CNADNR a semnat pe sfârşit de an contractele pentru construirea loturilor 2 şi 3 ale Autostrăzii Lugoj-Deva – atribuite în luna mai, dar contestate în instanţă -, la care se adaugă contractul pentru lotul 4, semnat în august. Totodată, au fost semnate contractele pentru lotul 2 al Autostrăzii Timişoara-Lugoj şi pentru Centura Târgu-Jiu. Un al cincilea contract, pentru un lot din Autostrada Transilvania, a fost semnat în aprilie, dar lucrările vor începe în 2014, din lipsă de fonduri. Dan Şova, ministrul Marilor Proiecte de Infrastructură, promite să semneze înainte de Crăciun şi contractele pentru autostrăzile Sebeş-Turda şi Comarnic-Braşov, dar rămânem cu rezerve până la parafarea lor, după ce rezultatul licitaţiilor pentru concesionarea lucrărilor la Comarnic-Braşov şi la Centura de Sud Bucureşti (în regim de autostradă) a fost amânat de trei ori, iar anunţarea constructorului pentru Autostrada Craiova-Piteşti a fost împinsă în februarie-martie 2014.
Bătălia a fost mare între constructori pentru Autostrada Lugoj-Deva: 50 de oferte pentru cele 3 loturi, depuse în 23 august 2012. Astfel, contractul pentru proiectarea şi execuţia Lotului 2 (de 28,6 km, între km 27,6 şi km 56,2), sectorul Dumbrava – Ilia (valoare estimată de 1.081.063.518 lei, fără TVA), a fost atribuit asocierii italiene Salini – Secol.
Lotul 3 (de 21,14 km), între km 56,2 – km 77,3 şi cu o valoare estimată de 1.008.570.085 lei, fără TVA), a fost câştigat de consorţiul de firme Teloxim Con SRL (România) – Comsa SA (Spania) – Aldesa Construcciones SA (Spania) – Arcadis Eurometudes SA (Olanda).
Pentru Lotul 4, în lungime de 22,1 km, între municipiul Deva şi localitatea Ilia (km 77,3 şi km 99), CNADNR a semnat în august 2013, cu asocierea Tehnostrade – Spedition UMB, un contract de 419,4 milioane lei (95,3 milioane euro, adică 4,3 mil. euro/km), fără TVA. Valoarea estimată la licitaţie a fost de 1.048.528.295 lei, fără TVA. Proiectarea este preconizată a dura maximum 6 luni, execuţia lucrărilor maximum 2 ani, la care se adaugă garanţie de 4 ani.
Contractele sunt finanţate din fonduri europene nerambursabile şi de la Bugetul de stat. Licitaţiile au fost lansate la 1 aprilie 2011, ofertanţii au fost anunţaţi în 23 august, iar de atunci au mai trecut 9 luni până la adjudecare şi alte 6 până la semnarea contractului.
Lotul 1, de 27,6 km, a fost atribuit în 2011 consorţiului Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni, pentru 681 milioane lei. Ar fi trebuit finalizat în aprilie anul acesta, dar, la scadenţă, constructorii au cerut o păsuire până în august, termen care însă nu a fost respectat. Contractul prevede şi construirea unui drum de legătură în lungime de 11,4 km, al cărui termen de finalizare a fost actualizat pentru luna decembrie 2013, dar nu se mai aude nimic despre cele două lucrări.
Autostrada Lugoj – Deva face parte din Coridorul IV Paneuropean, care începe în Germania şi se continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. În România, traseul trece prin Nădlac, Arad, de unde se ramifică în două: Timişoara – Deva – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Constanţa, ruta continuând până la Istanbul, şi Timişoara – Drobeta Turnu Severin -Vidin – Sofia – Salonic.
Centura Timişoara mai aşteaptă
Ultimul contract semnat de CNADNR este cel din 4 decembrie, cu Asocierea Tirrena Scavi Spa – Societa Italiana Per Condotte d’Acqua Spa, pentru proiectarea şi execuţia Lotului 2 (între km 54 şi km 79+625) al Autostrăzii Timişoara – Lugoj, în valoare de peste 423 milioane de lei, fără TVA.
Finanţarea este asigurată din fonduri europene de coeziune (85%) şi de la Bugetul de Stat (15%). Pentru construirea celor 25,6 km din autostradă au depus oferte 10 constructori, anul trecut în vară. De atunci a trecut 1 an şi 4 luni până la semnarea contractului. Nu se mai ştie însă nimic despre Centura Timişoara, de 9,5 km, pentru care oficialii Comisiei Europene au aprobat finanţare nerambursabilă anul trecut, în august.
Proiectul, întocmit de fosta guvernare, prevedea construirea Variantei de Ocolire la standard de autostradă şi era evaluat la 248,1 milioane euro. Primul lot al Autostrăzii Timişoara-Lugoj, de 9,5 km, a fost dat circulaţiei anul trecut în octombrie, cu 6 luni înainte de termen, fiind executat de Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – Carena SpA Impresa di Construzioni începând din octombrie 2011.
Autostrada Timişoara-Lugoj va avea peste 35 km şi va costa (cu tot cu primul tronson) 1,42 miliarde de lei. Cu două benzi pe sens, autostrada va avea la final 13 poduri, 19 pasaje, 2 noduri rutiere şi 3 zone de parcare şi servicii. Şi ea va face parte din Coridorul IV Paneuropean.
Autostrada Transilvania, gata în 2018
Ministrul delegat Dan Şova promite că Autostrada Transilvania, din care sunt construiţi numai 52 de km din 415, va fi gata în anul 2018. Până atunci, lucrările contractate pentru un lot au început cu stângul: contractul semnat în aprilie cu asocierea Spedition UMB-Tehnostrade pentru construirea secţiunii 3A1 Gilău – Nădăşelu (jud. Cluj), de 8,7 km, stă până la anul, în lipsa fondurilor.
Contractul este în valoare de 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro), fără TVA. Premierul Victor Ponta i-a dat termen ministrului Şova să încheie până la Crăciun alte două contracte: pentru construirea autostrăzilor Sebeş-Turda şi pentru Comarnic-Braşov.
Licitaţia pentru prima a fost lansată în 22 iulie, când costul autostrăzii a fost stabilit la 2,48 miliarde lei, dar în octombrie, la o lună de la termenul final de depunere a ofertelor, Guvernul a decis, prin hotărâre, să îi dubleze preţul, 4,64 miliarde lei. Au fost depuse 44 de oferte în noiembrie. Cât priveşte autostrada Comarnic-Braşov, licitaţia a fost lansată în primăvară, iar anunţarea rezultatului a fost amânat de trei ori până acum.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro