VOLVO TRUCKS: Începe testarea camioanelor cu celule de combustibil, în 2025

Volvo Trucks desfășoară, deja, teste cu camioanele electrice pe celule de combustibil, care emit doar vapori de apă și care au o autonomie operațională comparabilă cu cea a camioanelor diesel, de până la 1.000 km. O a doua fază-pilot va urma în câțiva ani și va implica testarea acestora de către clienți, pe drumurile publice.

Testarea camioanelor electrice pe celule de combustibil în trafic comercial va începe în 2025, cu clienți din nordul Europei, urmând și alte camioane, în mai multe țări, în anii care vor urma.

Camioanele electrice pe celule de combustibil alimentate cu hidrogen vor fi potrivite, în mod special, pentru misiunile de transport de lungă distanță și pentru cele grele, consumatoare de energie. Ele ar putea fi, de asemenea, o opțiune în țările în care posibilitățile de încărcare a bateriilor sunt limitate.

„Cred că testele-pilot vor sublinia potențialul camioanelor electrice pe celule de combustibil. Testele se vor desfășura într-un climat aspru și solicitant și ne vor oferi o mare oportunitate de a transporta încărcături de până la 65 de tone,” spune Jessica Sandström, SvP Global Product Management la Volvo Trucks.

Scopul testelor-pilot va fi de a studia toate aspectele operării camionului, inclusiv componentele, manevrabilitatea și experiența șoferului.

Cum funcționează

Vehiculele pe hidrogen funcționează prin utilizarea acestuia într-o celulă de combustibil, unde este combinat cu oxigen, iar reacția chimică produsă generează electricitate. Este vorba despre un proces curat, care produce – în afară de electricitate – doar aer cald și vapori de apă.

În anumite privințe, o celulă de combustibil pe hidrogen funcționează ca o baterie, dar în loc de a fi nevoie să fie reîncărcată în mod regulat dintr-o sursă externă, o celulă de combustibil generează electricitate direct atâta timp cât hidrogenul, una dintre cele mai abundente resurse de pe planetă, este disponibil. Vehiculele alimentate cu hidrogen au, de asemenea, multe dintre avantajele electromobilității – fără emisii poluante și cu nivel redus de zgomot.

Dacă hidrogenul este produs dintr-o sursă regenerabilă, poate genera un nivel foarte scăzut de emisii pe tot parcursul de la producție, la roată. Totuși, în situația curentă, 95% din hidrogenul produs provine din utilizarea combustibililor fosili, cum ar fi gazul natural sau petrolul. Acest lucru are un impact semnificativ asupra impactului general al hidrogenului asupra mediului, de unde și necesitatea producerii acestuia tot mai mult din resurse regenerabile.

Posibilități și provocări

Astfel, după cum am văzut, o celulă de combustibil își generează propria electricitate din hidrogenul de la bord, în loc de a fi încărcată dintr-o sursă externă. Camioanele electrice Volvo vor utiliza două celule de combustibil cu capacitatea de a genera 300 kW de electricitate și vor avea un timp de realimentare de până la 15 minute.

Tehnologia celulelor de combustibil se află încă într-o fază timpurie de dezvoltare și, în timp ce există multe beneficii, încă rămân unele provocări, nu în ultimul rând privind producția la scară largă de hidrogen verde (produs prin utilizarea surselor regenerabile de energie, cum ar fi vântul, apa sau soarele) și necesitatea dezvoltării unei infrastructuri de alimentare. Pentru a depăși problema deficitului de hidrogen în timpul testelor-pilot, alimentarea cu hidrogen verde din surse regenerabile se va face la sediul companiei.

Celulele de combustibil vor fi furnizate de către cellcentric – joint-venture-ul dintre Grupul Volvo și Daimler Truck AG. Cellcentric va construi una dintre cele mai mari fabrici de producție de serie din Europa pentru celule de combustibil, special dezvoltate pentru vehicule grele.

Jessica Sandström, SvP Global Product Management la Volvo Trucks: „Ne așteptăm ca furnizarea de hidrogen verde să crească semnificativ în următorii doi ani, deoarece multe industrii vor depinde de el pentru reducerea emisiilor de CO2. În câțiva ani, camioanele pe celule de combustibil vor fi foarte importante pentru transporturile mai grele și mai lungi”.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.