Spuneam, în numerele anterioare, că aerodinamica unui camion este esențială, în ceea ce privește consumul de combustibil. Volvo Trucks îmbunătățește, în mod constant, și acest aspect, actualizările aduse recent modelului Volvo FH, care reduc separarea fluxurilor de aer și presiunea frecării, demonstrând că, încă, mai sunt lucruri de făcut și la acest capitol.
Anihilarea rezistenței aerului este un factor contribuitor important la consumul unui camion, atunci când acesta se deplasează cu peste 50-60 km/h. Efectul său asupra consumului de combustibil crește o dată cu viteza de deplasare.
Minimizarea și întârzierea separării fluxurilor
Designul aerodinamic a reprezentat de multă vreme unul dintre cele mai importante puncte focale ale Volvo Trucks, atunci când este vorba despre reducerea consumului de combustibil al camioanelor sale. Inginerii producătorului lucrează încontinuu cu tuneluri de vânt și cu simulări, pentru a identifica posibilele îmbunătățiri. Unul dintre scopurile lor principale este să întârzie separarea fluxurilor de aer. Acest lucru se întâmplă atunci când un flux de aer se detașează de suprafața camionului. Cu cât mai devreme se detașează, cu atât mare este trasa în spatele camionului și, în consecință, presiunea frecării. Minimizarea și întârzierea separării fluxurilor minimizează, astfel, presiunea de frecare.
„Fluxul accelerează substanțial de la punctul de stagnare din fața camionului (presiune înaltă) către laterale (presiune joasă),” explică Anders Tenstam, specialist în aerodinamică la Volvo Trucks. „Dacă un camion se deplasează cu 90 km/h, viteza fluxului la colțuri poate atinge până la 200 km/h. Ceea ce face din colțurile frontale o zonă foarte sensibilă și orice obiect sau spațiu poate avea un impact uriaș asupra fluxului general de aer.”
În cadrul celor mai recente simulări și teste, inginerii de la Volvo Trucks au fost capabili să identifice un număr de spații de dimensiuni mici și linii despărțitoare la exteriorul camionului, care ar putea îmbunătăți și mai mult aerodinamicitatea, dacă ar fi închise.
„Putem observa că liniile despărțitoare și spațiile pot fi cruciale, în funcție de locul unde sunt amplasate,” spune Mattias Hejdesten, specialist în ingineria aerodinamicii la Volvo Trucks. „Acestea permit fluxului de aer să se infiltreze în spatele panourilor frontale, apoi este expirat către exterior în zonele cu presiune redusă pe lateralele cabinei. De acolo, poate genera separarea fluxurilor, atunci când interacționează cu fluxul de aer exterior.”
Pentru a stopa aceste scurgeri de aer, au fost plasate noi garnituri între diferitele panouri frontale. Ca rezultat, este eliminată orice generare de separare de flux în colțurile frontale ale vehiculului, ajutând fluxul extern să rămână atașat de lateralele vehiculului pentru mai mult timp.
Totul este legat de detalii
„Aerodinamica vehiculelor grele este foarte mult legată de detalii minuscule,” spune Anders Tenstam. „Cabina camionului este un post de lucru supus multor restricții și considerații legale, astfel încât este o bătălie continuă pentru fiecare milimetru de spațiu disponibil, pentru a instala toate funcțiunile esențiale.”
Prin adăugarea garniturilor despre care am vorbit, nu numai că este îmbunătățită aerodinamica generală, ci se deschid și noi oportunități pentru îmbunătățiri viitoare. Acestea includ adăugarea unei extensii a ușii, care acoperă spațiul treptelor de acces. Aceasta creează o suprafață plană de care se poate atașa fluxul de aer, reducând și mai mult separarea. Prin utilizarea unor roți mai late și a unor apărători de noroi, se creează un aliniament mai bun, în timp ce o nouă apărătoare de aripă reduce spațiul la nivelul roții. Aceasta rezultă într-un flux de evacuare mai redus din lăcașul roților și, prin extensie, într-o frecare aerodinamică mai redusă. În fine, noul design curbat al apărătorilor brațului oglinzii, cu perforații mai mici, ajută la reducerea separării fluxului.
„Prin îmbunătățirea condițiilor în partea frontală a camionului, putem vedea anumite oportunități de a menține un flux aliniat și pe părțile laterale,” explică Mattias Hejdesten. „Altfel, dacă n-am fi făcut asta, am fi văzut beneficii minime din partea acestor îmbunătățiri aerodinamice.”
De fapt, fiecare dintre aceste îmbunătățiri a fost optimizată pentru a se completa una pe cealaltă. În timp ce fiecare update individual își va aduce propria contribuție la îmbunătățirea eficienței energetice a vehiculului și la reducerea consumului de combustibil, economiile generate prin combinarea acestora într-un pachet singular vor fi mai mari decât suma tuturor părților.
traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro