Piața de transport express se află într-o creștere accelerată. Este o realitate pe care cifrele o susțin, fără să lase loc de interpretări. În ciuda cererii suplimentare, tarifele de transport nu urmează, însă, un trend constant pozitiv. Chiar din contră, în anumite perioade.
Principalele provocări cu care se confruntă piața de profil țin de cadrul legislativ (atât intern cât și extern), cât și de zona resurselor umane, potrivit celor care au participat la cea de-a IV-a ediție a Conferinței Anuale a Transportatorilor Express de Mărfuri din România, desfășurată în perioada 21-23 septembrie, la Băile Felix.
Cea de-a patra ediție a Conferinței Anuale a Transportatorilor Express de Mărfuri din România s-a desfășurat în perioada 21 – 23 septembrie. Ca și în cadrul ultimelor două ediții, organizatorii, Kefren Expres și Euromaidec Touring, au ales același cadru special de 5 stele, oferit de Hotelul Lotus Therm din Băile Felix.
„Rămân valabile, ca și în urmă cu un an, cele două provocări majore care vizează resursa umană, pe de o parte, și contextul legislativ, pe de alta. Din păcate, presiunea generată de aceste două zone în activitatea curentă a transportatorilor s-a accentuat, în ultima perioadă. Înregistrăm, astăzi, un minus de 10.000 de șoferi profesioniști, pentru că am pierdut, din pă- cate, aproximativ 20% din resursa umană, care a migrat către țările UE. Din păcate, evoluția negativă continuă”, a afirmat Augustin Hagiu, președinte FORT.
În opinia sa, una dintre problemele majore pentru care inclusiv industria transportului express va trebui să găsească soluții ține de reglementările protecționiste adoptate de mai multe țări din UE.
„Chiar dacă aceste practici nu vă afectează deocamdată, în mod direct, știți foarte bine că UE nu ne mai dorește, indiferent de tipul de transport. Mai grav este că s-a trecut și la capitolul abuzuri și o mare parte dintre cărăuși s-au confruntat cu ele pe teritoriul Italiei, Franței, Austriei sau Germaniei”, a apreciat el, subliniind că, în măsura în care piața de transport express va crește, firmele românești de profil vor deveni mai vizibile și vor începe să deranjeze.
De altfel, în pachetul de mobilitate prezentat, în mai, de Comisarul European pentru Transporturi, Violeta Bulc, era stipulată autorizarea vehiculelor sub 3,5 t.
Amenințări și oportunități
La nivelul unei analize SWOT, Gabriel Sîrbu, Director de Vânzări pentru Sudul Europei Trans.eu, men- ționa, pe lângă amenințările trecute în revistă de președintele FORT, o se rie de puncte tari, pe care le au la dispoziție companiile românești de transport express.
Este vorba despre flexibilitatea și adaptabilitatea la nevoile pieței, care, astăzi, acordă o atenție din ce în ce mai mare zonelor e-commerce și logistics 4.0. „Vorbim despre o piață care a reprezentat, în 2016, un procent de 75,58% din valoarea B2B în Europa, valoarea sa ridicându-se la aproximativ 50 de miliarde de dolari”, a arătat Gabriel Sîrbu, menționând că, pentru perioada 2017- 2021, este estimată o creștere anuală de 3%.
„Este o piață foarte valoroasă și, cu cât valoarea sa crește, ne facem remarcați, situație în care intervin interese din mai multe zone, inclusiv financiare sau legislative, generând, automat, riscuri suplimentare. Tocmai aceste riscuri trebuie să ne ajute să fim conștienți de businessul nostru, astfel încât să putem lua acele decizii corecte, care ne vor ajuta să ne dezvoltăm.”
Reprezentantul Trans.eu a precizat că, la nivel european, piața de transport express este destul de diversificată, fiecare țară având un specific propriu. Inițiative noi, precum introducerea sistemului de cântărire mobilă în Ungaria, completează un cadru de acțiune în schimbare, în care detaliile contează.
„Piața română este, însă, una foarte competitivă, comparativ cu orice altă piață din Vestul Europei, fapt valabil și pentru transportul express. Ne aflăm într-o poziție bună, pentru că piața domestică începe să devină un punct de interes pentru transportatorii express, în timp ce clienții din Vest sunt mai deschiși către furnizorii români. Cred că ne îndreptăm într-o direcție bună, atâta timp cât suntem conștienți de riscurile pe care ni le asumăm. Creșterea preconizată până în 2021, înseamnă volume foarte importante, dar și clienți exigenți, care cer o calitate crescută și termene reduse de livrare”, a mai apreciat Gabriel Sîrbu, adăugând că principalii furnizori la nivel european au rămas cam aceiași.
„Sunt foarte multe companii cu cifre de afaceri între 1 și 50 de milioane de euro, un număr foarte redus depășind, însă, această sumă.”
Tarifele, în balans
Din păcate, piața express trebuie să facă față, la fel ca zona de transport cu vehicule mari, tarifelor care nu acoperă în mod real costurile, practicate numai pentru a câștiga un client. O practică uzuală, care, în timp, a generat mari pierderi pe segmentul de transport și care cauzează distorsiuni. Este, de altfel, motivul pentru care, în ciuda creșterii nivelului cererii, prețurile au căzut, la sfârșitul anului trecut.
„La finalul lui 2016, piața a înregistrat, din punctul de vedere al tarifelor, un declin. Cauza au constituit-o unii transportatori, care au tras prețurile mult prea jos, iar tendința a continuat și la începutul lui 2017”, a afirmat Iulia Hribal, director general Atlas Imobiliare.
Ea a menționat că, la mijlocul lunii aprilie, piața a început să își revină, prin prisma faptului că foarte mulți dinte cărăușii care au redus, nepermis, prețurile nu și-au putut păstra business-ul. Iar previziunile vizează o normalizare a zonei tarifelor.
„Pe baza a ceea ce am experimentat până la nivelul lunii octombrie, considerăm că vom asista, în perioada următoare, la o echilibrare a pieței de transport express, prin revenirea la tarife normale”, a concluzionat Iulia Hribal. În numărul următor, vom aborda relația cu șoferii, ca principală provocare în domeniu, așa cum a reieșit ea în perioada evenimentului de la Băile Felix.
Augustin Hagiu, președinte FORT: „Este indicat să vă orientați înspre aplicațiile viitorului, în domeniul transportului, cele care vă pot aduce plus valoare în activitatea curentă și, totodată, o reducere a costurilor operaționale.”
Gabriel Sîrbu, Director de Vânzări pentru Sudul Europei Trans.eu: „Factorul uman sau, mai degrabă, lipsa forței de muncă specializate reprezintă principala problemă a ultimilor ani.”
Iulia Hribal, director general Atlas Imobiliare: „Sunt încrezătoare în industria auto, inclusiv datorită anunțurilor privind viitoare investiții foarte mari, mai ales pentru producerea de autovehicule cu sursă de energie electrică.”
Cântărire dinamică, în Ungaria
Ungaria a introdus, din luna septembrie, un sistem de cântărire mobilă dinamică a vehiculelor, care analizează respectarea masei maxime autorizate a vehiculului. Sistemul a constituit, alături de pachetul rutier propus la nivelul CE, tema discuțiilor purtate, la sfârșitul lunii septembrie, între reprezentanții FORT și cei ai asociației NiT Hungary, din Budapesta.
„Sistemul de cântărire dinamică se află în probă până la 31 decembrie 2017, perioadă în care va mai suferi modificări, inclusiv ca urmare a propunerilor venite din partea patronatelor maghiare și străine, care vor reacționa la procesele verbale de avertisment, ce vor include datele măsurătorilor și situațiilor surprinse de camerele de supraveghere. Noi, la nivel de FORT, am constituit o celulă de criză pe această temă, care va strânge toate informațiile sosite de la membri”, ne-a declarat Siegfried Mayer, secretar general adjunct FORT.
Conform unui comunicat remis de Ministerul maghiar al Dezvoltării Naționale, 89 de cântare vor deveni funcționale până la sfârșitul anului, urmând ca amenzile să fie trimise direct la sediul firmelor. Sistemul își propune să conducă la creșterea siguranței rutiere, protecția concurenței și egalitatea cărăușilor.
„Transportatorii supraîncărcați câștigă un avantaj competitiv nejustificat față de celelalte companii. Sistemul național de cântărire a axelor este proiectat pentru a ajuta la eliminarea mai eficientă a infractorilor din trafic”, precizează comunicatul citat.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro