Nu este niciun secret faptul că o companie de transport cheltuiește cel mai mult pe combustibil. Pentru mulți operatori, costurile combustibilului reprezintă cel puțin 1/3 din costurile totale. Așadar, cum ați putea îmbunătăți economia de combustibil? Potrivit Volvo Trucks, totul se rezumă la cunoașterea factorilor principali și a modului în care aceștia se aplică.
Ce anume influențează cel mai mult consumul de combustibil?
În primul rând, camionul în sine. Pentru a obține cea mai bună economie de combustibil posibilă, Volvo Trucks subliniază faptul că autocamionul trebuie configurat corect. Există trei domenii principale de luat în considerare aici: lanțul cinematic, caracteristicile aerodinamice și rezistența la rulare. Pe lângă specificații, puteți îmbunătăți, de asemenea, eficiența consumului de combustibil utilizând serviciile adecvate pentru camioane, pentru a vă putea întreține și gestiona flota.
Un al doilea factor foarte important îl reprezintă performanța șoferului. Știați că cei mai buni șoferi sunt de obicei cu 5-10% mai eficienți din punct de vedere al consumului de combustibil decât șoferii obișnuiți? Iar diferența dintre aceștia poate fi chiar și mai mare – până la 20%. Utilizarea pilotului automat, deplasarea cu viteza corespunzătoare și frânarea corectă sunt câteva dintre modalitățile prin care performanța șoferului poate influența rezultatul final.
Dar haideți să le luăm pe rând.
Optimizarea lanțului cinematic
Motorul inovator D13TC cu tehnologia Turbo Compound este propulsorul Volvo Trucks cel mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil. Conceput în special pentru Volvo FH, acesta este ideal pentru o mare varietate de operațiuni, inclusiv pentru flote care desfășoară operațiuni cu încărcătură variabilă, cum ar fi cisterne, transporturi în vrac și livrări pe platformă.
Pentru transportul pe distanțe lungi, Volvo Trucks oferă I-Save, un pachet optimizat din punct de vedere al consumului de combustibil. Acesta combină motoarele D13TC cu sistemul I-See pe bază de hărți, I-Shift cu software-ul optimizat pentru transportul pe distanțe lungi, I-Cruise cu I-Roll, punți spate eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, oprirea motor la ralanti și pompa de servodirecție cu deplasare variabilă.
Pentru o precizie extremă, trebuie luate în considerare toate caracteristicile, de la viteza și greutatea autocamionului, până la înclinarea drumului și cuplul motor. I-Shift evaluează acești factori în mod automat, astfel încât fiecare schimbare a treptei de viteză să fie perfect sincronizată. Sistemul comunică și cu motorul, ceea ce îi permite să regleze turațiile și efectul de frână de motor pentru obținerea celor mai bune performanțe. O serie de pachete software vă permite să personalizați I-Shift-ul în funcție de necesitățile dumneavoastră. Iar în funcție de modelul de autocamion există versiuni de I-Shift care deschid posibilități noi, cum ar fi I-Shift cu trepte de forță și I-Shift Dual Clutch.
Utilizarea pilotului automat este una dintre cele mai importante componente ale stilului de condus eficient din punct de vedere al consumului de combustibil. Dar pilotul automat a fost întotdeauna destinat utilizării numai pe drumuri plate. Până acum! I-See, pilotul automat predictiv, utilizează informațiile despre drumul care urmează, pentru a optimiza viteza autocamionului, schimbările treptelor de viteză și frâna de motor pe teren deluros.
I-See oferă hărți noi, la rezoluție înaltă, pentru o poziționare topografică cu grad mai mare de exactitate. Pe măsură ce autocamionul se apropie de un deal, sistemul utilizează harta pentru a maximiza energia cinetică a autocamionului și pentru a reduce consumul de combustibil.
Performanța aerodinamică
Aerodinamica reprezintă un alt element important atunci când se configurează un camion care are un impact mare asupra consumului de combustibil. Performanța poate fi afectată de orice componentă, de la accesorii externe la oglinzi și spoilere față, dar cele mai importante sunt:
- designul cabinei
- spoilerul de pe plafon și deflectoarele de aer laterale ale cabinei
- deflectoarele de pe șasiu și apărătorile
Așadar, cum ați putea îmbunătăți performanța aerodinamică a unui autocamion? Când vine vorba despre cabine, înălțimea, unghiul plafonului și designul fac diferența. Spoilerul de pe plafon, deflectoarele de aer laterale ale cabinei, deflectoarele laterale de pe șasiu și apărătorile îmbunătățesc economia de combustibil, dar asigurați-vă că spoilerul de pe plafon este montat din fabrică chiar de la început – montarea acestuia chiar și la 5 cm prea jos sau la 10 cm prea sus poate influența potențialele reduceri ale consumului de combustibil.
De asemenea, menținerea remorcilor în stare optimă, precum și menținerea geometriei corespunzătoare a roților este esențială. La Volvo Trucks, puteți efectua întreținerea întregului autovehicul cu numai o singură oprire prin intermediul Service-ului pentru remorci.
Rezistența la rulare
Rezistența la rulare este al treilea factor de configurație care influențează consumul de combustibil. În general, acest factor este determinat de:
- anvelope
- geometrie roți.
Pentru a reduce rezistența la rulare, utilizați mai degrabă anvelope optimizate din punct de vedere al consumului de combustibil, decât anvelope „cu întrebuințări multiple”. Și asigurați-vă că nu conduceți având anvelopele umflate insuficient sau cu o geometrie necorespunzătoare la nivelul punților. Geometria necorespunzătoare conduce la instabilitate la viraje, autocamionul ocupând mai mult spațiu pe drum, având în vedere că roțile nu au aceeași direcție de rulare. Acest lucru sporește rezistența la curenții de aer, ceea ce afectează consumul de combustibil. (Va urma.)
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro