Când vorbim despre un mod de conducere economică, de cele mai multe ori luăm în considerare strategiile de economisire de combustibil pe autostrăzi, în transportul de lungă distanță. Despre condusul în oraș, se discută doar foarte rar, deși este cel puțin la fel de important, iar șoferul joacă un rol poate mai important decât configurația tehnică a vehiculului, atunci când este vorba despre un trafic aglomerat.
Tatu Ljokkoi, responsabil cu dezvoltarea aptitudinilor șoferilor, la Volvo Trucks, a sintetizat câteva aspecte importante în ceea ce privește condusul în oraș, fiind de părere că, prin optimizarea vitezei, prin anticipare și planificare, un șofer poate reduce costurile legate de combustibil cu aproape o jumătate, fără a sacrifica viteza medie.
Crearea unei strategii optime de frânare
Tatu Ljokkoi subliniază faptul că una dintre cele mai mari provocări ale conducerii eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, în trafic urban, este necesitatea de a frâna atât de des. Deci, după părerea lui, cel mai bun lucru pe care un șofer îl poate face este să-și creeze o bună strategie de frânare. Specialistul a elaborat, astfel, cinci sfaturi de top, utilizând exemplele celor mai întâlnite situații cu care se pot confrunta șoferii, în oraș. Aceste sfaturi sunt susținute și de exemple video, care arată atât modul de conducere optim, cât și cel mai puțin favorabil, care pot fi consultate la adresa: https://knowledgehub.volvotrucks.com/drivers-world/5-tips-for-fuel-efficient-truck-driving-in-cities.
- Abordarea semafoarelor
Cea mai bună modalitate de a depăși un semafor este, desigur, să treci fără să frânezi deloc. Dar acest lucru nu este întotdeauna posibil. Există tentația de a accelera, pentru a prinde lumina verde, dar aceasta nu este, întotdeauna, strategia corectă, dacă vrei să economisești combustibil. De ce? Ei bine, dacă accelerezi și se face roșu, ai injectat mai mult combustibil, pentru a crește viteza, doar pentru a-l pierde, prin frânare puternică.
În schimb, ce ar trebui să faci este să menții o viteză constantă și să verifici dacă te așteaptă mai multe semafoare sau dacă mai sunt și alte elemente care te pot încetini, cum ar fi pietoni sau trafic. Dacă crezi că e nevoie să frânezi, fă-o cât mai devreme posibil și pe o distanță mai lungă. Cea mai bună metodă de a-ti ajusta frânarea este să utilizezi pedala de frână și să ai activată funcția de „brake blending”.
Optimizarea frânării înseamnă, de asemenea, să te alături unei cozi aflate în mișcare. Poate părea lent, dar nu este lent cu adevărat; traficul va avea un flux cu un ritm determinat de semafoare și frânarea timpurie nu va rezulta în nicio diferență în viteza medie.
- Abordarea giratoriilor
Giratoriul este locul perfect pentru a economisi combustibil. Încă o dată, este vorba despre anticipare și despre a avea suficient timp pentru a observa și reacționa. Tatu subliniază faptul că, în timpul sesiunilor sale de training, le recomandă întotdeauna șoferilor să mențină o viteză similară cu a pietonilor pentru cel puțin 20 de metri, la apropierea de un giratoriu. Acest lucru îți va oferi timp suplimentar pentru a observa ce se întâmplă și când va fi momentul să intri în giratoriu. Dacă intri cu viteză prea mare, vei pierde timp prețios pentru a observa și reacționa, ceea ce te poate opri pe loc.
Tatu, recomandă, de asemenea, să frânezi ÎNAINTE de giratoriu, nu ÎN giratoriu. Acest lucru îți va permite să ajustezi viteza în curbă cu ajutorul pedalei de accelerație, nu al celei de frână. De asemenea, acest lucru va permite transmisiei I-Shift să mențină trepte superioare de viteză și să ieși din giratoriu mai rapid, fără prea multe schimbări de treaptă.
- Viraj la stânga
Executarea unui viraj la stânga este destul de clară, dar, cu câteva trucuri simple, poți economisi și timp, și combustibil. Ceea ce este important este să te concentrezi în întregime asupra drumului și să minimizezi distragerile, cum ar fi telefoanele mobile. Acesta este un lucru important, în mod evident, în ORICE situație din timpul condusului, dar este cu atât mai important la virajele la stânga, deoarece trebuie să fii atent atât la vehiculele din fața ta, cât și la traficul din sens opus.
Cel de-al doilea aspect este managementul vitezei; a încetini atunci când te apropii de intersecție și a-i lăsa pe alții (în special alte camioane) să treacă eliberează drumul și îți oferă o mai bună vizibilitate. O dată ce toată lumea a părăsit intersecția, te poți concentra pe traficul din sens opus și poți executa virajul fără oprire. Prin încetinire, îți poți da mai bine seama de viteza traficului din sens opus și de momentul ideal pentru schimbarea benzii.
- Virajul la dreapta
La fel ca pentru virajul la stânga, executarea unui viraj la dreapta corect presupune concentrare și încetinire. Acest lucru este important în special în orașe în care există riscul de a nu observa pietonii și bicicliștii, în unghiul mort al camionului. Dacă te ocupi cu telefonul, sunt șanse să nu fii atent la oglinzi.
Când te apropii de un viraj la dreapta, încetinește din timp, până la viteza bicicliștilor. Nu îi depăși, ține-i în fața ta și fii atent la oglinzi, astfel încât să nu intre nimeni în unghiul mort fără să sesizezi. Lasă bicicliștii să treacă și, când este momentul să virezi, poți să o facă fără opriri bruște.
- Condusul în trafic aglomerat
În trafic aglomerat, să mergi „cu valul”, din inerție, este cel mai important lucru. De ce? Deoarece, dacă frânezi repetat, irosești combustibil. Deci, întrebare este cum să eviți frânarea? În primul rând, amintește-ți că si frâna de motor este tot frânare. Pentru a minimiza folosirea cesteia, pune frâna auxiliară pe poziția A și ajustează-ți viteza folosind numai pedala de accelerație. Dacă e nevoie să acționezi pedala de frână, încearcă să faci asta pe o distanță mai lungă. Și ACC este un instrument bun, dar amintește-ți că, dacă vehiculul din față este foarte aproape, sistemul va frâna în mod constant. Deci, lasă suficient spațiu pentru ca sistemul să ajusteze viteza și frânează doar în situații critice. Muți șoferi nu păstrează o distanță mai mare pentru că se gândesc că o să se bage cineva în fața lor și o să-i încetinească. Dar, atunci când conduci în aglomerație, de cele mai multe ori mergi o dată cu fluxul traficului, iar cei care schimbă banda de circulație nu influențează viteza fluxului respectiv. Dacă „închizi” spațiul, vei frâna mai mult, vehiculul din față reacționând la cei care schimbă banda în fața lui.
Planificare, încetinire și extinderea distanței de frânare – acestea sunt trucurile, atunci când vrei să conduci eficient în oraș. Fiind atent și anticipând, ai control deplin asupra forței de frânare. Acest lucru este foarte important, deoarece a frâna puternic – indiferent că este vorba despre frâna de serviciu, cea de motor sau de retarder – este o modalitate de a irosi energie și combustibil. Deci, evită asta cu orice cost, concluzionează Tatu Ljokkoi.
traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro