Volvo Trucks a lansat, la începutul anului trecut, un serviciu de Consiliere combustibil, destinat cărăuşilor implicaţi în toate domeniile transporturilor de marfă, indiferent de mărimea flotei de care dispun. Din gama de soluții propuse de constructorul suedez, numai cu aceasta singură și puteți obține o reducere a consumului de combustibil cu până la 5%.
Conform opiniei specialiştilor din cadrul Volvo Trucks, reducerea consumului de combustibil este simplă, dar menţinerea în timp la acest nivel este mai dificilă. În cadrul serviciului, instructorul analizează tehnicile de condus ale şoferilor şi oferă recomandări practice privind domeniile pe care trebuie să se concentreze pentru a îmbunătăţi comportamentul în timpul rulării şi pentru a genera economii durabile. Astfel, potrivit Volvo Trucks, cu ajutorul acestui serviciu, pentru un autocamion ce parcurge 140.000 km anual, se pot reduce costurile privind combustibilul cu până la 2.500 €, contra unei taxe lunare de numai 15 € per autocamion. Pentru utilizarea serviciului de Consiliere combustibil, este nevoie ca pe fiecare camion să fie instalat sistemul Volvo de management al flotei Dynafleet, iar în cadrul acestuia trebuie să fie activat modulul Rapoarte şi Consum Combustibil. „În momentul de faţă, avem 119 clienţi cu 231 camioane în acest sistem. Pachetul de Combustibil al Dynafleet nu include automat abonamentul pentru acest serviciu, dar se poate activa foarte simplu, fără a necesita deplasarea vehiculului în service. Cei mai mulţi dintre abonaţi sunt din domeniul transportului internaţional“, subliniază Ştefan Răduţ, sales engineer la Volvo Romania.
Consilier personal
După activarea serviciului Dynafleet Rapoarte şi Consum Combustibil, în cadrul serviciului de Consiliere se realizează alocarea flotei pe grupuri de vehicule. Apoi sunt generate abonamentele, setându-se data de emitere a rapoartelor, care acoperă întreaga lună calendaristică. Rapoartele sunt generate, interpretate şi transmise clientului de către specialiştii de la Volvo, care sunt în permanenţă la dispoziţia acestuia pentru orice lămurire necesară, asumându-şi un rol foarte apropiat de acela al unui consilier personal. O dată cu primele rapoarte, clientul primeşte o serie de documente, în care i se explică detaliat atât factorii ce influenţează consumul de combustibil, cât şi tehnicile de conducere şi, nu în ultimul rând, punctajele de eficienţă a utilizării combustibilului, aşa cum vor fi ele generate în cadrul serviciului de Consiliere. Punctajul de eficienţă este un concept introdus de Volvo Trucks pe baza unor cercetări intense şi pe baza experienţei provenite din programul de Management al combustibilului, având în vedere faptul că în consumul de combustibil sunt implicaţi mai mulţi factori, stilul de conducere fiind unul dintre cei care pot fi controlaţi şi îmbunătăţiţi.
Şoferii trebuie să treacă pe „verde“
Concret, având în vedere că premisele obligatorii pentru fiecare autocamion şi şofer diferă în funcţie de condiţiile de exploatare, au fost realizate modele specifice de grupe de autocamioane, care asigură o evaluare corectă a eficienţei utilizării combustibilului. Cele şase modele standard sunt: pentru distanţe mari – fără denivelări, pentru distanţe mari – teren deluros, pentru distribuţie – fără denivelări, pentru distribuţie – teren accidentat, pentru construcţii – teren accidentat şi pentru construcţii – teren foarte accidentat. Parametrii luaţi în calcul sunt la rândul lor sortaţi în patru grupe, care rezumă tehnicile de condus şi indică stilul. Acestea sunt: anticipare şi frânare, utilizare motor şi trepte de viteză, adaptare viteză, mers în gol (ralanti). Cele patru grupe de parametri sunt aceleaşi pentru toate grupele de vehicule, însă importanţa fiecăruia diferă de la model la model. Valorile transmise de Dynafleet sunt transformate într-un Punctaj de eficienţă a utilizării combustibilului, care va fi folosit pentru a evalua tehnicile şi stilurile de condus. Cifrele reale sunt comparate cu un reper „ideal“ pentru fiecare parametru şi sunt prezentate ca punctaj între 0 şi 100 puncte. Punctajele de eficienţă a utilizării combustibilului între 100 şi 80 de puncte reprezintă punctaje „verzi“, în care valorile se află în intervalul normal, recomandat. Este vorba de un şofer bun care încearcă în mod serios să conducă eficient. Punctajele de sub 80-60 de puncte sunt „galbene“, valorile situându-se într-un interval acceptabil. Acesta este un şofer „mediu“, care poate să progreseze. Punctajele de eficienţă a utilizării combustibilului de sub 60 vor fi „roşii“. Valorile se află sub intervalul acceptabil, indicând un şofer care trebuie să progreseze în mod semnificativ. În funcţie de aceste rezultate, acolo unde este nevoie, consilierul Volvo Trucks emite anumite recomandări de îmbunătăţire a stilului de conducere.
Cinci tipuri de rapoarte
În cadrul serviciului menţionat, consilierul generează şi transmite clientului cinci tipuri de rapoarte. Dintre acestea, cel mai important este cel de „Consum combustibil referitor la şofer“, care se generează pentru fiecare conducător auto ce a condus mai mult de 20 h pe parcursul lunii respective. În acest raport, se poate vedea scorul total, dar şi pe fiecare dintre cele patru mari grupuri de criterii, cât timp a condus, distanţa parcursă, consumul mediu de combustibil în rulare şi cel mediu total (plus mers la ralanti), viteza medie. De asemenea, se poate vedea istoricul lunar al scorurilor obţinute de şofer, evoluţia acestuia de-a lungul timpului, indiferent pe câte vehicule a mers în cadrul companiei. Alături de acestea, punctajul pe fiecare grupă şi subgrupă de parametri este analizat şi comentat, oferindu-se recomandări concrete în privinţa îmbunătăţirii stilului de conducere al şoferului respectiv. De exemplu, i se atrage atenţia şoferului că merge mult prea mult cu viteze de peste 85 km/h, condusul cu viteze mai mici reducând consumul de combustibil şi sporind siguranţa circulaţiei. „Raportul de combustibil al grupului“ prezintă o centralizare a tuturor camioanelor din grup din punctul de vedere al eficienţei consumului. Se arată distanţa totală parcursă, numărul total de ore de conducere al tuturor şoferilor şi consumul mediu pe întregul grup. De asemenea, raportul include un istoric al acestui consum, cum a evoluat punctajul pe tot grupul şi pe fiecare parametru în parte, în cadrul unui singur grafic, şoferii cu cele mai mari scoruri şi cei care au cel mai mare potenţial de îmbunătăţire. Un al treilea raport, cel de „Tendinţe parc auto“, detaliază, practic, analizele din cel anterior, arătând în cadrul unor grafice defalcate cum a evoluat pe fiecare lună punctajul pe fiecare criteriu din cele patru. Aici se pot lua în considerare şi alte criterii, în funcţie de interesele clientului: cum a evoluat consumul mediu de combustibil pe fiecare lună, viteza medie de rulare, timpul, distanţa etc. „Raportul rezumativ de gestionare“ prezintă efectiv sugestiile privind îmbunătăţirile posibile la nivelul grupului de vehicule, pe cele patru grupe menţionate, alături de subgrupele aferente. În fine, în cadrul „Raportului de clasament consiliere combustibil“, fiecare şofer este plasat într-un clasament în funcţie de punctajul obţinut. Se poate vedea locul obţinut, punctajul total, punctajul defalcat pe fiecare parametru, câţi kilometri a parcurs şi timpul total de conducere. De asemenea, raportul include şi un clasament pe vehicule, indicând camioanele care au fost cel mai eficient şi cel mai puţin eficient conduse. „Acest raport poate fi folosit în mod eficient inclusiv ca instrument de gestionare a resurselor umane, pentru elaborarea unui sistem de recompensare sau de stimulare destinat şoferilor. Am avut un client care recompensa primii cinci şoferi din acest clasament cu prime, iar pe ultimii cinci îi obliga să facă un curs de condus economic pe banii lor“, ne-a declarat Ştefan Răduţ. „Din experienţa noastră, cele mai frecvente probleme care apar la şoferi sunt supraviteza şi nefolosirea pilotului automat. Dar foarte importante pentru economia de combustibil sunt, la rândul lor, rularea liberă şi suprasarcina (folosirea a mai mult de 90% din cuplul motor). Şoferii ţin, în general, seama de sfaturile din cadrul acestor rapoarte şi îşi îmbunătăţesc stilul de conducere. Şi este important să continue acest tip de conduită şi să nu revină la vechile obiceiuri. Acest sistem este foarte util, de asemenea, după trainingurile pentru şoferi, pentru a vedea dacă nu pierd de-a lungul timpului deprinderile pozitive învăţate“, a concluzionat reprezentantul Volvo Romania.
The Drivers’ Fuel Challenge
Cea de-a treia ediţie naţională a competiţiei The Driver’s Fuel Challenge se va desfăşura în perioada martie – iulie 2014. Şoferii vor conduce noul Volvo FH în condiţii reale de trafic şi se vor întrece pentru a obţine cel mai mic consum pe un traseu prestabilit, într-un timp maxim alocat. După etapa de calificări locale, va avea loc finala naţională în cadrul căreia se vor întrece şoferii cu cele mai bune rezultate din fiecare oraş. Câştigătorul etapei naţionale va reprezenta România la finala regională din Slovacia pe data de 29 august. Pentru înscriere, şoferii au nevoie de permisul auto categoriile C, E, de cardul pentru tahograf şi de acordul angajatorului. Înscrierea în competiţie se poate face completând formularul de înscriere disponibil în recepţia oricărui centru service Volvo Trucks din România, online – pe pagina de înregistrare în competiţie disponibilă pe site-ul www.volvotrucks.ro sau pe e-mail, la adresa competitie@volvo.com. Finala globală a competiţiei The Drivers’ Fuel Challenge 2014, la care vor participa cei mai eficienţi şoferi de autocamioane din 25 de ţări din lume, va avea loc în oraşul de origine al companiei Volvo, Göteborg, Suedia, în data de 19 septembrie 2014.
Etapele naţionale de calificare se vor desfăşura conform programului:
Bucureşti: 17 martie – 27 iunie
Cluj: 1 aprilie – 27 iunie
Braşov: 1 aprilie – 17 iunie
Timişoara: 22 – 26 aprilie
Arad: 28 aprilie – 2 mai
Oradea: 5 – 16 mai
Constanţa: 20 mai – 5 iunie
Suceava: 16 – 20 iunie
Buzău: 23 – 27 iunie
Model Consiliere combustibil
Selecţie din Raportul de consum combustibil referitor la şofer
– Punctaj privind eficienţa consumului de combustibil (81)
Foarte bine! Stilul dumneavoastră de condus economiseşte combustibil. Dacă vă îmbunătăţiţi şi mai mult stilul de condus, puteţi economisi şi mai mult combustibil!
– Anticipare şi frânare (97)
Rulare liberă (96)
Excelent! Rulaţi liber mult. Continuaţi să vă concentraţi asupra acestui lucru. Va determina economii de combustibil şi va reduce uzura vehiculului.
Raport frânare/oprire (99)
Utilizaţi foarte bine frânele de serviciu anticipând traficul şi evitând frânarea inutilă.
– Utilizare motor şi trepte de viteză (97)
I-Shift în modul automat (100)
Excelent! Modul automat va asigura schimbarea corectă a treptelor de viteză în orice situaţie de rulare.
I-Shift în modul manual (82)
Foarte bine! Utilizaţi modul manual doar atunci când este recomandat şi când îl consideraţi util.
I-Shift în modul putere (100)
Perfect! Modul putere nu este necesar de obicei. Faceţi economii de combustibil şi reduceţi emisiile.
Ultima treaptă (99)
Excelent! Utilizarea ultimei trepte vă va ajuta să faceţi economii de combustibil. Ţineţi-o tot aşa.
În cadrul regim economic (100)
Lucraţi în cadrul regimului economic conform recomandărilor. Ţineţi-o tot aşa!
Peste economie (100)
Foarte bine! Nu utilizaţi inutil combustibilul la turaţii mari. Continuaţi să lăsaţi motorul să meargă la turaţii mici.
Supraturare motor (100)
Bine! Nu aţi utilizat motorul la turaţii mari. Continuaţi să nu vă încadraţi niciodată în zona roşie.
Suprasarcină (100)
Utilizarea cuplului maxim al motorului este foarte bună. Este vehiculul corect pentru activitate şi sunteţi un şofer bun.
– Adaptare viteză (61)
Supraviteză (13)
Conduceţi frecvent la viteze mari! Condusul la viteze mai mici economiseşte combustibil şi sporeşte siguranţa.
Pilot automat (81)
Foarte bine! Utilizaţi destul de frecvent pilotul automat. Acesta vă ajută să faceţi economii de combustibil şi vă uşurează munca.
– Staţionare (100)
Mers în gol (100)
Perfect! Nu există mers inutil în gol. Faceţi economii de combustibil şi reduceţi emisiile.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro