Echipe de vânzări diferite, dar o singură reţea de service – aceasta este reţeta Grupului Volvo pentru Volvo Trucks şi Renault Trucks în România. Termenul de finalizare a procesului de integrare este începutul anului 2015.
La nivel european, Grupul Volvo a realizat o evaluare a reţelelor de vânzări şi service Volvo Trucks şi Renault Trucks, cu scopul de a îmbunătăţi calitatea serviciilor şi densitatea reţelei. În România, în urma acestei analize s-a decis integrarea reţelelor celor două branduri, începând cu 1 ianuarie 2013. Structura cu reţele separate pentru cele două branduri va fi menţinută doar în ţările unde ambele reţele deţin o poziţie de piaţă sustenabilă. Integrarea brandurilor va permite clienţilor să beneficieze de o reţea mai puternică şi de o ofertă mai largă de produse de la un singur punct de vânzare.
În România, ca şi în celelalte ţări din Europa Centrală şi de Est (singura excepţie o reprezintă Polonia), s-a luat decizia de a integra într-o singură reţea operaţiunile Volvo Trucks şi Renault Trucks. Astfel, sediile celor două companii au fuzionat în România, formând o singură organizaţie, însă cu echipe de vânzări diferite pentru fiecare brand. Sigurd Wandel, anterior deţinând funcţia de Managing Director Volvo Romania, a fost numit Managing Director pentru Volvo Group Trucks Sales & Marketing Romania. „Prin această schimbare, vom îmbunătăţi calitatea serviciilor pentru clienţii noştri, vom creşte densitatea reţelei şi vom dezvolta fiecare brand la potenţialul său maxim“, a precizat Sigurd Wandel. Modelul de operare prin reţele integrate sau separate a fost decis pentru fiecare ţară în parte. Vor fi ţări în care operaţiunile vor rămâne separate. De asemenea, vor fi multe ţări cu o reţea complet integrată, dar şi unele ţări cu o reţea mixtă, cuprinzând atât centre service individuale cât şi integrate. Se aşteaptă ca integrarea reţelelor din Nordul, Centrul şi Estul Europei să aducă o creştere a densităţii reţelei cu 30-40% pentru Renault Trucks şi cu 10% pentru Volvo Trucks.
O singură reţea de service
Tranziţia către o reţea integrată va dura doi ani, contractele în derulare cu partenerii pe reţeaua de service continuând în această perioadă. De altfel, aceştia din urmă au fost deja notificaţi cu privire la suspendarea contractului peste doi ani. Astfel, din 2015 Grupul Volvo va avea în România doar service-uri proprii ce vor deservi cele două branduri. Practic, în această perioadă, se evaluează harta viitoarelor service-uri.
Astfel, la ora actuală, există o singură organizaţie denumită Volvo Group Trucks Sales & Marketing Romania, condusă de Sigurd Wandel şi divizii separate de vânzări pentru Renault Trucks şi Volvo Trucks.
Volvo oferă soluţii complete
Anul trecut, Volvo Trucks a vândut în România 547 de camioane noi, dintre care 90% au fost capete tractor. Vânzările de vehicule second-hand au reprezentat, de asemenea, un segment important pentru Volvo Trucks în 2012, cu 373 de unităţi comercializate. Cel mai bun an din punct de vedere al vânzărilor a fost 2007, când Volvo Trucks a livrat 2.420 de unităţi în România. Volvo Trucks oferă soluţii complete pentru afacerea de transport. Astfel, Dynafleet, sistemul de management al flotelor dezvoltat de Volvo, este tot mai apreciat de către operatorii români de transport. Peste jumătate dintre autovehiculele noi vândute anul trecut au fost dotate cu acest sistem, în plus fiind vândute alte 478 de pachete Dynafleet. La sfârşitul lunii ianuarie, erau aproximativ 1.300 de abonamente. Totodată, de programul de Driver Training pus la dispoziţie de Volvo au beneficiat anul trecut 332 de şoferi, 275 dintre aceştia fiind în legătură cu autovehiculele noi vândute. De asemenea, în 2012 au fost semnate 209 contracte de service, existând un portofoliu total de 381 de contracte. La acestea se adaugă serviciile de finanţare, pentru mai mult de jumătate dintre autovehiculele noi vândute anul trecut fiind utilizate produsele oferite de Volvo Financial Services. Toate aceste date demonstrează atenţia în creştere a firmelor româneşti pentru un control cât mai bun al costurilor şi, totodată, strategia corectă adoptată de Volvo Trucks. În 2013, Volvo va lansa în România noul FH şi va continua să se concentreze pe creşterea eficienţei în ceea ce priveşte consumul de carburant.
Amintim cele două teste realizate în România, în care modelul clasic FH a obţinut consumuri extrem de performante: Bucureşti – Arad şi retur (1.130 km) – 27 l/100 km; Bucureşti – Ovidiu (520 km) – 25 l/100 km.
Gamă complet nouă pentru Renault Trucks
Cel mai important eveniment al anului pentru Renault Trucks este reprezentat de marea lansare din iunie. Vom asista atunci la înnoirea completă a întregii game de autovehicule Renault Trucks. Acest eveniment marchează inclusiv trecerea la motoarele EURO VI şi, totodată, va crea premisele pentru o poziţionare cât mai bună pe piaţă, complementară cu produsele Volvo Trucks. Oficialii Renault Trucks au anunţat că noile autovehicule vor reprezenta o adevărată revoluţie, atât în ceea ce priveşte designul, cât şi performanţele. În prezent, Renault Trucks oferă o gamă completă de vehicule comerciale, între 2,8 t şi 120 t şi, în plus, comercializează o ofertă largă de vehicule cu energie alternativă. Renault Trucks este parte a Grupului Volvo din anul 2001. În afara Europei, Volvo Group comercializează diferite branduri de camioane în Japonia, India şi America. În China vor intra prin achiziţionarea a 45% din compania Dongfeng, ce deţine o poziţie puternică pe această piaţă. Dongfeng a produs 191.000 de camioane în 2011 şi 148.000 anul trecut şi are 28.000 de angajaţi. Tranzacţia dintre Volvo Trucks şi Dongfeng ar trebui să se finalizeze într-un an, asigurând Grupului Volvo poziţia de lider mondial în producţia de camioane.
Volvo Group în România
Anii 90 – apariţia importatorilor Autocamioane srl pentru Volvo şi IPSO pentru Renault
1998 – deschiderea biroului de reprezentanţă Volvo Trucks în Bucureşti
2000 – deschiderea biroului de reprezentanţă Renault Trucks în Bucureşti
2003 – Importatorul local a fost preluat de Volvo Truck Corporation. S-a înfiinţat Volvo Romania
2005 – S-a înfiinţat Volvo Financial Services ca şi entitate separată. Este înfiinţat Renault Trucks Romania. Deschiderea service-ului de la Cluj, deţinut de Volvo Trucks
2007 – Apare Volvo Construction Equipment ca entitate distinctă şi parte a Volvo Romania
2009 – deschiderea service-ului de la Braşov, deţinut de Volvo Trucks
2013 – integrarea Renault Trucks şi Volvo Trucks. Deschiderea service-ului din Timişoara, deţinut de Volvo Trucks.
Numărul total al angajaţilor Volvo Group în România este de 280.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro