WindTyre – funcționalități și puncte de control

Cheia unui program software de management al anvelopelor stă în capacitatea utilizatorilor de a-l utiliza la potențialul maxim și în ușurința cu care acest lucru este făcut posibil.

Însăși motivația achiziționării unui astfel de program ține de eficiență și de control. Prelungirea cu doar 10% a vieții anvelopelor aduce economii care pot merge până la zeci de mii de euro în funcție de mărimea flotei. Astfel, decizia implementării programului de management al anvelopelor devine o condiție esențială în cursa pentru scăderea și ținerea sub control a costurilor.

„WindTyre reprezintă în acest moment cel mai avansat sistem de management al anvelopelor la nivel European, dedicat utilizatorului final, adică flotelor de transport. Concepția WindTyre a fost făcută de jos în sus, pornind de la nevoile practice, disponibilitatea și pregătirea medie a angajaților și punctele de control necesare pentru ca managementul să dețină informațiile corecte asupra acestui cost”, a explicat Ștefan Nedeluș, director general WindSoft. Aplicația WindTyre este dezvoltată pe 3 paliere: baza de date, alerte și rapoarte.

Baza de date

În baza de date se introduc toate vehiculele și anvelopele acestora, la nivel de serie. Orice operațiune care se execută asupra anvelopelor este operată în baza de date. Operațiunile de înlocuire, rotații la altă axă, rotații ale anvelopelor între vehicule, recanelările și reparațiile – toate sunt introduse în baza de date împreună cu adâncimea anvelopelor, presiunea și kilometrajul vehiculului. Se poate vizualiza tipul de profil montat pe mașină printr-o poză generică, cât și un atașament – spre exemplu, o poză cu un anumit defect al anvelopei respective.

Utilizatorul are la dispoziție un instrument foarte util și anume lista TO DO. Poate adăuga necesitatea unor operațiuni de mentenanță pentru a împiedica o uzură prematură a anvelopelor. Aceste liste TO DO vin împreună cu un sistem de alertare astfel încât operațiunile solicitate să se și facă în realitate.

Baza de date va introduce în gestiuni separate anvelopele de rezervă, cele demontate pentru a fi refolosite, pentru a fi trimise la reșapare, cât și cele care se vor preda ca deșeu. Orice demontare de anvelopă va fi însoțită de un motiv de demontare, astfel încât să se poată urmări în mod transparent de ce s-au efectuat înlocuirile de anvelope.

„Operarea a fost concepută pentru a fi foarte facilă și intuitivă. Sistemul are o serie de blocaje predefinite astfel încât operatorul să nu poată introduce date eronate. Spre exemplu, o anvelopă nu poate avea o adâncime mai mare în prezent față de o citire din trecut”, a precizat Ștefan Nedeluș. În fiecare moment este disponibil întregul istoric al anvelopelor, inclusiv kilometri total rulați și costul pe kilometru. Anvelopele se pot gestiona pe gestiuni separate: anvelope de iarnă/vară, anvelope pentru refolosire, anvelope pentru reșapare. În orice moment, există o evidență precisă a stocurilor de anvelope, calitativ și cantitativ.

Alerte

Sistemul de alerte a fost creat pentru a preveni înlocuirea anvelopelor înainte de termen din cauza unor defecțiuni ale vehiculelor sau din alte cauze. Alertele vin în ajutorul utilizatorului prin direcționarea atenției către vehiculele la care aceasta este necesară. Este important să se poată lua decizii din timp, pentru a nu ajunge în poziția doar de a constata că sunt anvelope care nu au rulat la potențialul maxim din cauza unor deficiențe care ar fi putut fi remediate din timp.

Alertă de uzură prematură

Sistemul emite alerte asupra anvelopelor care au o rată de uzură mai mare decât în mod obișnuit și care nu își vor atinge potențialul de exploatare. În acest fel, se poate interveni din timp și, în mod automat, se prelungește durata de viață a anvelopelor. În același timp, sistemul analizează datele anvelopelor similare montate pe mașini și face o comparație între acestea pentru a identifica vehiculele care au o performanță mai slabă, chiar dacă au rata de uzură normală.

Alertă listă TO DO

Pentru operațiunile marcate cu ocazia inspecțiilor sau a altor intervenții ca fiind necesare (ex: verificare de geometrie), sistemul emite alerte până în momentul în care operațiunea solicitată este efectuată. Operațiunile de mentenanță corectivă făcându-se la timp, se prelungește durata de viață a anvelopelor.

Alertă de adâncime minimă

Alerta este foarte utilă mai ales pentru camioanele care rulează în comunitate. Sistemul calculează la fiecare inițializare, pe baza istoricului fiecărei anvelope, adâncimea benzii de rulare la data curentă. Se indică anvelopele care sunt în pericol de a avea adâncimea mai mică decât adâncimea minimă de siguranță. În acest mod, managerul tehnic va economisi timp prețios și va cere detalii suplimentare de la șoferi numai pentru acele vehicule care sunt indicate de raport.

Alertă mentenanță anvelopă

Mentenanța corectă a anvelopelor reprezintă cheia obținerii celui mai bun rulaj și de economie de combustibil. Sistemul furnizează lista cu vehiculele care au termenul de inspecție depășit, cu mențiunea datei ultimei inspecții.

Rapoarte

Sistemul de rapoarte reprezintă o colecție de rapoarte care, odată generate, oferă date reale asupra performanțelor anvelopelor și a performanțelor de mentenanță a departamentului service. Este instrumentul principal care permite gestionarea eficientă a parcului de anvelope și luarea deciziilor de achiziție pe baza unor informații reale care să ducă în final la obținerea celui mai scăzut cost per kilometru.

Cererea de preaprobare înlocuire anvelope

Raportul se generează în momentul în care service-ul cere aprobarea de înlocuire anvelope de la management. Cu ajutorul acestui raport, factorul de decizie va aproba înlocuirea anvelopelor având în față tot istoricul acestora, de la primul montaj pe vehicul. În acest fel, se controlează total fluxul de înlocuire și deciziile se iau în cunoștință de cauză.

Raportul de previzionare consum anvelope

Sistemul face o analiză a rulajului real al anvelopelor și, pe baza kilometrilor medii lunari, oferă o imagine a necesarului de achiziție pentru următorul an. Această evaluare este făcută la nivel de vehicul și de axă. „Altfel spus, vom ști exact la ce mașină și la ce axă vom înlocui anvelopele în următoarele 6 luni spre exemplu. Departamentul specializat poate să își planifice din timp achizițiile, eventual de a accesa țintit diferite promoții ale vânzătorilor de anvelope. Un alt beneficiu este dat de menținerea stocurilor proprii la un nivel minim”, a completat directorul general WindSoft.

Raportul de cost/km pe flotă și vehicul

Este evidențiat costul real/km (independent de achizițiile de anvelope) la nivelul întregii flote, cât și la nivel de vehicul. Se vizualizează separat diferitele tipuri de vehicule (capete tractor, semiremorci). Se pot identifica exact vehiculele situate deasupra mediei, deci cele care generează costuri mai mari, și se pot lua măsuri pentru identificarea și eliminarea cauzelor ce au dus la creșterea costului/km.

Raport al adâncimii anvelopelor

„Este un raport foarte util care ne ajută să alegem ce anvelope să montăm/demontăm pentru a îndeplini cerințele companiilor de leasing cu privire la retururi”, a explicat Ștefan Nedeluș. O altă utilitate a acestui raport se referă la efectuarea de împerecheri corecte ale anvelopelor, cât și la mutarea anvelopelor de pe o mașină pe alta, în funcție de necesitățile curente (spre exemplu, când se schimbă un vehicul de pe un tip de contract pe altul).

Raport costul anvelopelor

Este principalul instrument care stă la baza achiziției de anvelope. Sistemul generează pentru fiecare tip de anvelopă un randament în km/mm care este ponderat cu prețul de achiziție și care determină cea mai bună alegere în privința tipului de anvelope ce trebuie folosit. Acest raport reprezintă cea mai bună modalitate de identificare a produselor care se adaptează cel mai bine tipului de transport efectuat.

Ștefan Nedeluș, director general WindSoft:

„WindTyre este cel mai avansat sistem de management al anvelopelor la nivel European, dedicat flotelor de vehicule comerciale.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.