Evenimentul Volvo Trucks – Future Trends & Innovation, organizat, la jumătatea lunii septembrie, pe Slovakia Ring, le-a oferit celor peste 900 de clienți și reprezentanți media din Europa oportunitatea de a afla ce combustibili alternativi au cel mai mare potențial și care sunt proiectele Volvo Trucks în domeniul camioanelor autonome, deja aflate în testare. De asemenea, au putut experimenta deplasarea în convoi („platooning”), au putut testa I-Shift Dual Clutch și au aflat mai multe detalii despre sistemele avansate de siguranță.
Volvo Trucks a fost, dintotdeauna, în avangarda sistemelor de propulsie, a reducerii consumului de combustibil și a protecției mediului. Eforturile sale se traduc, în primul rând, printr-o îmbunătățire continuă a motoarelor, dar și printr-o concentrare asupra tuturor celorlalte elemente care conduc la un grad mai înalt de eficiență a vehiculelor: aerodinamică, materiale etc.
Din punctul de vedere al combustibililor alternativi, Volvo Trucks a prezentat, în urmă cu 10 ani, șapte vehicule, care propuneau șapte tipuri diferite de astfel de combustibili. Dintre aceștia, se pare că au trecut testul timpului doar trei dintre ei: DME (dimetil eter), HVO (ulei vegetal hidrogenat) și metan.
Dacă, deocamdată, DME și HVO nu se dovedesc a fi niște soluții cu adevărat sustenabile, din lipsa infrastructurii necesare, metanul – gazul natural și biogazul – rămâne, pentru moment, singura alternativă viabilă pentru diesel.
De altfel, la mai puțin de o lună după prezentarea din Slovacia, Volvo Trucks a lansat, în premieră mondială, modelele FH și FM, de lungă distanță, propulsate cu gaz natural lichefiat (LNG), a căror prezentare o puteți citi și în acest număr al revistei Ziua Cargo.
La acest capitol, Volvo Trucks a insistat, de asemenea, pe prezentarea câtorva detalii interesante despre eforturile realizate în domeniul soluțiilor hibride, al electro-mobilității, dar și al dezvoltării unor concepte de camion al căror target este creșterea eficienței transporturilor cu 50%.
Siguranța este esențială
Este binecunoscut faptul că Volvo Trucks consideră siguranța un element esențial, atunci când este vorba despre camioanele pe care le construiește, și nu numai. Unul dintre cele mai elocvente exemple este faptul că fabricantul suedez a oferit lumii unul dintre cele mai importante daruri în acest domeniu: centura de siguranță în trei puncte.
Dezideratul declarat este ca niciun camion Volvo să nu fie implicat în vreun accident, dar, în nefericitul caz în care, totuși, acest lucru se produce, efectele acestuia să fie cât mai reduse cu putință.
Aici, un rol important îl are vizibilitatea, domeniu în care Volvo vine în sprijinul șoferului cu mai multe seturi suplimentare de „ochi”, senzori și camere, care să acopere în întregime unghiurile moarte din jurul vehiculului, precum și cu o serie de sisteme de asistență, care să compenseze limitările umane.
Printre acestea, se numără asistența la schimbarea benzii de circulație, sistem de avertizare la părăsirea acesteia, sistem de menținere a distanței față de vehiculul din față, sisteme de stabilitate, sistemele de frânare de urgență etc.
Pentru a dezvolta soluții precum sistemul de avertizare privind pericolul de coliziune (Collision Warning), sau cel de frânare de urgență (Emergency Brake), punctul de pornire este experiența reală. Iar acest lucru se realizează, la Volvo Trucks, prin intermediul unei echipe de investigare a accidentelor, care, începând din 1969, a pus la punct o bază de date unică, în privința modului în care se produc accidentele în care sunt implicate camioane.
Nu în ultimul rând, și aici viitorul aparține vehiculelor inteligente, capabile să comunice între ele, cu ceilalți participanți la trafic și cu infrastructura.
Automatizarea – provocări și oportunități
Nu mai putem spune că automatizarea aparține viitorului, de vreme ce se întâmplă, deja, astăzi, în multe sectoare.
Inclusiv în transporturi, unde Volvo se află, din nou, în linia întâi, conducând, după cum știm, câteva proiecte concrete: camioane autonome implicate în aplicații miniere, de colectare a deșeurilor, sau de recoltare a trestiei de zahăr, în America de Sud.
Demnă de menționat este și implicarea constructorului suedez în proiectul european Truck Platooning Challenge, în cadrul căruia un convoi de camioane aparținând celor mai importanți producători a străbătut continentul, pentru a identifica atât provocările, cât și potențialul plutoanelor de camioane automatizate.
Deși automatizarea ridică destule semne de întrebare privind locurile de muncă ale șoferilor, Volvo Trucks subliniază faptul că, în prezent, aceasta NU înlocuiește șoferul, ci îi vine în ajutor, reprezentând, totodată, un element de eficientizare a consumului de combustibil și, în final, a activității operatorului de transport.
De altfel, de acest lucru am avut ocazia să ne convingem și pe Slovakia Ring, în cadrul unor demonstrații pe viu cu un pluton de trei camioane. Și, pentru că tot a venit vorba despre demonstrații practice și despre eficiența transporturilor, o altă demonstrație mult apreciată de cei prezenți la evenimentul Volvo din Slovacia a fost „competiția” dintre I-Shift și I-Shift cu dublu ambreiaj.
Cred că nu are nu are rost să precizăm care anume a câștigat… Despre toate acestea și multe altele, vă invităm să citiți în următoarele numere ale revistei Ziua Cargo.
Raluca MIHĂILESCU Bratislava, Slovacia
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro