Acciza majorată a scumpit carburanții

Guvernul a majorat acciza la carburanți cu 16 bani/litru de la 15 septembrie, iar, de la 1 octombrie, va aplica o a doua tranșă de scumpire, egală.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Această măsură se produce în etape, pentru a nu crea un șoc la nivelul consumului, șoc ce poate genera creșteri de preț, automat scăderi de consum și poate afecta bugetul de stat – vin mai puține încasări la bugetul de stat și nu se mai atinge un obiectiv al Executivului”, a explicat Ionuț Mișa, ministrul Finanțelor.

Însă, în ciuda asigurărilor sale, ca și ale premierului Mihai Tudose, prețul carburanților a crescut cu 20 de bani/l, la pompă. Noile niveluri ale accizei pentru carburanți vor fi valabile până în anul 2022.

FORT cere rambursarea

FORT solicită Guvernului constituirea unui grup de lucru care să elaboreze un act normativ pentru rambursarea unei cote din acciză către companiile de transport mărfuri și pasageri, după modelul practicat în Belgia, Franța, Ungaria, Slovenia și Spania.

„Numai o astfel de măsură poate redresa încasă- rile la bugetul de stat, menținând, totodată, competitivitatea sectorului de transporturi românești, aflat pe locul 6 în topul contribuitorilor, în raport cu ceilalți transportatori europeni. În caz că și această solicitare va fi tratată cu aceeași lipsă de interes, la solicitarea transportatorilor vom organiza ample manifestații de protest”, au amenințat reprezentanții Federației.

„Transportatorii rutieri din România sunt, din nou, puși într-o situație dificilă, în principal din cauză că nu pot transfera în tarifele prestate/km influența în costul operațional. Ne vom afla, astfel, în aceeași situație din perioada 2015-2017, în care transporturile rutiere internaționale își vor reloca alimentările în afara țării (unde recuperează și TVA, și o parte din acciză), piața de consum «captivă» urmând să diminueze investiții în flotă, resursa umană și dezvoltare”, se arată în adresa trimisă premierului Mihai Tudose de că- tre președintele FORT,Augustin Hagiu.

Prin piața „captivă”, FORT înțelege: transportul licențiat de mărfuri, desfășurat exclusiv pe teritoriul național, cu vehicule >3,5 tone; transportul regulat de pasageri, în trafic județean; transportul regulat de pasageri, în trafic interjudețean; transportul regulat special; cursele ocazionale (turistice).

COTAR: benzinarii nu au respectat promisiunea

COTAR reclamă că autorii OUG „nu au luat în calcul oscilarea prețului de carburant la achiziție, nici faptul că promisiunile făcute de benzinari Guvernului, că nu vor opera scumpiri, nu vor fi respectate”.

Reprezentanții confederației și ai altor patronate din transport au participat, în 16 septembrie, la o întâlnire cu secretarul general al Guvernului, la care au luat parte și reprezentanți ai ANAF, pe tema returnării unei componente din acciză.

„După a doua treaptă de mărire, respectiv 1 octombrie, vom avea o nouă întâlnire cu reprezentanții Guvernului, pe acest subiect. Sperăm într-o rezolvare corectă și firească pentru transportul comercial, astfel încât acest sector să nu fie afectat și, pe cale de consecință, să nu scadă procentul de 5% din PIB pe care îl asigură în prezent”, precizează COTAR.

UNTRR: România ar putea deveni Luxemburg

UNTRR avut o întâlnire, în 5 septembrie, la sediul Guvernului, cu prim-ministrul Mihai Tudose și cu Ministrul de Finanțe, Ionuț Mișa, care au dat asigurări că, dacă se vor înregistra creșteri de preț la carburanți, sunt deschiși pentru a relua rambursarea supraaccizei către transportatorii rutieri.

În intervențiile anterioare, UNTRR a solicitat măsuri care să mențină atractivitatea comercială a alimentării cu carburant în România, prin îmbunătățirea sistemului de rambursare a TVA atât transportatorilor rutieri români, cât și străini.

„În acest fel, țara noastră ar deveni un centru de alimentare de carburant în zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest. România ar deveni mai competitivă, iar statul ar colecta mai mulți bani, fără a fi necesară majorarea accizei la carburanți”, consideră UNTRR.

Magda SEVERIN magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLȘU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.