Gabriela Firea, noul primar general al Bucureștilor, va cumpăra 200 de autobuze second-hand pentru Regia Autonomă de Transport București (RATB).
Decizia a fost luată de edilul Capitalei, împreună cu directorul general al RATB, Radu Paul Orzață. „În regim de urgență, RATB va organiza o licitație pentru achiziționarea a 200 de autobuze second-hand, nu mai puțin de euro IV, adică de 2, 3, 4 ani. Licitația pentru autobuzele noi ar dura foarte mult”, a precizat ea.
Gabriela Firea a asigurat că anul viitor vor fi cumpărate și autovehicule noi: „Asta nu înseamnă că nu ne dorim să achiziționăm și autobuze noi. Demarăm și această procedură care, însă, poate fi finalizată abia anul viitor, când dorim să achiziționăm 300 de autobuze, 100 de troleibuze și un număr semnificativ de tramvaie, care vor fi realizate printr-o investiție asumată de uzina RATB”.
Totodată, în perioada verii, RATB va începe un program de reparații a mijloacelor de transport care se află acum în garaje și de achizitionare de piese de schimb.
Directorul general al RATB, Radu Paul Orzață, a insistat că autobuzele second-hand care vor fi achiziționate vor fi mai noi decât parcul actual – alcătuit din mașini care au o vechime de cel puțin zece ani. El a apreciat că discuția cu primarul general a fost „utilă, pragmatică”, având „termene și perspective foarte clare”. Orzață a precizat că RATB are în dotare 500 de autobuze dotate cu aer condiționat, dar numai 350 dintre acestea sunt pe traseu. Restul au diferite probleme tehnice și urmează să fie reparate în cel mai scurt timp, „la dispoziția primarului general”, a menționat el.
Prezent la discuții a fost și președintele executiv al sindicatului RATB, Vasile Petrariu, care s-a declarat mulțumit că „pentru prima dată în ultimii 26 de ani serviciul de transport public se numără printre prioritățile primarului”.
75 de milioane de euro în plus pentru transportul public
Gabriela Firea mai vrea rectificarea bugetului Primăriei Capitalei: „Vreau o rectificare de 30 de milioane de euro, sumă care reprezintă plata către ANAF pentru acoperirea TVA la gratuitatea acordată pensionarilor. La această sumă se adaugă o alta, de 45 milioane euro, care va fi acordată în tranșe lunare, pentru acoperirea subvenției către RATB până la sfârșitul anului”, a precizat ea.
Primarul general a mai spus că bucureștenii au făcut numeroase sesizări, solicitând dezvoltarea parcului auto, dar și crearea de trasee noi, mai ales în zonele în care s-a construit foarte mult în ultima perioadă, precum și în cartierele unde se așteaptă mult în stația de autobuz și există un flux mai mare de călători. Firea a anunțat și obiectivul potrivit căruia, în perioada următoare, autobuzele, troleibuzele și tramvaiele să ajungă să aibă o ritmicitate cunoscută de către toți cei care le utilizează.
RATB gratuit, promisiune
În campania electorală, dar și imediat după anunțarea rezultatului alegerilor, Gabriela Firea a declarat că „unul dintre primele proiecte pe care le voi depune se referă la restructurarea, redresarea RATB. Există un plan economic care poate fi aplicat, prin care transportul public să fie gratuit”. Argumentul: „Vrem să încurajăm călătoriile cu transportul public, ca să lăsăm maşina acasă şi să nu mai fie traficul atât de sufocant. Am vorbit cu specialişti şi am făcut un calcul de oportunitate şi am decis că se poate face”.
După numai o săptămână însă, Firea s-a răzgândit. „Numai după ce ne vom asigura că avem suficiente autobuze, toate modernizate, toate curate, în toate să se asigure siguranța călătorului, atunci se va introduce și gratuitatea, tocmai pentru a nu se spune că am introdus gratuitate, dar serviciul a scăzut în calitate”, a declarat ea. „Până la momentul gratuității transportului public, trebuie să îndeplinim împreună următoarele sarcini: 1. toate cele 1.000 de autobuze ale RATB să fie pe traseu; (…) 330 dintre autobuzele RATB sunt ținute în autobaze și folosite ca piese de schimb pentru autobuzele din traseu, pentru că fostul Consiliu General nu a alocat sumele necesare RATB-ului pentru revizii, reparații, piese de schimb; 2. acolo unde se va putea, și se poate în multe zone, vom avea bandă unică pentru transportul în comun, pentru taxi, salvări; 3. toate autobuzele trebuie să fie curate, reparate și cu siguranța cetățeanului, și anume controlori de trafic care să fie vigilenți, astfel încât în autobuze să nu intre persoane recalcitrante, persoane care vor să facă rău călătorilor”, a precizat ea.
După întâlnirea cu șeful RATB, Firea a spus că își menține intenția demarării „unui proiect pilot, care să asigure gratuitate pe RATB înainte și după orele de vârf”. Proiectul ar urma să fie demarat „numai după ce autobuzele, care vor fi achiziționate în această toamnă și anul viitor, vor intra în trafic”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro