Volvo propune noi standarde în construcții

FL 4×4, control automat al tracțiunii, punte față motoare combinată cu suspensie pneumatică spate, direcție dinamică pentru puntea dublă față, EBS cu frâne tambur, axă tandem liftabilă, I-Shift cu trepte de forță – sunt câteva dintre noutățile Volvo menite să creeze noi standarde în construcții.

O basculantă încărcată… în față, o rampă pronunțată… drumul este îngust și plin de denivelări – suntem într-o carieră, deci totul este cât se poate de firesc. Șoferul pune schimbătorul în treapta de viteze potrivită, înfige bine mâinile în volan și începe urcușul. Concentrarea este maximă și trebuie împărțită pe trei fronturi – drumul (o greșeală în manevrarea volanului ar fi un dezastru), ceasurile de bord (turația trebuie menținută într-un anumit interval) și piciorul drept (denivelările drumului fac dificilă misiunea de a menține o apăsare constantă asupra pedalei de accelerație).

Astăzi… același drum, aceeași încărcătură și un camion cu… multe îmbunătățiri. Cutia de viteze I-Shift permite șoferul să uite de problema schimbării vitezelor. Totuși, dacă panta este prea abruptă, poate comuta pe modul manual și poate selecta treapta necesară. Activează funcția cruise control, care, la viteze mici, devine un sistem de menținere a turațiilor la același nivel. Nici volanul nu trebuie să îl strângă foarte tare, direcția dinamică asigură precizie cu un efort minim.

Reducerea stresului și a efortului pentru șofer, mai multă siguranță, creșterea productivității – fiecare sistem în parte contribuie la schimbarea standardelor și confirmă promisiunea Volvo de stimulare a progresului, prin produse și servicii inovative, care să crească productivitatea și eficiența transportatorilor.

Plus de agilitate cu FL 4×4

Inovațiile Volvo au putut fi testate în condiții reale de lucru, cu ocazia unui eveniment organizat de producătorul suedez într-o carieră din apropiere de Praga (Republica Cehă).

Noul Volvo FL 4×4 este camionul potrivit pentru aplicații pe terenuri dificile, fără a fi transportate greutăți foarte mari. Ateliere mobile care operează în cariere sau pe șantiere, camioane pentru reparații electrice, vehicule speciale destinate serviciilor municipale sunt câteva exemple de aplicații potrivite pentru FL 4×4.

Noul șasiu Extra-High oferă o gardă la sol de până la 330 mm în față și de până la 320 mm în partea din spate, iar unghiul de atac, de până la 25 grade, permite autovehiculului abordarea pantelor abrupte și evitarea obstacolelor.

FL 4×4 va putea fi livrat în versiuni de 12, 14 și 16 t și va avea tracțiune integrală permanentă.

Se poate opta între o cutie de viteze automatizată sau una manuală, cu 6 trepte.

Soluții inteligente

Controlul automat al tracțiunii înseamnă, pe scurt, consum redus de carburant, manevrabilitate îmbunătățită și tracțiune fătă compromis. Astfel, modelele FMX cu puntea față motoare (4×4, 6×6, 8×6 și 10×6) sunt, acum, echipate standard cu noul sistem.

Controlul automat al tracțiunii asigură ca tracțiunea față să fie activată automat atunci când este nevoie, iar, atunci când nu este necesară, tracțiunea față se dezactivează. Atunci când este dezactivată, aderența roților față este dedicată direcției, ceea ce îmbunătățește foarte mult manevrabilitatea. În plus, consumul de combustibil este cu până la 2% mai redus decât în cazul în care tracțiunea față ar fi cuplată permanent. Testele arată că tracțiunea față poate fi decuplată până la 95% din timpul de utilizare off-road, fără riscul de a te împotmoli.

Tehnologia pentru acest sistem a fost preluată de la Volvo Echipamente de Construcții, unde a fost testată pentru cele mai dificile misiuni.

O altă soluție inteligentă o reprezintă puntea față motoare în combinație cu suspensie pneumatică spate.

Suspensia pneumatică spate pentru construcții a fost lansată pe modelul FMX 2013, iar acum, această soluție este disponibilă și pe Volvo FMX cu punte față motoare (4×4, 6×6, 8×6 și 10×6).

În comparație cu suspensia pe arcuri cu foi, cea pneumatică oferă multe beneficii, cum ar fi o rulare mai lină protejând camionul, suprastructura, încărcătura și șoferul de uzură și oboseală suplimentară. Suspensia pneumatică oferă, de asemenea, o gardă la sol înaltă, de cel puțin 300 mm, și este suficient de rezistentă să facă față terenurilor dificile.

Toate piesele esențiale au fost protejate foarte bine, fiind integrate în șasiu, iar, la mersul la gol, ceea ce se întâmplă pentru cel puțin 50% din timpul de rulare în cazul camioanelor de construcții, călătoria va fi lină chiar și pe suprafețe denivelate (mai puține vibrații).

Posibilitatea ajustării înălțimii este, la rândul ei, foarte utilă în timpul operațiunilor de încărcare și descărcare.

În plus, Volvo a introdus suspensia pneumatică spate pentru construcții și pe gama FH, sistemul fiind același ca și în cazul FMX. Astfel, Volvo poate livra un șasiu super înalt de construcții, pe gama FH, clienților din acest domeniu care își doresc o cabină spațioasă și posibilitatea de a avea un motor de 16 l.

Tot la capitolul soluții inteligente, constructorul suedez a crescut capacitatea maximă de încărcare pe puntea față, pentru camioanele pe arcuri cu foi și punți duble față, de la 18 la 20 t. Acest element va crește productivitatea transportului în cariere sau mine. Pe drumuri normale transportatorii pot avea beneficii în termenii flexibilității privind distribuția încărcăturii, fără riscul de suprasarcină pe osie.

Aceste două tone suplimentare pe puntea față sunt utile și pentru camioane precum cele echipate cu macara sau cu pompe de ciment.

Un alt element deosebit pentru camioanele de construcții este suspensia față pneumatică pe camioane cu punte dublă față. Aceste camioane pot avea o sarcină pe puntea față de 16 sau de 18 t.

Volvo Dynamic Steering și pe punte dublă față

Lansat în 2013, Volvo Dynamic Steering a însemnat o adevărată revoluție în materie de sisteme de direcție. Iar, acum, acest sistem poate echipa și modelele cu punți duble față – 8×2, 8×4 și 10×4.

VDS asigură ajustarea fără efort a direcției, chiar și la viteze mici, fapt care reduce semnificativ oboseala șoferului, contribuind nu numai la confortul în conducere, ci și la un grad mai înalt de siguranță și de productivitate.

O altă soluție de creștere a productivității o poate reprezenta și vehiculul cu 5 punți. Din ce în ce mai multe țări aprobă în prezent vehiculele rigide cu 5 punți, iar Volvo poate livra aceste camioane direct din fabrică. Baza o constituie modelele 8×4 sau 8×6, cărora li se adăugă axa Tridem. Masa totală a vehiculului ajunge la 56 t.

Soluția de livrare direct din fabrică înseamnă costuri mai mici prin eliminarea nevoii de a avea un carosier extern. Clienții beneficiază de timpi mai scurți de livrare, garanție completă și asistență post-vânzare. Aceste vehicule vor fi, de asemenea, omologate de tip ca vehicul complet, direct de către Volvo.

Punte tandem liftabilă

Axa Tandem Liftabilă reprezintă un nou element revoluționar care permite celei de-a doua axe motoare să fie dezactivată și ridicată de pe sol. Practic, acest sistem oferă tracțiunea și capacitatea de încărcare a unei punți tandem, combinată cu manevrabilitatea și eficiența unui 4×2 sau 6×2 – toate în același vehicul.

Atunci când axa este liftată, camionul se comportă ca un 4×2 sau 6×2, ceea ce înseamnă o rază mai mică de bracaj și un consum mai redus de combustibil. Testele interne Volvo au avut ca rezultat cifre foarte bune de reducere a consumului de combustibil, de până la 4% comparativ cu funcționarea cu axa coborâtă, în cazul unui vehicul fără încărcătură. De asemenea, avantaje apar și în ceea ce privește uzura anvelopelor de pe cea de-a doua axă motoare.

Imediat ce este atinsă limita de încărcare pe prima axă motoare, cea de-a doua va coborî și se va cupla automat. Atunci când camionul este gol, se poate lifta și dezactiva cea de-a doua punte motoare prin intermediul unui întrerupător de la bord. Acest lucru se poate face și în mers (dacă există EBS) și durează aproximativ 15 secunde.

Sistemul este opțional pe camioanele cu axă tandem și suspensie pneumatică spate, în configurații 6×4 și 8×4, tractor și rigid.

EBS cu frâne pe tamburi

Introducerea Sistemului Electronic de Frânare reprezintă un uriaș salt înainte pentru frânele cu tambur. Beneficiile frânelor controlate electronic în termenii performanței de frânare, a senzației și a modului în care reacționează la comenzi sunt uriașe.

În plus, EBS oferă accesul la o serie de elemente valoroase, cum ar fi: Direcția Dinamică Volvo, Hill Start Aid – ajutor la pornirea din rampă, Frână automată de parcare, Brake blending (atunci când frânele auxiliare vin în sprijinul celor de serviciu), Stretch brake (pentru combinații tractor-remorcă).

I-Shift cu trepte de forță

Noua versiune a transmisiei I-Shift de la Volvo Trucks face posibilă adăugarea a două noi trepte de forță, ceea ce înseamnă, printre altele, că autocamionul poate să pornească de pe loc și să transporte o sarcină maximă, în combinație, de până la 325 de tone.

Autocamioanele de mare tonaj cu transmisie automatizată își pot controla mai bine viteza atunci când înaintează lent sau se deplasează în marșarier. Cu noile trepte de forță, autocamionul se poate deplasa și la viteze reduse, de 0,5-2 km/h. Cutia de viteze este cu 12 cm mai lungă decât o unitate convențională I-Shift.

Transmisia I-Shift cu trepte de forță este disponibilă pentru FM, FMX, FH și FH16 cu motoare Volvo Trucks de 13 și de 16 litri.

Radu BORCESCU

Praga, Republica Cehă

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.