Am discutat cu un specialist în electromobiltate, Cătălin Enache, de la Volvo Trucks, companie membră a Electric Club, despre ceea ce înseamnă un camion electric și la ce ar trebui să fim atenți în exploatarea unui asemenea vehicul, mai ales, la modul cum se face încărcarea bateriilor.
Pentru baterii, încărcarea se poate efectua atât la curent alternativ (AC), cât și la curent continuu (CC). Tehnologia este aceeași cu cea de la mașinile electrice mici, iar, astfel, se poate crea un „ecosistem” în care atât turismele, van-urile, cât și camioanele să poate efectua reîncărcarea de la aceiași stație.
■ Încărcare CA (Type 2/Mod 3):
– 43 kW de la rețea
– 40 kW în vehicul
– dispozitivul de încărcare pentru perete este livrat cu vehiculul.
■ Încărcare CC (CCS2/Mod 4):
– până la 250 kW de la rețea
– aprox. 220 kW încărcare eficientă
– tensiune de ieșire: 500-750V
■ Durată încărcare:
– CA: 0-100%: 10 h
– DC (ultra-fast): 0-80%: 1:30 h
0-100%: 2 h.
Electrificarea
Avantajul, la curentul alternativ, este că stațiile sunt mai accesibile din punct de vedere financiar, prețul uneia cifrându-se la aproximativ 8.000 de euro. „O astfel de stație asigură o autonomie de 2-300 km zilnic, pentru un camion electric Volvo. Dacă se dorește o autonomie mai mare, se recomandă să facem un mix între cele două variante, CA și CC”, spune Cătălin Enache.
În funcție de specificul activității de transport desfășurate, Volvo Trucks face o simulare (Electric Range Simulator) și, astfel, se identifică tipul de încărcare ce trebuie alocată camionului și este creată o soluție de puncte de încărcare. „Pasul următor este recomandarea unui furnizor către client, între cele două părți se face negocierea, apoi se semnează achiziția și se trece la faza de instalare a stației.” De menționat că, spre exemplu, în cazul unei stații DC, se oferă, în urma unui contract de service, mentenanță și asistență tehnică de primă linie.
„După ce se alege camionul potrivit și setup-ul de încărcare, alături de client, se evaluează locația și, pentru amplasarea stației de încărcare, se identifică unde are traf-urile, tablourile electrice, ce cablări sunt necesare și, cel mai important, dacă este nevoie de mărire de putere, pentru a putea realiza încărcarea în condiții optime. Spre exemplu, dacă vorbim de o fabrică sau de un centru logistic mare, 2-300 de kW se găsesc liberi, fără probleme. În această situație, rămân traf-urile existente și se trece doar la cablare și apoi se instalează stația”, a afirmat Cătălin Enache.
S-a stabilit ceea ce este de făcut în teren și se comandă stația de încărcare adecvată, apoi se intră în etapa de instalare și punere în funcțiune. În situația Volvo Trucks, compania nu consideră încheiată livrarea până nu se realizează încărcarea camionului la stația clientului.
Exploatarea stațiilor și a camionului
„Stațiile sunt unele smart, funcționalitatea lor se urmărește remote, primul nivel de intervenție pe ele se face remote, vizita on-site pentru depanare se face doar dacă intervenția remote are probleme. Totul se realizează în baza unui contract de mentenanță”, a explicat Cătălin Enache. Rețeaua publică de încărcare este destul de jos, ca nivel de putere, având 50 kW, însă, încet-încet, au mai apărut și de 300 kW. „Am folosit rețeaua publică în realizarea diferitelor rute, chiar și un drive-test între București și Arad. Am reușit, din a doua încercare, să facem partea de condus în 9 ore și încărcarea în 4, încadrându-ne într-un program de condus. Nu pentru rute de asemenea lungime, 600 km, este conceput camionul electric, dar, pentru un client interesat, totuși, de această soluție de mobilitate, am arătat că se poate. Recomandarea noastră este utilizarea urbană sau în plaja de 200-400 km, unde folosirea a două stații de încărcare ar fi suficientă pentru realizarea traseului. Investiția în stațiile proprii este a clientului. Volvo oferă tot suportul în ceea ce privește furnizorul și urmărirea proiectului până la finalizare și livrarea camionului, plus disponibilitate 100% per stație, pentru că timpul contează, în transport”, concluzionează Cătălin Enache.
Conform specialistului în electromobilitate al Volvo Trucks, o stație mare, de 300 kW, poate gestiona zilnic minimum 8 camioane. Este o investiție care se face în perspectivă, pentru viitor, care nu va fi amortizată cu primul camion, dar își va „scoate banii” pe măsură ce flota de vehicule electrice va crește.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro