Orice perioadă de criză naște noi oportunități. Este o zicală pe care, la rândul meu, o îmbrățișez și în care cred cu tărie. Este, într-adevar, nevoie și de ceva bani pentru a pune în practică ideea pe care o consideri oportună.
La începutul pandemiei COVID-19, am fost martorii unui moment pe care nu mulți au avut ocazia să-l mai trăiască, mai exact, Europa își închidea granițele, pentru a opri răspândirea noului virus, care era încă necunoscut, pentru cei mai mulți. Un singur lucru nu s-a oprit, însă, cu adevărat, și acesta a fost lanțul de aprovizionare, fie el pentru marile centre comerciale, fie pentru fabrici, ca să nu mai vorbesc de e-commerce, care a cunoscut o explozie fantastică.
Un domeniu atractiv, dar…
Cunosc mulți amici, apropiați care, odată ce Europa dezvolta așa numitele culoare verzi de tranzit/transport, se gândeau ce important este, în ziua de azi, să ai un business în acest domeniu și, fără a avea cunoștințele de rigoare, analizau posibilitatea unei investiții în transport.
În primul rând, ca și în oricare alt domeniu, atunci când cineva se gândește să investească în transport, trebuie să-și facă un plan de afaceri. Pentru mulți, ar părea ceva ce nu trebuie, în timp ce alții, fără a aduce ofense nimănui, nu au habar ce înseamnă acest lucru. Însă, planul de afaceri reprezintă un fel de carte de căpătâi a afacerii tale, unde trebuie sa știi ce vrei și ce dorești să obții, dar, mai mult decât atât, să ai disciplina de a respecta planul întocmai. Știu că transportul este un business care, la prima vedere, îți poate aduce bani foarte mulți, însă tot la fel de bine știu că, dacă nu ești concentrat 100% pe afacere, nu este nevoie decât de un moment de neatenție, ca să se ducă totul pe apa sâmbetei.
Atenție!… la…
Însă, dacă totuși te hotărăști să investești într-un asemenea domeniu, trebuie să ții cont de:
- 1. Planul de afaceri – cheia afacerii tale.
- 2. Ce resurse financiare posezi, sau cât te poți întinde? Important, în planul de afaceri, este să ai creionată suma, pentru a cunoaște care îți vor fi limitele ulterioare.
- 3. Pe ce tip de transport dorești să te focusezi? În funcție de asta, vei ști cum să cheltui banii și în ce fel de echipament este nevoie să investești. De exemplu, dacă, după o analiză de piață, consideri că este o oportunitate să te concentrezi pe transport cu marfă vrac la siloz, viitoarele tale capete tractor, semiremorci, dar și conducători auto trebuie să fie în această direcție.
- 4. În funcție de mărimea companiei pe care doresc să o înființez, am nevoie de multe departamente noi, precum:
a) resurse umane
b) contabilitate
c) planificare
d) vânzări (unul din cele mai importante) etc.
e) manager de transport specializat, care să fie la curent cu trendul din piață și care să posede o vechime în domeniu. Mulți nu sunt dispuși să ofere sume de bani mai mari unor manageri de transport cu experiență, care le pot dezvolta afacerea, tocmai pe considerentul că, dacă pleacă unul, vine altul… nimic mai greșit, având în vedere criza forței de muncă, dar și faptul că un manager de transport capabil își va construi echipa în așa fel încât să performeze. În ziua de azi, managerul de transport nu este doar o persoană care are abilități de negociere și planificare, ci mai mult decât atât, are un nivel foarte ridicat de inteligență emoțională, știe să-si gestioneze echipa/echipele, cum să le facă stabile și să performeze. Un deziderat de neatins pentru unii, dar atins deja de alții.
- 5. Personalul ce urmează să-l angajezi, atât prin viitoarele departamente cât și pe viitoarea ta flotă de camioane.
Vrei să ai personal calificat, sau te mulțumești să atragi de pe piață tineri începători?
Aceștia din urmă nu vor putea ajuta la o creștere sănătoasă a afacerii, dacă nu vor avea în jurul lor piloni de bază importanți, sau adevărați mentori, care să participe la dezvoltarea lor. În ceea ce privește șoferii, vei dori să plătești la nivelul de jos, sau mergi pe ceva stabil și predictibil, unde conducătorul auto să știe în permanență care îi este venitul? Astfel, ai și o minimă siguranță că nu îți vor pleca, iar rulajul de șoferi nu va fi atât de mare încât să ajungi, la un moment dat, să spui „Gata, vând tot!”.
Am trecut partea cu resursa umană doar pe acest loc 5, însă ea trebuie pusă în față, având în vedere că, fără ea, degeaba există partea financiară, pentru că banii vor fi irosiți în multe greșeli, în loc să fie folosiți în dezvoltarea companiei.
- 6. Ce resurse informatice dorești să folosești? Vrei să folosești Microsoft Office Excel, sau soluții integrate, unde totul se face automat, iar rapoartele, KPI-urile se generează obiectiv? Crezi că o soluție ieftină îți va fi de folos?! Indiferent dacă dorești să achiziționezi 1, 5 sau 100 de camioane, trebuie să ai soluția IT pregătită.
Câștigă, în ziua de azi, acela care este organizat, disciplinat și structurat, iar partea informatică te poate ajuta în acest sens.
Vei avea nevoie să știi, în permanență, care este costul tău de producție per kilometru, unde te situezi, pentru a ști ce preturi de transport să soliciți. Dacă participi la o licitație, cum vei ști care este prețul corect, dacă tu nu știi care îți sunt costurile?! Da, mulți vor spune că „fișierul meu magic de Excel mă ajută și mă ține la curent”. Dar…
- 7. Flota ce o dorești achiziționată. Vei opta pentru leasing, sau ai resursă financiară disponibilă? Vrei să iei un brand anume, pentru că așa te-a convins un prieten, care lucrează la un dealer de camioane, sau te informezi puțin?
Managerul de transport bine pregătit ar trebui să știe ce trebuie cumpărat și să te sfătuiască…
…doar de aceea îi asiguri mediul de muncă profesionist, pentru a-i asculta și sfaturile.
- 8. Externalizezi reparațiile sau ai de gând să am propriul garaj? Într-un articol anterior, am menționat avantaje și dezavantaje, pe această direcție.
- 9. Consumul de carburant va fi pentru tine o sarcină pe care să o monitorizezi atent? Bineînțeles, având în vedere că reprezintă circa 35-50% din costurile totale pe care le deții.
Sfaturile profesioniștilor trebuie acceptate
O analiză cu niște experți în domeniu este necesar a fi făcută, iar sfaturile primite de la aceștia ar trebui primite și acceptate. Observ, destul de des, în România, faptul că mulți oameni potenți financiar angajează experți în jurul lor, însă tot ei sunt cei care iau deciziile, spunând că, pe banii lor, este normal ca decizia să le aparțină. NU! Dacă îți angajezi profesioniști, manageri transport, mergi pe mâna lor, iar, dacă lucrurile nu funcționează, sunt responsabili să le remedieze, pentru că de aceea le-ai încredințat afacerea. Încă nu observ acest tip de gândire matură în piață, cel puțin în România, iar dictonul „eu decid totul” este omniprezent.
Sigur, mai sus am creionat doar niște idei/principii care pot sta la baza unei companii de transport sănătoase și care se pot discuta și dezvolta. Important este ca persoanele care posedă resursa financiară și nu au experiența domeniului să facă studiile necesare dar și să se asocieze cu oameni competenți care au know-how-ul de partea lor.
Alexandru BORZA
manager flotă
borza.alex@gmail.com