Autostrada Suplacu de Barcău – Borş, la reziliere

autostrada-suplacu-de-barcau-borsLa 1 an și jumătate de la semnarea contractului pentru tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borş, constructorul cere rezilierea.

Iată precizările CNAIR:

“De la emiterea Ordinului de Începere (luna iunie 2015) pentru execuția lucrărilor aferente autostrăzii Suplacu de Barcău – Borș, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a solicitat Antreprenorului să-și îndeplinească obligațiile contractuale, urmărind în paralel activitatea desfășurată pe șantier.

În toată această perioadă, Antreprenorul și-a demonstrat incapacitatea îndeplinirii obligațiilor contractuale prin lipsa de mobilizare în vederea finalizării lucrărilor la acest obiectiv.

Având în vedere întârzierile înregistrate la lucrările de execuție pentru autostrada Suplacu de Barcău – Borș, CNAIR SA a emis penalități în valoare de 75 milioane lei. De asemenea, în același context, compania și-a arătat intenția de a rezilia contractul, luând în calcul și relicitarea proiectului, astfel încât acest obiectiv să poată fi finalizat.

În consecință, firma constructoare, demonstrând că este în incapacitate financiară și organizatorică, a transmis o Notificare  prin care solicită rezilierea contractului.

Având în vedere situația existentă, pentru ca acest proiect să poată fi finalizat, singura opțiune pe care o poate lua compania este aceea de a rezilia actualul contract și de a relicita proiectul”.

Consorţiul româno-spaniol Corsan-Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL şi Via Design SRL a câștigat licitația în 31 martie 2015 iar două luni mai târziu, în 14 mai, a semnat contractul cu CNADNR (actuala CNAIR).

De atunci a trecut 1 an și două luni până când antreprenorul să transmită ultima variantă a proiectului tehnic, pentru avizare la CNADNR. S-a întâmplat la începutul lunii august 2016.

CNADNR a plătit avansul

„În prezent, constructorul nu are niciun impediment pentru efectuarea lucrărilor. Mai mult decât atât, CNADNR a acordat avansul aferent acestui proiect iar antreprenorul a promis mobilizarea, lucru care nu s-a întâmplat. Stadiul de execuție pe acest contract este în continuare 0%”, preciza CNADNR la începutul lui septembrie.

Aflat în inspecție pe șantier în 3 septembrie, ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a dat un ultimatum: „Dacă până în data de 15 septembrie constructorul nu va demara lucrările la capacitate optimă, nu eliminăm varianta rezilierii, pentru că ne dorim ca acest proiect să progreseze”.

Iată că a trecut de atunci o lună fără ca lucrurile să se miște în vreun fel.

O asociere neparafată

Contractul a fost semnat contra sumei de 701 milioane lei, fără TVA (197,5 milioane euro, cu TVA). După 3 luni, în octombrie 2015, CNADNR anunța că nici măcar întocmirea proiectului tehnic nu a debutat. Cauza: asocierea dintre constructorii români şi spanioli nu fusese încă parafată.

Alt neajuns a fost de-a dreptul şocant: dirigintele de şantier şi şeful echipei de proiectare nu cunosc limba română, „care este limba contractului”, potrivit CNADNR.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.