Analiză PwC Romania: Două treimi din fabricile auto anunţate că vor fi construite în perioada 2013-2020 vor fi în Asia

În Asia vor fi construite 67 dintre cele 102 noi fabrici auto anunţate pentru perioada 2013-2020 la nivel global, arată raportul ‘How to be No. 1: Facing future challenges in the automotive industry’ realizat de echipa Autofacts a PwC. 

După o uşoară creştere în 2011 şi una mai robustă de 7,1% în 2012 (până la 15,5 milioane de unităţi), vânzările de maşini noi în China au crescut puternic în 2013, cu o rată anuală de peste 15%.

Echipa PwC Autofacts anticipează o creştere de 53% din 2013 până în 2020 a vânzărilor de maşini noi, ajungând la 29,6 milioane de vehicule uşoare – ceea ce echivalează cu 10,3 milioane de unități suplimentare. O creştere de o asemenea magnitudine este posibilă doar în China, ţara cu cea mai numeroasă populaţie, mulţi dintre chinezi urmând a cumpăra un autoturism pentru prima oară. Producătorii auto chinezi vor fi primii beneficiari ai acestei creşteri, însă în aceeași măsură vor profita şi producătorii japonezi, coreeni, dar şi cei europeni şi americani.

În timp ce piaţa auto asiatică este în plină expansiune, cea europeană se confruntă cu un exces de capacitate de producţie. Analiza echipei Autofacts a PwC arată că 13 fabrici auto din Europa, care au capacitate minimă de 100.000 de automobile pe an, funcţionează la sub 50% din capacitate – mult sub pragul de profitabilitate de 75-80%. Aceasta se traduce într-o capacitate de producţie excedentară de aproximativ 2 milioane de unităţi, afectând în mod negativ structura costurilor de producţie.

Chiar dacă cererea auto ar înregistra o revenire puternică la nivel european, nu e nicio îndoială că Europa – şi în special Europa de Vest – este o piaţă saturată, iar capacitatea de producţie ar trebui ajustată. Unii producători auto au închis deja fabrici – ceea ce a generat reacţii negative din partea angajaţilor şi a sindicatelor. Altă strategie de ajustare a fost, în mod paradoxal, mutarea unor linii de producţie înapoi în Europa. Este vorba de clasica strategie „construieşte acolo unde vinzi”. PwC Autofacts se aşteaptă ca până la sfârşitul acestui deceniu, capacitatea de producţie a fabricilor rămase în Europa să ajungă din nou la nivelul mediu de 80%.

“O tendinţă cheie în industrie este ‚construieşte acolo unde vinzi’. Producătorii auto continuă să stea cu ochii pe piaţa chineză unde vânzările şi asamblările sunt preconizate să crească până la aproximativ 30 milioane de unităţi în 2020. Preferinţele consumatorilor sunt diferite în fiecare piaţă, iar producătorii construiesc unităţi care să satisfacă aceste cereri. Nivelul de personalizare variază de la piaţă la piaţă şi afectează costul de producţie” a declarat Ionuţ Simion (foto), Tax Partner, lider al echipei de servicii specializate în industria auto, PwC Romania. (M.B.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.