Accizele la motorina au crescut de la 1 ianuarie cu 4,4% si, in mod paradoxal, au scumpit si benzina. Astfel, in ciuda estimarilor ministrului Finantelor, Gheorghe Ialomitianu, potrivit carora motorina nu se va scumpi cu mai mult de 2%, lucrurile arata altfel la pompa: majorarea a atins cu 2 bani benzina, desi nejustificat, iar motorina a “urcat” la pret cu 9%.
“Avem obligatia ca, in 2013, sa ajungem, la motorina, la nivelul accizei minime; pentru 2012, de la 1 ianuarie trebuie sa respectam acest calendar, urmand ca si in 2013 sa aplicam prevederea legata de majorare, sa ajungem la acciza minima”, a argumentat ministrul Ialomitianu. El a precizat ca impactul bugetar va fi de 292,3 milioane lei. “Sigur ca este si un impact estimat asupra preturilor. Colegii au calculat un 2%”, estima el, la sfarsitul anului trecut.
Concret, accizele la motorina s-au majorat de la 358 euro/tona la 374 euro/tona, respectiv de la 302,51 euro/1.000 litri la 316,03 euro/1.000 litri. “Anul 2011 a inceput cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburantilor – acciza la benzina a ajuns la pragul minim din UE de 359 Euro/1000 litri, incheind perioada de tranzitie de 4 ani, iar acciza la motorina majorata la 302,51 Euro/1000 litri isi urmeaza calendarul pana la 01.01.2013, cand trebuie sa atinga un minim de 330 Euro/100 litri”, arata Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania.
Reprezentantii transportatorilor rutieri mai precizeaza ca “la inceputul lui 2012, acciza la motorina va inregistra o crestere de 4,46% in Euro, de la 302,51 Euro/1000 litri la 316,03 Euro/1000 litri, iar datorita diferentei de curs dintre ratele oficiale de schimb Euro/leu pentru calculul accizelor, comunicat de Banca Centrala Europeana in prima zi lucratoare a lunii octombrie pentru anul urmator si publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se va inregistra o crestere de la 4,2555 lei pentru 1 euro in 2011, la 4,3001 lei pentru 1 euro in 2012, adica 0,8%”. Va rezulta, astfel “o crestere in lei a accizei de 5,27%, ceea ce poate justifica o crestere a pretului motorinei de maxim 2%, adica 8,53-10 bani pe litru”.
Cresc tarifele de transport
In aceste conditii, UNTRR considera necesara “o majorare imediata a tarifelor de transport, cu minim 1%”.
Totodata, “tinand seama de faptul ca ponderea costului cu transportul rutier in valoarea finala a produselor poate reprezenta de cele mai multe ori maxim 5% din valoarea finala a produselor pe raft, estimam ca datorita cresterii pretului la carburant, nu este justificata o crestere mai mare de 0,1% a preturilor finale ale produselor, orice majorare suplimentara fiind datorata altor cauze, care nu implica transportul rutier”, mai spun reprezentantii transportatorilor.
Insa cum romanii s-au obisnuit deja cu cresterile de pret pe care nu la poate argumenta nimeni – insusi presedintele Traian Basescu criticand faptul ca la noi carburantii se scumpesc in timp ce pretul titeiului scade -, cei mai pesimisti vad deja benzina apropiindu-se de 7 lei litrul. De altfel, acest tip de carburant costa in Romania mai mult decat in Germania. De la inceputul anului 2011 si pana la mijlocul lunii decembrie, Romania se afla pe locul 8 la nivelul intregii Uniuni Europene la capitolul scumpire benzina.
Reprezentantii UNTRR mai arata ca, anul trecut, “transportatorii rutieri au inregistrat o crestere a pretului la carburanti (motorina) in Romania cu circa 20%, in baza diferitelor justificari mai mult sau mai putin plauzibile”.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PALSU