Lucrările pregătitoare pentru construirea podului peste Dunăre în zona Brăila au început, după ce Ministerul Transporturilor a emis autorizația.
Prima etapă de realizare a investiției presupune execuția celor două turnuri ale podului, pe malul Dunării (fundații și elevații), în zona județelor Tulcea și Brăila, precum și a primelor lucrări la zona de ancoraj a podului, situată în județul Tulcea.
„Acestea reprezintă partea cea mai importantă a infrastructurii podului suspendat peste Dunăre, pentru că de cele două turnuri de susținere se va lega toată suprastructura podului”, precizează reprezentanții Ministerului Transporturilor.
Amplasamentul podului este situat la kilometrul fluvial 165,8 (kilometraj pe Dunăre, măsurat de la Sulina), peste fluviul Dunărea în zona Brăila, pe teritoriul localităților Brăila și Vădeni, iar, în județului Tulcea, pe teritoriul localităților Smârdan și Jijila.
Lungimea totală a podului va fi de 1.974 m, cu o deschidere centrală de 1.120 m și două deschideri laterale de 489 m și, respectiv, 364 m. Valoarea lucrărilor autorizate în această primă fază este de aproape 140 milioane lei, fără TVA. Durata de execuție este de 17 luni. Valoarea totală a investiției este de 1,99 miliarde lei, fără TVA, cu tot cu cele două drumuri de legătură. Asocierea Astaldi SpA – IHI Infrastructure Systems CO. Ltd a câștigat, în noiembrie 2017, licitația pentru realizarea ei.
Podul suspendat peste Dunăre la Brăila va fi cea mai amplă lucrare de infrastructură din România în ultimii 28 de ani și printre primele cinci poduri din Europa, ca deschidere centrală. Durata totală a contractului este de 48 de luni, din care 12 luni proiectare și 36 de luni execuție. Perioada de garanție a lucrărilor va fi de 120 de luni. Podul suspendat va fi poziționat între kilometrii 4,6 și 6,6, pe drumul principal Brăila – Jijila, respectiv la kilometrul 165 pe fluviul Dunărea (kilometraj pe Dunăre, măsurat de la Sulina).
Contract pentru Centura Timișoara Sud
CNAIR a semnat contractul pentru Varianta de Ocolire Timișoara Sud, de 25,7 km, ce va fi construită între piciorul rampei de Sud a podului peste canalul Bega și nodul rutier de la kilometrul 549 (pe DN6) și va completa centura rutieră existentă. În valoare de aproximativ 272,5 milioane lei (58 mil. euro), fără TVA, la un cost/km de 2,25 mil. euro. Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile. Constructorul este Tirrena Scavi SpA., care s-a angajat să facă proiectul în 6 luni și să execute lucrările în 24 de luni. Garanția este de 10 ani.
Șoseaua va avea câte două benzi pe sens, 8 poduri/pasaje și 3 noduri rutiere: Nodul Calea Șagului, la km 5,4 unde se va intersecta cu DN 59 – DJ 593, Nodul Calea Buziașului – km 18 la intersecția cu DJ 592 și Nodul rutier Timișoara Est, la km 25,7, unde se va intersecta cu DN 6.
Traseul va fi pe raza municipiului Timișoara și a localităților Sânmihaiu Român, Șag, Giroc, Moșnița Nouă și Ghiroda. Investiția va fluidiza traficul intern și internațional care intră în țară prin Stamora Moravița, se desfășoară pe DN 59, ajunge în zona Timișoara și se îndreaptă către centrul țării pe DN 6 sau pe viitoarea Autostradă Arad – Timișoara – Lugoj.
Lotul 3 al Autostrăzii de Centură București, adjudecat
Asocierea Aktor SA – Euro Construct Trading 98 SRL va proiecta și construi Lotul 3 al Autostrăzii de Centură București, secțiunea sudică. A câștigat licitația cu o ofertă de aproximativ 853,4 milioane lei, fără TVA, sumă ce va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile. Cei aproape 18 kilometri ai acestui lot de autostradă trebuie proiectați în 12 luni și construiți în 30 de luni de la semnarea contractului. Garanția lucrărilor este de 5 ani.
Lotul 3 este împărțit în două sectoare – de 15,4 km (sectorul 1, aferent Centurii de Sud), respectiv 2,5 km (sectorul 2, aferent Centurii de Nord). Va porni după intersecția cu DN6, pe direcția Nord – Vest, trecând la Sud – Vest de localitățile Clinceni și Domnești. La kilometrul 93, va traversa calea ferată București – Craiova, apoi râul Sabar, la Vest de Dârvari, și canalul de aducțiune Argeș. În continuare, traseul autostrăzii va traversa pădurea Berceni, va intersecta DJ601 (km 98), pârâul Ciorogârla (km 99,9) și DJ602 (km 100) și se va termina în proximitatea Autostrăzii București – Pitești (A1).
5,3 km de autostradă, până la PTF Borș
CNAIR a semnat contractul pentru proiectarea și construirea a încă 5,3 km din Autostrada Transilvania, spre Punctul de Trecere a Frontierei (PTF) Borș. Este vorba despre Lotul 3 (km 59 – km 64), ce se va desfășura între localitățile Biharia, Satu Nou și granița româno – maghiară, intersectând, la Nord de Biharia, DN19 (Oradea – Satu Mare), la km 59,6.
La km 60 este prevăzut Nodul rutier Biharia, cu 5 bretele și 3 pasaje. În apropierea acestuia se află calea ferată CF402 Oradea – Satu Mare, pe care o va intersecta la km 60. Traseul se va termina la granița româno – ungară, la km 64,5 a DN19. Lotul 3 de autostradă va avea 5 pasaje: două peste DN19 la km 60, unul pe bretea, în afara autostrăzii, încă unul peste calea ferată și altul pe drumul de exploatare peste autostradă, la km 63.
Constructorul este Asocierea Trameco SA – Vahostav SK AS – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL. Valoarea contractului este de 134,2 milioane lei (28,5 mil. euro) fără TVA cost/km de 5,3 milioane euro). Sursa de finanțare: fonduri europene nerambursabile. Durata de realizare a investiției este de 19 luni, din care 4 luni sunt pentru proiectare. Garanția lucrărilor este de 10 ani.
Contract semnat pentru Centura Bacău
CNAIR a semnat cu Asocierea Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL contractul pentru Varianta Ocolitoare a Municipiului Bacău. În lungime de 30,8 km, din care 16,3 km la profil de autostradă, investiția, în valoare de peste 668 milioane lei (142 mil. euro), fără TVA, este finanțată din fonduri europene. Șoseaua va fi realizată în 36 de luni, din care 6 luni sunt alocate proiectării. Garanția lucrărilor este de 7 ani.
Centura Bacău va traversa lunca dintre râurile Siret și Bistrița, tranzitând localitățile Luizi-Călugăra, Sărata, Nicolae Bălcescu, Letea Veche, Săucești, Itești și Hemeiuș. Pe traseu vor fi construite 12 poduri și pasaje, precum și un nod rutier, la intersecția cu DN2F, care va asigura atât accesul spre și dinspre autostradă, cât și legătura cu centrul orașului. Lucrarea este amplasată la sud, est și nord de Bacău și presupune realizarea unui sector comun cu traseul Autostrăzii Moldova, a unor conexiuni cu DN2 la Sud și la Nord de Bacău, precum și cu DN15 și cu DN11, la Vest. Centura va facilita legătura între localitățile de lângă Bacău, inclusiv pe DN2F, DN2G, DJ119 și DJ207F.
Secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu – Pitești, la licitație
CNAIR a lansat licitația pentru proiectarea și execuția Secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș a mult așteptatei Autostrăzi Sibiu – Pitești. În lungime de 9,86 km, această secțiune va fi construită între km 81,9 – km 91,7 și va avea un tunel de 1,35 km în zona de traversare a dealului Momâia. Durata contractului va fi de 120 luni, din care 16 luni perioada de proiectare, 44 luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție a lucrărilor. Este cea de-a treia porțiune scoasă la licitație, după Lotul 1 Sibiu – Boița (13 km) și Lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș (30 km), licitate încă din iunie 2017, dar încă neatribuite vreunui constructor. Pentru Secțiunile 2 și 3, cele mai grele (circa 70 de kilometri în zonă montană), CNAIR urmează să scoată la licitație completarea studiilor geotehnice.
Licitație pentru Centura Dej
A fost lansată și licitația pentru proiectarea și execuția Variantei de Ocolire Dej, de 5,45 km, în valoare estimată de 104,5 milioane lei, fără TVA.. Durata contractului va fi de 24 luni, din care 5 luni perioada de proiectare. Necesitatea acestei investiții constă în eliminarea traficului de tranzit (predominant greu și foarte greu) din municipiul Dej, care ajunge în prezent în oraș pe relațiile DN1C (E58) și DN17 (E576).
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro