Detectarea defecțiunilor tehnice în timp real, sisteme de siguranță care identifică pietonii, noi sisteme de reducere a consumului de carburant – sunt câteva dintre inovațiile pe care Daimler le va prezenta cu ocazia IAA Hanovra.
Eficiență, siguranță, conectivitate – aceștia sunt cei trei piloni principali pe care Mercedes-Benz se concentrează în dezvoltarea noilor sisteme ce echipează camioanele sale.
Cu mulți ani în urmă, constructorul german a început să utilizeze sintagma „shaping the future” (modelarea viitorului) și cei mai mulți dintre noi am crezut că este doar un alt slogan care sună bine.
„Viitorul” îl consideram mai mult o chestiune care ține de imaginație, urmând să prindă formă pentru generațiile viitoare, însă ne-am înșelat. Astăzi, lucrurile au căpătat sens. Mercedes-Benz a țintit rezolvarea tuturor problemelor cu care se confruntă transportatorii, prioritizând dezvoltarea și lansarea inovațiilor în funcție de gravitatea problemei, iar rezultatul nu mai are legătură doar cu camionul, ci tot mai mult se referă la întreaga afacere de transport.
Amintim eforturile depuse pentru reducerea consumului de carburant, noul Actros fiind un exemplu elocvent în acest sens. An de an, au fost lansate noi sisteme, ce au asigurat reducerea consumului cu câteva procente, iar procesul continuă. Apoi, lipsa șoferilor bine pregătiți s-a făcut tot mai mult resimțită, iar Daimler a investit într-un program coerent de pregătire și monitorizare.
Totodată, sistemele lansate în ultimii ani ajută chiar și conducătorii auto fără experiență să obțină rezultate bune (PPC – Predictive Powertrain Control reprezintă un bun exemplu în acest sens). Astăzi, afacerea de transport se desfășoară sub o presiune tot mai mare în ceea ce privește numărul de kilometri pe care fiecare camion trebuie să îl realizeze, transparență și predictibilitate în fața clienților. Este nevoie de autovehicule robuste, cu cât mai puține imobilizări neprogramate, iar Mercedes-Benz exact aici punctează cu cele mai recente inovații dezvoltate.
Urmează, cât de curând, camionul care merge singur – nu pentru că Daimler se grăbește să transforme viitorul în prezent, ci pentru că lipsa șoferilor a devenit, de departe, cea mai mare problemă a industriei de transport.
Service on-line
Lansarea serviciului Mercedes-Benz Uptime reprezintă o nouă demonstrație legată de potențialul pe care îl creează tehnologiile de ultimă generație, prin intermediul conectivității. Acest serviciu va asigura diminuarea semnificativă a opririlor cauzate de defecțiuni accidentale. Astfel, starea tehnică a autovehiculelor este analizată permanent, în timp real, iar operatorii de transport sunt contactați înainte ca înlocuirea unei piese să devină absolut necesară.
În urma consultării cu transportatorul, Daimler va asigura programarea în service-ul potrivit, reducând astfel timpii de așteptare (service-ul va avea pregătite piesele necesare). În plus, managementul firmei de transport va putea decide ziua și ora cele mai potrivite, pentru a afecta cât mai puțin programul de transport. În acest sens, consultanța oferită de specialiștii Daimler joacă un rol important, astfel putând fi identificat, de exemplu, gradul de urgență al reparațiilor necesare.
Componentele care asigură preluarea și transmiterea datelor sunt aceleași pentru toate camioanele Daimler.
Este vorba despre un sistem care colectează și transmite permanent datele colectate de către senzori și informații legate de funcționalitatea sistemelor camionului. Datele sunt analizate și interpretate, iar, atunci când apare o anumită problemă, sunt transmise, împreună cu recomandările privind intervențiile necesare, către rețeaua de service. Aceasta contactează transportatorul pentru găsirea celui mai potrivit service și realizarea programării.
Teste pe 1.400 de camioane
Mercedes-Benz Uptime funcționează experimental de doi ani, iar rezultatele sunt pozitive. Este vorba despre 16 companii din Germania, Marea Britanie, Austria și Polonia, totalizând o flotă de 1.400 de camioane.
Funcționalitatea serviciului Uptime este condiționată de existența, la bordul vehiculului, a unui modul de dimensiuni reduse, ce va fi instalat în viitor pe toate camioanele Daimler.
Mercedes-Benz Uptime va putea fi comandat începând cu IAA Hanovra și va funcționa, pentru început, în 12 țări: Belgia, Germania, Franța, Marea Britanie, Italia, Olanda, Austria, Polonia, Portugalia, Eleveția, Spania și Republica Cehă.
În România, acest sistem va deveni funcțional în anul 2018.
Până în 2020, Daimler va investi aproximativ 500 de milioane de euro în creșterea capacității camioanelor de conectare cu mediul înconjurător și în dezvoltarea de noi aplicații.
FleetBoard Store – o platformă deschisă
Începând cu 2017, Mercedes-Benz Trucks lansează FleetBoard Store pentru aplicații, care va funcționa ca un fel de iTunes dedicat sectorului de transport. Platforma este deschisă și, astfel, experții software din industrii partenere, precum carosieri, logisticieni sau clienți de transport vor putea contribui cu aplicații utile pentru toți cei implicați în transport. Rezultatul ar trebui să ducă la o creștere a eficienței pentru întregul sector al transporturilor rutiere.
La ora actuală sunt aproximativ 180.000 de autovehicule echipate cu sistemul FleetBoard, aparținând unui număr de 6.000 de companii, iar FleetBoard nu se referă doar la vehiculele Mercedes-Benz, putând fi instalat și pe alte mărci de camioane.
Premieră – sistem de detectare a pietonilor
Noi pași importanți au fost realizați de către Mercedes-Benz pentru atingerea obiectivului final în materie de siguranță – zero accidente în transport.
Până în prezent, sistemele de siguranță activă au fost proiectate, în special, pentru evitarea accidentelor grave pe autostrăzi. Însă, prin Sideguard Assist și Active Brake Assist 4 (ABA 4), camioanele Mercedes-Benz pun la treabă tehnologia de ultimă generație în traficul urban, țintind, în primul rând, protejarea pietonilor și bicicliștilor (cele mai vulnerabile categorii de participanți la trafic).
Sideguard Assist este primul sistem dedicat camioanelor care avertizează șoferul, în momentul unui viraj, asupra pietonilor și bicicliștilor aflați în pericol. Reprezentanții Daimler au declarat că, potrivit experților Asociației Germane pentru Asigurări (GDV), Sideguard Assist ar putea asigura evitarea a jumătate dintre accidentele ce au loc între camioane și pietoni sau bicicliști.
În plus ABA 4 va avea la rândul său un impact semnificativ în protejarea pietonilor. Astfel, dacă ABA 3 iniția frânarea automată pentru evitarea coliziunii cu un vehicul aflat în față (staționar sau care se deplasează cu viteză mică), ABA 4 poate detecta, de asemenea, pietonii, în trafic urban, care se angajează în traversare printre mașinile parcate pe marginea străzii. Sistemul va iniția automat frânarea parțială.
Reducerea consumului cu 15% în 5 ani
De la schimbarea generației de camioane, în 2011, Mercedes-Benz a reușit, an de an, o constantă reducere a consumului de carburant pentru modelele Actros, prin implementarea de noi soluții tehnice, precum optimizarea transmisiei PowerShift 3, noi uleiuri pentru motor, cu frecare scăzută, Predictive Powertrain Control (PPC), aerodinamică îmbunătățită.
Astăzi, Actros consumă cu 15% mai puțin carburant față de modelul precedent.
20 de ani Actros
Actros a fost lansat în urmă cu 20 de ani, peste un milion de unități fiind comercializate. Un model aniversar (ediție limitată la 200 de autovehicule) a fost realizat pentru a marca evenimentul.
Reducerea consumului și emisiilor pentru ultima generație de motoare OM 470
Performanțele pentru OM 470 – motor cu șase cilindri în linie și 10,7 l cilindree – au fost crescute: design compact, masă redusă, performanțe ridicate, cu putere mare și consum redus de carburant și intervale lungi pentru întreținere, de până la 150.000 km. OM 470 oferă o plajă de puteri între 326 CP și 456 CP și un cuplu maxim între 1.700 Nm și 2.200 Nm.
Două radare pentru Active Brake Assist 4
Radarul de rază lungă al ABA 4 detectează vehiculele și obiectele aflate în fața camionului pe o distanță de 250 m, iar pietonii pe o distanță de 80 m. Motocicliștii și bicicliștii sunt detectați pe o distanță de aproximativ 160 m. Unghiul de deschidere este de 18°.
Radarul cu rază scurtă detectează obiectele pe o distanță de 70 m, cu un unghi de 120°.
ABA 4 va fi disponibil începând cu luna decembrie 2016.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro