Vom avea suficiente „prize” pentru camioanele electrice?

Un răspuns direct, fără menajamente (așa cum ne-am obișnuit, de altfel, în cadrul întâlnirilor membrilor ELECTRIC CLUB), l-am primit cu ocazia mesei rotunde, care s-a desfășurat pe 25 iunie. Gazda noastră a fost, de această dată, dezvoltatorul de parcuri industriale CTP Romania. Marii dezvoltatori de spații au, deja, obiective clare privind instalarea de stații pentru încărcare. Autoritățile europene au apăsat puternic pedala de accelerație, pentru a genera o schimbare majoră, în viitorul nu foarte îndepărtat. Vor fi și fonduri pentru finanțarea de stații. Dar…

La început de vacanță, membrii ELECTRIC CLUB au luat pulsul parcurilor industriale, în multe cazuri punctul de pornire, sau destinația serviciilor de transport. Locul de întâlnire, CTP Clubhaus (amplasat în CTPark Bucharest West 1), ne-a demonstrat, o dată în plus, că și zona de depozitare poate fi „verde”.

Ați încercat vreodată să înțelegeți ce înseamnă investiții anticipative în sistemul de distribuție a energiei electrice? Mă puteți întreba (pe bună dreptate): „ce treabă are un transportator de mărfuri cu distribuția de energie?”. Acum, aproape niciuna… dar lucrurile se schimbă rapid. Iar peste câțiva ani va fi, probabil, târziu, dacă nu va exista o reacție corectă a autorităților la nevoia care va apărea.

Ing. Virgil Radu, RAR

Ghid de bune practici pentru service-uri

Am intrat în dialog, în cadrul mesei rotunde, cu reprezentanții RAR. Șeful Departamentului Omologări Individuale și Inspecții Tehnice, ing. Virgil Radu, ne-a explicat că RAR elaborează, în prezent, un ghid de bune practici, care va fi dublat de o procedură pentru extinderea autorizației de funcționare a service-urilor în zona vehiculelor electrice, prin care se va pune accent, în special, pe partea de instruire a personalului.

„Pe baza informațiilor de la producător, agenții economici vor putea calcula costul de intervenție dedicat lucrărilor asupra vehiculului electric, vor fi adoptate măsuri de securitate și siguranță, care înseamnă inclusiv echipamente speciale de protecție care să reziste la o eventuală descărcare a acumulatorilor (chiar și peste 500 V), un post de lucru alocat intervenției la vehiculul electric”, a menționat el, adăugând că instituția urmărește cu atenție tranziția atelierelor clasice de reparații către acest nou segment, pentru a nu crea dezechilibre în piață și a face cât mai accesibilă adaptarea la noile realități ale parcului auto.

Cristina Păun, director adjunct (dreapta) și Alina Vereha, PR & media specialist Federația ACUE (stânga)

Iată datele problemei

Consiliul European a adoptat, la mijlocul lunii mai, Regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, marcând încheierea unui proces legislativ care a condus la obiective excesive (conform mediului privat), pentru următorii ani: 2030, 2035 și 2040. 

Concret, noile norme mențin ținta pentru 2025, de reducere cu 15% a emisiilor, stabilind, în plus, o reducere a acestora cu 45% începând cu 2030, care ajunge la 65% în 2035 și la 90% din 2040.

Prevederile extind domeniul de aplicare al regulamentului precedent, astfel încât aproape toate vehiculele grele noi cu emisii de CO2 certificate (inclusiv camioanele mai mici, autocarele și remorcile) să facă obiectul țintelor de reducere a emisiilor. Aceleași reglementări stipulează că toate autobuzele urbane noi trebuie să aibă emisii zero până în 2035, stabilind un obiectiv intermediar, de 90%, pentru această categorie, până în 2030.

De menționat că regulamentul include o clauză de revizuire pentru 2027 și, din fericire, nu introduce cotele obligatorii de achiziție pentru operatorii de transport. Dar… atenție…

Pe 8 iulie, s-a închis o consultare la nivelul Comisiei Europene, care vizează introducerea unor ținte obligatorii de ecologizare a flotelor de vehicule comerciale.

Cu ocazia evenimentului „am făcut cunoștință” cu Karry Dolphin, un van pentru distributie urbana, proiectat exclusiv ca vehicul electric, avand caroseria ultrausoara din aluminiu, cu o greutate la gol de doar 1.650 kg si o sarcina utila de 1.450 kg.

CE ar trebui să ia o decizie în această direcție în al doilea trimestru al anului viitor.

Pe de altă parte, Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (RICA), adoptat de Consiliul European, în iulie 2023, stabilește obiective pentru instalarea de stații de reîncărcare și de realimentare, la o distanță de cel mult 60 de kilometri între ele, pe drumurile principale. Un obiectiv despre care s-a discutat prea puțin, la nivel național.

Este momentul în care, în scurta noastră analiză, trecem de la nivel european, la nivelul României.

O astfel de schimbare majoră de abordare implică o transformare importantă a modului în care este distribuită energia electrică, ceea ce presupune investiții mult mai mari în rețele.

Sorina Florescu, director marketing CTP Romania

Activitatea de distribuție a energiei electrice este integral reglementată. Inclusiv nivelul anual al investițiilor necesare pentru modernizarea și extinderea rețelelor, tipurile de lucrări realizate este stabilit prin cadrul de reglementare. Investițiile sunt recuperate treptat prin tarifele de distribuție, perioada de amortizare fiind de 25-30 de ani.

Pachetul de reglementări pentru sectorul de distribuție a energiei electrice se actualizează odată la 5 ani. Cel pentru 2025-2030, aflat acum în analiza Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), este deosebit de important întrucât setează ritmul în care rețelele de distribuție se vor adapta pentru a face posibilă tranziția energetică și atingerea diferitelor obiective de reducere a emisiilor pe care sectoarele economiei noastre trebuie să le atingă în perioada următoare. Pentru sectorul transporturilor acest lucru înseamnă racordarea la rețea a unui număr sporit de stații pentru încărcarea vehiculelor electrice.

Lucrurile nu sunt deloc simple. Într-un timp scurt, investițiile în rețele trebuie să accelereze pentru a acomoda noi tehnologii de producție de energie din surse regenerabile și noi tehnologii de consum, cum sunt stațiile de încărcare. Acest lucru presupune ca noile reglementări să fie adaptate nevoilor complexe de producție și consum, să permită investiții anticipative și să stimuleze inovația și digitalizarea rețelelor. Nivelul de remunerare a investițiilor în rețele trebuie să atragă finanțări importante din mediul privat.

Fără investiții accelerate în rețele, racordarea unui număr important de stații de încărcare EV nu va fi posibilă. Viitorul cadru de reglementare setează ritmul în care rețelele se vor adapta.

Călin Marica, managing partner Helix Logistics Development, le-a prezentat membrilor ELECTRIC CLUB detalii concrete privind distribuția cu un vehicul electric. Veștile sunt bune! Atunci când iei deciziile, potrivite costurile pot ajunge la un nivel care îți permit să rămâi competitiv.

Nu pot să nu amintesc de știrea pe care am citit-o (pe site-ul ZIUA CARGO, în cadrul secțiunii ELECTRIC CLUB), chiar în perioada în care scriam articolul. Shell anunța instalarea primului său sistem de încărcare în megawați, potrivit pentru camioane electrice, la Energy Transition Campus Amsterdam.

E nevoie de o planificare coordonată

Lucrurile merg înainte la nivel internațional, iar, în România, se impune adoptarea unui plan care să ia în calcul și transportul electric (acum!). Altfel, ne vom confrunta cu probleme majore de fond în următorii ani, în care reglementările la nivel european vor impune praguri noi privind introducerea de vehicule verzi.

Pentru prima dată, la masa rotundă dedicată membrilor ELECTRIC CLUB, am avut alături de noi reprezentanții Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE).

Cristina Păun, directorul adjunct al Federației ACUE, a explicat importanța includerii investițiilor anticipative pentru rețele în viitoarele reglementări. „Modul în care rețeaua va interacționa cu utilizatorii se va schimba fundamental. Vorbim de un flux bidirecțional de energie și date ceea ce presupune să putem realiza anticipat o serie de investiții printre care și cele necesare mobilității electrice. Acest lucru nu se poate face peste noapte și implică investiții ample și lucrări de durată ca să putem aduce în rețea și cât mai multă energie verde la un cost competitiv pentru oameni și companii”, a explicat ea. Iar transporturile nu reprezintă singurul segment care schimbă major, în modul în care interacționează cu distribuția de energie.

„Cred că un cuvânt-cheie este «planificarea». Trebuie evaluat un necesar de investiții și să vedem, plecând de la ce ne dorim la nivel național, cât trebuie să investim în rețele și în ce perioadă de timp. Deja am transmis autorităților date în acest sens, astfel încât să poată lua decizia corectă pentru România”, a declarat, la rândul său, Alina Vereha, PR & media specialist în cadrul Federației ACUE, subliniind că există câteva puncte importante care pot fi susținute, împreună cu mediul de business, în dialogul cu autoritățile: corelarea obiectivelor din documentele programatice și asigurarea unui cadru de reglementare pentru rețele care să stimuleze investițiile necesare. Numai în acest fel distribuția de energie poate sprijini alte sectoare economice în procesul de tranziție, în condiții competitive.

Stații pentru camioane în marile parcuri industriale CTP din România, în plan

Între timp, marile parcuri industriale au, deja, obiective clare privind instalarea de stații de încărcare. Potrivit Sorinei Florescu, director de marketing în cadrul CTP Romania, la nivel de grup, până în 2026, toate parcurile cu suprafețe mai mari de 100.000 mp vor trebui să fie dotate cu astfel de stații. În acest context, în cadrul CTPark Bucharest West, cu o suprafață de peste 850.000 mp, va fi instalată, pe lângă stațiile destinate autoturismelor (o parte deja în uz) și o stație unde vor putea fi încărcate camioanele. De asemenea, în plus față de punctele de încărcare existente, dezvoltatorul va investi în infrastructura de încărcare electrică pentru vehicule ușoare în CTPark Bucharest și CTPark Bucharest North, precum și de fiecare dată când clientul solicită acest lucru, așa cum s-a întâmplat în cazul companiilor Sezamo sau Euroest, care au depozite în CTPark Bucharest North și CTPark Chitila.

Grupul CTP este prezent în 10 țări, România fiind, cu un portofoliu de aproape 3 milioane mp, pentru dezvoltator, a doua cea mai mare piață, după Cehia.

Întâlnire „de gradul 3” cu roboții autonomi Dexory

După ce am discutat despre transport electric, am putut vedea un robot autonom la lucru, în depozitul operat de A.P. Moller-Maersk & IB Cargo, din cadrul parcului industrial CTPark Bucharest West. Gazdă ne-a fost George Ilie, director operațional în cadrul IB Cargo. Robotul NEO, care se poate extinde până la înălțimi de 12 metri, dezvoltat de Dexory, operează zilnic în acest centru logistic din Bolintin-Deal, scanând peste 10.000 de amplasamente de paleți pe oră, față de metodele clasice de inventariere, unde productivitatea este mult mai scăzută. Acoperă culoare largi, dar și pe cele foarte înguste (și dificil de navigat), inventariind atât paleții întregi, cât și pe cei incompleți, amplasați în locațiile de picking la bucată. Tehnologia „digital twin” asociată lui NEO permite analiza instantanee a stocurilor, a mișcării lor și a gradului de ocupare la raft. În plus, folosind Inteligența Artificială, sistemul oferă sugestii de optimizare în timp real, identificând rapid eventuale neconcordanțe, ceea ce conduce la o utilizare mai eficientă a resurselor și la un management mai eficient al forței de muncă.

Interesant este că Dexory este un startup ce introduce Inteligența Artificială și robotica în logistică fondat, la Londra, de trei români: Andrei Dănescu, Oana Jinga și Adrian Negoiță. Furnizorul colaborează cu Maersk pentru depozitele din Regatul Unit și Irlanda, soluția fiind implementată, în România, în 2023. Depozitul operat de A.P. Moller-Maersk & IB Cargo este certificat BREEAM și dispune de o suprafață de 92.000 mp, oferind servicii logistice personalizate și deservind 8 țări din Europa și Balcani.

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.