Neincasarea creantelor reprezinta unul dintre principalele riscuri cu care se confrunta piata de transport. Am discutat despre modul in care poate fi acoperit acest risc cu Alexandru Stoian, Account Executive – FINPRO & Credit Department MARSH.
Ziua Cargo: Cum functioneaza asigurarea de credit comercial?
Alexandru Stoian: Asigurarea de credit comercial acopera riscul de pierdere financiara inregistrata din cauza neincasarii creantelor ca urmare a insolventei unui client/debitor sau a neplatei prelungite. Creantele nerecuperate si neasigurate pot duce la un impact serios asupra lichiditatii, asupra proftabilitatii companiei. Chiar si cu o marja de 10%, o companie trebuie sa genereze o cifra de afaceri aditionala de 1 milion euro pentru a acoperi o pierdere de 100.000 de euro. Produsul de asigurare de credit comercial poate fi folosit si ca un instrument de expansiune a businessului prin acordarea unor limite de credit aditionale pentru clienti existenti sau prin vanzari cu plata la termen catre piete noi, atat din intern, cat si in export, avand astfel acces la informatii despre riscuri din tarile respective. Produsul este unul complex si reprezinta mai mult decat o asigurare. Este un instrument care ajuta compania sa imbunatateasca procedurile de management al creantelor, sa ajusteze limitele de credit conform riscului aferent fiecarui debitor. Mai mult, ofera monitorizarea platilor si colectarea creantelor de catre o companie cu experienta vasta in acest domeniu. Asiguratorii de credit comercial garanteaza clientilor sai un feedback in timp real in privinta semnalelor negative legate de debitori, precum incidente in CIP sau intarzieri fata de alti furnizori. Se ofera acces la serviciul de colectare a creantelor, ca parte integranta din polita. Polita poate fi cesionata in favoarea unei banci in cazul companiilor care doresc sa garanteze o finantare cu creantele. Creantele asigurate ar trebui sa duca la costuri mai bune de finantare pentru creditele contractate astfel.
Cui ii este adresat?
Produsul este unul extrem de util pentru companii de orice dimensiune, avand in vedere ca, pentru cele mai multe companii, creantele reprezinta in jur de 40%-50% din totalul activelor. De aceea, el este adresat companiilor care presteaza servicii sau vand produse cu un anumit termen de plata catre alte companii ce nu fac parte din acelasi grup sau nu sunt detinute de catre stat. Totodata, in Romania, numarul insolventelor companiilor este in continuare mai mare comparativ cu al altor tari din regiune. Astfel, in contextul in care lichiditatile reprezinta o preocupare majora pentru majoritatea companiilor, produsele de asigurare care ofera solutii pentru companiile ce folosesc credite comerciale sunt esentiale.
Care sunt costurile?
Costul politei de asigurare este influentat de 3 mari factori: cifra de afaceri estimata a fi asigurabila, eventualele pierderi din ultimii 3 ani care au fost cauzate de neincasarea creantelor cu termen de plata, cat si termenul de plata folosit. Acest cost este un procent subunitar din cifra de afaceri asigurabila, la care se adauga costul cu taxele de analiza a clientilor companiei respective. Costul exact se calculeaza in urma unei analize a informatiilor prezentate de catre compania interesata si dupa evaluarea principalilor clienti din portofoliul acesteia.
Care sunt cele mai mari despagubiri platite?
In ultimul an, am vazut despagubiri de peste 500.000 de euro pe diverse polite de credit comercial, din industrii cat se poate de diverse: Pharma, FMCG, Oil & Gas, Transport etc.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro