Imaginați-vă un camion care emite doar vapori de apă, își produce propria energie la bord și are o autonomie de peste 1.000 km. Acest lucru este posibil, prin intermediul celulelor de combustibil alimentate cu hidrogen, iar Volvo Trucks a început să testeze vehicule care utilizează această nouă tehnologie.
Pentru a decarboniza transporturile, Volvo Trucks oferă, deja, astăzi, camioane electrice și camioane alimentate cu combustibili regenerabili, cum ar fi biogazul. În a doua jumătate a acestui deceniu, va fi adăugată portofoliului său de produse o a treia opțiune neutră din punctul de vedere al emisiilor de CO2 – camioane cu celule de combustibil alimentate cu hidrogen.
„Dezvoltăm, deja, această tehnologie de mulți ani și e minunat să vedem primele camioane rulând cu succes pe pistele de testare. Combinația dintre electric pe baterii și electric pe celule de combustibil le va permite clienților noștri să elimine complet emisiile de CO2 ale camioanelor lor, indiferent de misiunile de transport,” spune Roger Alm, președintele Volvo Trucks.
O soluție pentru transporturile de lungă distanță
Camioanele electrice pe celule de combustibil vor avea o autonomie operațională comparabilă cu aceea a multor camioane diesel – până la 1.000 km – și un timp de realimentare de mai puțin de 15 minute. Masa totală poate fi de aproximativ 65 t sau chiar mai mare, iar cele două celule de combustibil au capacitatea de a genera 300 kW de electricitate la bord.
Testele pilot la clienți vor începe în câțiva ani, iar comercializarea este planificată pentru a doua parte a acestui deceniu.
„Camioanele electrice pe celule de combustibil vor fi potrivite în special pentru transportul de lungă distanță și pentru misiuni grele, care necesită multă energie. Pot reprezenta, de asemenea, o opțiune pentru țările în care posibilitățile de încărcare a bateriilor sunt limitate”, spune Roger Alm.
Își generează propria electricitate
O celulă de combustibil își generează propria electricitate din hidrogenul de la bord, în loc să fie încărcată dintr-o sursă externă. Singurul produs secundar emis îl constituie vaporii de apă.
Celulele de combustibil vor fi furnizate de către Cellcentric – joint venture între Volvo Group și Daimler Truck AG. Cellcentric va construi una dintre cele mai mari fabrici de producție de serie a celulelor de combustibil din Europa, dezvoltată special pentru vehiculele grele.
Este nevoie de mai mult hidrogen verde
Tehnologia celulelor de combustibil este încă într-o fază timpurie de dezvoltare și are multe beneficii, dar există și multe provocări. Una dintre ele este furnizarea la scară largă a hidrogenului verde, produs prin utilizarea surselor de energie regenerabilă, cum ar fi vântul, apa sau soarele. O alta este faptul că infrastructura de reîncărcare pentru vehiculele grele nu este încă dezvoltată.
„Ne așteptăm ca furnizarea de hidrogen verde să crească semnificativ în următorii ani, deoarece multe industrii vor depinde de el pentru reducerea emisiilor de CO2. Dar nu mai putem aștepta cu decarbonizarea transporturilor; suntem deja în întârziere. Deci, mesajul meu clar către toate companiile de transport este să înceapă această călătorie astăzi, cu camioane electrice pe baterii, biogaz sau alte opțiuni disponibile.
Camioanele cu celule de combustibil vor fi o completare importantă, pentru transporturile lungi și grele, în câțiva ani de acum înainte”, spune Roger Alm.
adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro