La 1 an și jumătate de la semnarea contractului pentru tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borş, constructorul cere rezilierea.
Iată precizările CNAIR:
“De la emiterea Ordinului de Începere (luna iunie 2015) pentru execuția lucrărilor aferente autostrăzii Suplacu de Barcău – Borș, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a solicitat Antreprenorului să-și îndeplinească obligațiile contractuale, urmărind în paralel activitatea desfășurată pe șantier.
În toată această perioadă, Antreprenorul și-a demonstrat incapacitatea îndeplinirii obligațiilor contractuale prin lipsa de mobilizare în vederea finalizării lucrărilor la acest obiectiv.
Având în vedere întârzierile înregistrate la lucrările de execuție pentru autostrada Suplacu de Barcău – Borș, CNAIR SA a emis penalități în valoare de 75 milioane lei. De asemenea, în același context, compania și-a arătat intenția de a rezilia contractul, luând în calcul și relicitarea proiectului, astfel încât acest obiectiv să poată fi finalizat.
În consecință, firma constructoare, demonstrând că este în incapacitate financiară și organizatorică, a transmis o Notificare prin care solicită rezilierea contractului.
Având în vedere situația existentă, pentru ca acest proiect să poată fi finalizat, singura opțiune pe care o poate lua compania este aceea de a rezilia actualul contract și de a relicita proiectul”.
Consorţiul româno-spaniol Corsan-Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL şi Via Design SRL a câștigat licitația în 31 martie 2015 iar două luni mai târziu, în 14 mai, a semnat contractul cu CNADNR (actuala CNAIR).
De atunci a trecut 1 an și două luni până când antreprenorul să transmită ultima variantă a proiectului tehnic, pentru avizare la CNADNR. S-a întâmplat la începutul lunii august 2016.
CNADNR a plătit avansul
„În prezent, constructorul nu are niciun impediment pentru efectuarea lucrărilor. Mai mult decât atât, CNADNR a acordat avansul aferent acestui proiect iar antreprenorul a promis mobilizarea, lucru care nu s-a întâmplat. Stadiul de execuție pe acest contract este în continuare 0%”, preciza CNADNR la începutul lui septembrie.
Aflat în inspecție pe șantier în 3 septembrie, ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a dat un ultimatum: „Dacă până în data de 15 septembrie constructorul nu va demara lucrările la capacitate optimă, nu eliminăm varianta rezilierii, pentru că ne dorim ca acest proiect să progreseze”.
Iată că a trecut de atunci o lună fără ca lucrurile să se miște în vreun fel.
O asociere neparafată
Contractul a fost semnat contra sumei de 701 milioane lei, fără TVA (197,5 milioane euro, cu TVA). După 3 luni, în octombrie 2015, CNADNR anunța că nici măcar întocmirea proiectului tehnic nu a debutat. Cauza: asocierea dintre constructorii români şi spanioli nu fusese încă parafată.
Alt neajuns a fost de-a dreptul şocant: dirigintele de şantier şi şeful echipei de proiectare nu cunosc limba română, „care este limba contractului”, potrivit CNADNR.
Magda SEVERIN