se face pe un pod aflat chiar in mijlocul unui catun locuit de cetateni tuciurii, aciuiti prin partile locului de cateva decenii. Parcati undeva in dreptul carciumii de langa pod. Acum, voi hotarati, ori cedati cativa lei puradeilor care or sa va inconjoare masina in cateva secunde – taxa de parcare – ori va faceti cruce si va carati cu tot calabalacul pana la manastire. Oricum, nu lasati nimic lucitor la vedere in masina pentru a nu atrage „pasarile rapitoare“. Locul, trecand peste aceste insurmontabile neajunsuri, este visul grataragiului. Amanati ospatul si luati in piept cararuia abrupta care va urca cateva sute de metri spre sfantul lacas. Nici o problema cu orientarea, drumul este strajuit de un sir de cruci, care reprezinta drumul si patimile lui Isus pe Golgota. Urcusul nu poate dura mai mult de o jumatate de ora; exclus tocuri sau tenisi!
Doua mii de ani de istorie intr-o garsoniera dubla
Aceasta stanca pe care va catarati a fost cetatuie dacica, apoi fort roman, apoi refugiu pentru crestinii prigoniti, iar mai tarziu salas crestin. Steiul adaposteste ca un fagure zeci de grote naturale sau sapate de mana omului, care au gazduit neintrerupt un nesfarsit sir de sfinti eremiti cunoscuti si necunoscuti in decursul a vreo doua mii de ani.
Asezamantul actual a fost ctitorit de insusi Negru-Voda, conform legendei impamantenite, si a servit stralucitului descalecator cuman si ca punct de rezistenta. Ca o curiozitate, grota care adaposteste biserica are doua altare, unul era catolic, pentru sotia sa unguroaica, celalalt ortodox. Nu exista nici o referire la cultul legendarului voievod, asa ca nu stim cat este politica de stat si cat compromis conjugal in acest gest. Picturile iremediabil degradate din altarul ortodox sunt dintre cele mai vechi din Valahia.
Abia dupa ce va trageti indelung sufletul si aruncati o privire roata, o sa realizati ca osardia voastra, mai ecumenica sau mai lumeasca, a meritat efortul.
De jur imprejur, dealurile si muntisorii Muscelului, sub voi Valea Dambovitei, sub talpi un munte de istorie si legenda. Este timpul si locul sa ascultati povestile pamantului; fie vi le spune parintele Cristian, fie il rugati pe staret; asezamantul nu adaposteste decat trei vietuitori de obste. Va garantam ca oricat de inspirati am fi noi, povestile si legendele locului nu vor suna la fel ca de pe prispa manastirii. Basarabi, sfinti, eroi, restriste si legenda, te miri cate incap in jurul acestei minuscule si binecuvantate vizuini de piatra.
Din pacate, a trebuit sa ne luam talpasita spre urmatoarea noastra destinatie, Namaiesti. Ne am facut din nou o cruce, cat toate zilele!, rugandu-ne sa gasim masina inca echipata cu cric, oglinzi si roata de rezerva si am coborat de pe munte, de data asta in pasul strengarului, urmati de tropaitul retinut al parintelui Gherasim, un calugar autostopist picat tocmai din inima Deltei, aflat si el intr-un voiaj pe la manastirile Argesului. Ne-am zis ca o tara de aer de cucernicie nu poate sa-i strice Mercedesului. Numele calugarului este fictiv. Necunoscute sunt caile netului, aceasta unealta a diavolului, motiv pentru care nu-i vom publica nici fotografia pelerinului.
Namaiesti, reper Holcim
Ora 13.30. N-ai cum sa ratezi Manastirea Namaiesti. Luati ca reper „cetatea Holcim“, restaurata pe temeliile unei mai vechi ctitorii ceausiste. Chiar dupa ce treceti de fabrica de ciment, ajungeti in intersectia cu sens giratoriu unde drumurile se separa – unul spre Brasov prin Rucar-Bran, al nostru spre Campulung-Curtea de Arges. Manastirea este la cateva zeci de metri departare. De pe pridvorul bisericii de piatra puteti admira in afara de cosurile semete ale Holcimului si acoperisul de sindrila al casei memoriale al celui mai hatru ardelean – Toparceanu, drumul care opinteste inspre Dragoslavele si Mausoleul Eroilor cazuti in cel mai profitabil razboi pierdut vreodata de romani, cel de Reintregire. il lasam pe calugarul ratacitor in intersectie, impreuna cu gandul de a da o fuga pana la Bran. Nu atat de dragul castelului sau a bulzului contrafacut, cat pentru minunata priveliste asupra Bucegilor si a Pietrii Craiului de pe culmile trecatorii. Alta data.
Din cer nu pica nimic!
Manastirea Namaiesti, asezamant de maici prosper, scobit in stanca unul deal, face parte din asa-zisul Triunghi al Ortodoxiei, alaturi de Cetatuia si Corbii de Piatra. Cele trei lacasuri rupestre formeaza intr-adevar un triunghi, insa dateaza inca de dinainte de Hristos. Dar orice speculatie care vinde imaginea Romaniei este binevenita, deci achiesam.
Este ceasul 14.00. Ne facem loc printre un excavator si prispa chiliilor maicilor, facem, poze, ne interesam firesc de cazare, vazand multimea de acareturi. O maicuta ne lamureste: „Acum nu se poate. Restauram muzeul“. „Gazduiti contracost?“, ne obraznicim. „Pai, ati vazut voi ceva care sa pice din cer? Ca se mai mira unii ca cerem bani; ia incercati in sat, la pensiuni, va primeste cineva gratis?“ Are dreptate, cine a vazut ceva sa vina din cer?
Cocheta biserica sapata in piatra este singura din cele trei sus-amintite care nu mai pastreaza nici o fresca originala, si nici de alt fel.
Plecam spre Campulung. Voi sa nu faceti la fel. Aici va opriti. Cautati cazare in special la pensiunile din si de pe langa Namaiesti. Cereti bulz, muschi impletit de Campulung, tuica de prune! Doamne-ajuta!
Pardon, monser!
14.30. Intram in Campulung si tragem masina pe bulevardul central, singurul, care traverseaza orasul. Se numeste Negru-Voda, altfel cum. Acest oras intemeiat de negustorii sasi – sa le dea Dumnezeu sanatate, ca frumos loc au gasit – a fost principalul targ pe ruta comerciala dintre Valahia si Transilvania. Mai apoi, o data cu descalecarea Basarabilor, a devenit firesc prima Capitala a tarii Romanesti. In secolul XIX, dupa descalecarea Hohenzollern-Sigmaringen-ilor si aparitia Regatului Romaniei, a devenit capitala de vara a bucurestenilor. Descalecam si noi, la o terasa. Privim cu nostalgie la bulevardul „Pardon“, cum se numea el pe vremea cand toti bucurestenii de pe bulevardul Magheru se loveau de toti bucurestenii de pe soseaua Kiseleff in zilele de vacanta: „Pardon, monser!“ Crinoline, palarii de panama, uniforme, lautari adusi cu birja din Capitala, fum de mititei, bere la tap – apropo, denumirea vine de la emblema berii Azuga, o capra neagra pe un stei de piatra – chefuri, amantlacuri, farafastacuri, politica fina si zorzoane, toate personajele lui Tudor Musatescu si Caragiale ne trec prin spatele ochilor. Apa plata ne intrerupe reveria. Prin fata ochilor ne trec urmasii mesterului Manole, mecanicul, nu zidarul. Dupa al doilea razboi, ala pagubos, Argesul si Muscelul au constituit patria automobilelor si binecuvantatelor lor componente. Nu exista copil sa nu poarte in scutece o bujie de Dacie sau vreo gospodina sa nu care in bikini un rulment de Aro. Voia buna a fost inlocuita cu munca de placere. Orasul, ca mai toate destinatiile gresit considerate demodate, si-a pastrat insa toate valentele care i-au adus gloria si prosperitatea interberlica. Noroc cu falimentul Aro, acum orasul poate deveni un adevarat oras turistic. Este si un punct stategic, o data ajuns in Campulung poti trece in Transilvania prin pasul Rucar-Bran sau pe Transfagarasan prin Curtea de Arges-Cetatea Poenari ori sa o iei spre Valcea cu minunatele sale destinatii: Govora, Horezu, Polovragi, Cozia etc.
Manastirea Negru Voda
Ora 15.00. La iesirea din oras, poposim pe la nedrept ignorata Manastire Negru-Voda. Acest autentic document istoric este unul din cele mai patimite asezaminte monahale din Romania. A fost zidit si pustiit si rezidit de nenumarate ori. L-am gasit asa cum a fost dintodeauna: in restaurare. Atribuit lui Negru-Voda, nu mai pastreaza niciunul din elementele arhitectonice sau picturile originale, dar este locul unde se gaseste piatra de mormant a Voievodului Nicolae Alexandru, fiul lui Basarab I, altfel spus, cea mai veche piatra tombala din Romania. Turnul clopotnitei inalt de 35 de metri, este cel mai inalt din Valahia medievala. Fotografiem in pripa o betoniera care zumzaie linistitor in umbra zidurilor seculare si plecam spre Curtea de Arges. Suntem presati de lumina.
O alegere dureroasa
Devine clar ca nu ne vom incadra in timp. Trebuie sa optam, culmea!, intre cele mai spectaculoase obiective de pe traseu: Corbii de Piatra, unde se gasesc cele mai vechi fresce bisericesti din Romania, sau Manastirea Argesului, ctitoria lui Neagoe Basarab si a Mesterului Manole, necropola Regilor Romaniei, cel mai impozant lacas ortodox din tara. Este pacat de Dumnezeu, dar la Domnesti tinem drept de volan si ignoram indicatorul catre minunatia de biserica rupestra. Zona este recomandabila pentru cazare.
Necropola regala si mormantul „Lupestii“
16.00. Ne ducem glont catre marea catedrala. Nu seamana cu niciuna din bisericile romanesti. Chiar daca este atestata drept ctitorie basaraba, acest monument arhitectonic este incontestabil opera Hohenzollern-ilor, ca s-o spunem pe romaneste. Maretia din vremurile moderne si-o datoreaza acest fastuos monument arhitectonic hotararii Regelui Carol I de a se impamanteni aici, in inima Valahiei, pentru totdeauna, el si familia Sa. Restaurata si transformata in necropola a Casei Regale, maretul asezamant si impresionantul ansamblu care mai cuprinde si opulentul Palat Episcopal, cateva capele si Paraclisul, totul inconjurat de un parc de cateva hectare, are un aer mai degraba occidental, care, in ciuda obiectiilor corecte ale contestatarilor, nu ne poate face decat bine.
Buluc de lume, chiar daca este miercuri. Trecem pe la mormintele Regilor Carol I si Ferdinand I si a Reginelor Elisabeta si Maria. Nu mai facem poze ca ne costa. Iesim si facem un ocol pe la moastele Sfintei Filofteia, ocrotitoarea copiilor, aflate in Paraclis, fata de care am eu o datorie mai veche. Iesim in viteza, trecem pe la Carol al II-lea, surghiunit vremelnic in capela din spatele Catedralei, cea din dreapta. Aparat de curiozitatea curiosilor de un grilaj verde pecetluit cu un lacat auriu, Regele ratacitor, separat de familie – parintii si bunicii din Catedrala – si neveste – Zizi Lambrino, Regina Elena si Elena Lupescu – asteapta cuminte pe un catafalc provizoriu sa fie terminata capela regala pentru a o lua, pentru a cata oara?, pe ultimul drum spre locul final de odihna vesnica. Catedrala fiind complet ocupata de voievozi si regi, Casa Regala a Romaniei si-a rezervat locuri de veci in capela a carei constructie neterminata o vedeti in dreapta intrarii principale, aia pazita. Aici urmeaza sa fie mutat din nou Carol al II-lea, poate si a doua sa sotie, Regina Elena, care se afla inmormantata in Elvetia, Regele Mihai si Regina Ana si familia lor.
Evident, va intrebati ca si noi unde se afla Elena Lupescu. stim ca este in cimitirul manastirii, dar nu stim unde-i cimitirul. O intrebam discret pe doamna Nuti, coincidenta!, femeia care rupe bilete la WC-ul din incinta. „Da’ ce cautati acolo, mormantul «Lupestii»?“, ne chestioneaza ea complice. „Nu, pe tata!“, ii raspund strecurandu-i cateva bacnote de un leu. „O iei pi colo. Daca-i inchis, vezi matale.“ Pricep aluzia si ma descurc, ca un jurnalist sprinten ce sunt. Dar aceasta poveste v-o spunem altadata, ca nu mai ajungem la Bucuresti.
Urmuz s-a mutat la bloc
Ora 17.30. Mai avem timp si spatiu sa mai trecem doar pe la Biserica Sfantul Nicolae Domnesc. Acest cu adevarat monument arhitectonic este unul din putinele care au ramas, in pofida vicisitudinilor vremurilor si mai ales din bunavointa restauratorilor, aproape intact, asa cum l-a gandit Basasab I si fii-su, Alexandru Nicolae. Frescele originale din interior sunt vechi de vreo 600 si ceva de ani. De importante ce sunt, nimeni nu stie de ele.
18.30 Aruncam o privire de vultur brancovenesc in jur, zarim o binecuvantata terasa la o aruncatura de bat de sfantul lacas, parcam hotarat Mercedesul la bordura si ne prabusim in scaune. Ce apa plata, bere!
Rumeg cu obida gandul ca o zi este insuficienta pentru un asemenea traseu – chiar daca nu este mai lung de vreo 400 de kilometri – impreuna cu frustarea legitima ca, de fapt, mai mult am ocolit obiectivele, decat ne-am bucurat de ele. Ne cade privirea pe o placuta de travertin galbejita, prinsa cu buloane ruginite de peretele unui bloc coscovit, de care se rezeama stabilimentul din care emitem asemenea judecati adanci: „in acest loc, s-a aflat casa in care s-a nascut si a copilarit Urmuz“. Cred ca genialului manipulator al absurdului i-a fi placut adresa: Bulevardul Basarab, nr. 70052, bl WX42, scara 201, parter. Nu sunati, bateti!
19.30. La Bucuresti, birjar!
Turism in lux
Mercedes Benz Vito a fost partenerul nostru de drum in acest tur de forta efectuat in zona Argesului si Muscelului. Aportul Vito-ului „din dotare“ a fost unul insemnat, reusind sa parcurgem cei aproximativ 450 km la un nivel de confort ridicat si cu un consum de combustibil redus, undeva in jurul valorii de 8 l/100 km. Traseul a fost unul de tip mixt, iesind din Bucuresti pe DN 7 si continuand pe DN 71 pana la Targoviste. Am continuat pe DN 72A cu destinatia Campulung iar mai apoi pe DN 73C spre Curtea de Arges, urmand la final „reteta clasica“ spre Bucuresti, trecand prin Pitesti si tinand Autostrada A1. Pe langa consumul decent de care am avut parte, la care a contribuit si functia ECO (Start-Stop) din dotarea standard, Mercedes-ul Vito de tip 113 CDI ne-a incantat si din punct de vedere al tinutei de drum, franarii si stabilitatii, iar cei 136 CP s-au dovedit a fi mai sprinteni decat ar putea parea la simpla lor citire de pe o fisa tehnica. Nu putem neglija nici dotarile optionale ce au echipat masina, farurile de tip bi-xenon cu functia de „cornering“ luminandu-ne calea.
Rene PARSAN
rene@vedereturistica.ro