Intrarea in vigoare din 2 martie a unora dintre reglementarile incluse in Regulamentul 165/2014 readuce in prim plan problema certificatelor de concediu, care pot fi inlocuite cu inscrieri manuale pe foile de inregistrare ale tahografului analog sau folosind functia de introducere manuala oferita de tahograful digital.
Conform art. 34 din Regulamentul 165, „statele membre nu impun conducatorilor auto o cerinta de a prezenta formulare care sa ateste activitatile lor in intervalul in care s-au aflat departe de vehicul“. Avand in vedere aceste prevederi, ISCTR a anuntat, prin intermediul unui comunicat, ca in cadrul controalelor efectuate de inspectorii institutiei nu se vor solicita formulare care sa ateste activitatile conducatorilor auto in intervalul in care s-au aflat departe de vehicul, pentru activitatea efectuata incepand cu data de 2 martie 2015. Regulamentul 165 stipuleaza reguli clare atunci cand, din cauza indepartarii de vehicul, un conducator auto este in imposibilitatea de a folosi tahograful montat la bord (pentru alta munca, disponibilitate, pauze sau repaus). Astfel, daca vehiculul este echipat cu un tahograf analogic, informatiile se inscriu pe foaia de inregistrare manual, automat sau in orice alt fel, lizibil si fara a murdari foaia de inregistrare, pentru ca, daca vehiculul este echipat cu un tahograf digital, sa se inscrie pe cardul de conducator auto cu ajutorul functiei de introducere manuala oferite de tahograf.
… dar sunt acceptate de ISCTR
Reamintim, Decizia Comisiei 2009/959/UE reglementa, din 2009, conditiile de emitere a formularului de certificat mentionand ca inregistrarea tahografului este sursa principala de informatii in cadrul controalelor in trafic, iar lipsa inregistrarilor se poate justifica numai in cazurile in care inregistrarea tahografului, inclusiv introducerea de date manual, nu a fost posibila din motive obiective. In astfel de situatii, se elaboreaza un certificat care sa confirme respectivele motive. Potrivit deciziei CE, formularul de certificat trebuie utilizat numai daca, din motive tehnice obiective, prin inregistrarea tahografului nu se poate dovedi ca s-au respectat dispozitiile Regulamentului (CE) 561/2006. In plus, chiar Nota de Orientare 5 emisa de CE (avand caracter de Regulament), ofera indicatii cu privire la utilizarea formularului de certificat. ,,Formularul de certificat nu este necesar pentru activitati care pot fi inregistrate de tahograf. Prima sursa de informatii in cadrul controalelor rutiere este reprezentata de inregistrarile efectuate de tahograf, iar absenta inregistrarilor ar trebui sa fie justificata printr-o atestare numai daca inregistrarile facute de tahograf, inclusiv intrarile efectuate manual, nu s-au putut realiza din motive obiective. Indiferent de circumstante, setul integral de inregistrari efectuate de tahograf, insotit de formular, daca este cazul, se accepta ca proba suficienta a conformitatii cu Regulamentul (CE) nr. 56l/2006 sau cu AETR, cu exceptia situatiei in care exista o suspiciune justificata“, precizeaza norma. De asemenea, ea prevede cu caracter obligatoriu faptul ca: ,,Statele membre nu sunt obligate sa impuna utilizarea formularului in cazul in care lipsesc inregistrari, insa, daca se cere un formular, trebuie recunoscuta valabilitatea acestui formular standardizat. Pe de alta parte, nu se impune niciun fel de formular pentru perioadele obisnuite de repaus zilnic sau saptamanal“. Altfel spus, Regulamentul 165/201, art. 34, alin. (3), reaminteste aspecte aflate in vigoare de cativa ani. ISCTR recomanda, in acest context, transportatorilor prelucrarea manuala a diagramelor sau introducerea de date manual, mentionand insa ca atunci cand este cazul, emiterea formularelor certificate de desfasurare a activitatii nu se va sanctiona cat timp sunt eliberate corespunzator prevederilor legale.
Germania nu admite diurna in salariu
Conform informatiilor puse la dispozitie de asociatia APTE 2002, care citeaza un avocat german, este foarte putin probabil ca diurna sa fie admisa in calculul salariului minim de 8,5 euro/ora. Astfel, chiar daca legea nu stipuleaza in mod expres acest caz, Administratia Vamala a emis o circulara in care se specifica faptul ca acele drepturi ale angajatului prevazute de o lege sau un contract negociat intre patronat si sindicat, platite de angajator si scutite de impozit nu se iau in considerare la calculul salariului minim. Iar aici este cuprinsa si diurna. Avocatul citat de APTE 2002 mentioneaza ca legea MiLoG nu prevede nicio exceptie pentru cazul de tranzit. Printr-un comunicat, Ministerul a suspendat temporar aplicarea Legii MiLoG pentru aceste cazuri de tranzit, asteptandu-se o Ordonanta sau alta reglementare a acestui caz. Reglementarile MiLoG se aplica insa in toate cazurile in care se fac incarcari sau descarcari in Germania, ceea ce inseamna ca, pentru intreaga perioada in care soferul se afla in statul german, firma din Romania trebuie sa plateasca macar salariul minim de 8,5 euro/ora. Mai multe informatii pe aceasta tema puteti gasi pe site-ul www.ziuacargo.ro.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro