Avem Lege RCA

Camera Deputaților – for decizional – a adoptat, în data de 16 mai, cu 226 voturi „pentru”, 25 „împotrivă” și 4 abțineri, Legea RCA, iar, în 31 mai, aceasta a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis, urmând să intre în vigoare după 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Potrivit actului normativ, asigurații vor avea posibilitatea să contracteze polițe RCA pe o perioadă de la o lună până la 12 luni – iar, cu anumite excepții, chiar și pentru o perioadă mai mică de o lună -, să o suspende pe perioada imobilizării vehiculului și să fie despăgubiți indiferent de service-ul la care optează.

Proprietarii de mașini pot obține despăgubiri dacă își repară automobilul accidentat în orice service, în afara sistemelor de referință propuse inițial de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). „Polițele nu vor avea cum să crească din cauza costurilor cu reparațiile, pentru că acestea reprezintă doar o mică parte din costul total al daunelor”, a explicat președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean.

Legea prevede că utilizarea pieselor contrafăcute în efectuarea de reparații auto este considerată infracțiune.

Personalul care efectuează constatarea daunelor este avizat de ASF. Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa Biroului asigurătorilor Auto din România (BAAR), pentru formularea unei oferte de asigurare, calcularea acesteia urmând să pornească de la tariful de referință.

Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze o cerere de despăgubire către asigurătorul RCA sau către propriul asigurător RCA, în cazul decontării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau către BAAR, în cazul producerii unui risc acoperit de acesta.

Legea introduce sistemul decontării directe între asigurătorii RCA.

Decontarea directă este aplicabilă la îndeplinirea condițiilor referitoare la faptul că accidentele auto se produc pe teritoriul României, vehiculele implicate sunt înmatriculate în România, prejudiciile sunt exclusiv asupra vehiculelor și ambele vehicule implicate au asigurare RCA valabilă.

Asigurătorii RCA și intermediarii de asigurări RCA sunt obligați să informeze, cu 30 de zile înainte, asigurații cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia.

ASF a stabilit tarifele de referință

Legea RCA prevede că tariful de referință se calculează, semestrial, de către o societate cu experiență, recunoscută în domeniu, contractată de către ASF, după o formulă prevăzută la art. 2, pct. 24, și se publică de către ASF. Cheltuielile administrative și de vânzare ale poliței de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăși, cumulat, 25% din tariful rezultat. Pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asigurătorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum și utilizarea unor tehnologii de tip telematics. Asigurătorul are obligația să informeze asigurații cu privire la modul de calcul al primei de asigurare.

A doua zi după adoptarea Legii RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat tarifele de referință pentru polițele RCA, conform prevederilor OUG nr. 54/2016 și a normei privind metodologia de calcul a acestora.

„În acest fel, se stabilește un reper pentru tarifele de primă aferente polițelor RCA. Acest tarif poate fi utilizat atât de către consumatori, care vor avea, astfel, la îndemână un instrument de comparație pentru ofertele societăților de asigurare, cât și de către asigurătorii care doresc să intre pe piața RCA, sau de către alte părți interesate. Tarifele de referință au un caracter orientativ și sunt calculate pe baza datelor cu privire la polițe (perioada 2012-2016) și la daune (perioada 2010-2016), furnizate de asigurătorii autorizați să practice RCA la data 31.12.2016”, precizează ASF.

7.314 lei pentru camioane de peste 16 tone

Tarifele de referință sunt structurate în funcție de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică) și de caracteristicile tehnice (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri) în funcție de categoria vehiculului.

Astfel, pentru autovehiculele destinate transportului de marfă (persoane juridice) cu masa de peste 16 tone, tariful de referință pentru o poliță RCA încheiată pe un an de zile este 7.314 lei, mai mic cu 3% față de cel de primă maxim stabilit pentru această categorie (7.534 lei).

Pentru autovehiculele destinate transportului de persoane deținute atât de persoane fizice, cât și juridice, cu o capacitate mai mare de 40 de locuri, tariful de referință are valoarea de 5.616 lei, cu 15% mai puțin decât tariful de primă maxim care se aplică acestei categorii (6.600 lei).

Tariful de referință pentru o poliță RCA încheiată pe un an de zile de persoanele cu vârsta între 31 și 40 de ani, ce dețin un autoturism cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 și 1.400 cmc, este 506 lei, cu 17% sub tariful de primă maxim, stabilit pentru această categorie, de 610 lei.

Pentru persoane juridice ce dețin un autoturism cu capacitate cilindrică între 1.401 și 1.600 cmc, tariful de referință este 957 de lei, față de un tarif de primă maxim de 992 lei (-4%).

„Datele statistice utilizate în calculul tarifului de primă de referință nu arată deviații semnificative în daunalitate, la nivel de piață, comparativ cu datele statistice din anii anteriori; prin urmare, nu există premise de creștere a tarifelor pentru polițele RCA”, asigură ASF.

ASSAI cere corectarea a două articole din lege

La o săptămână de la adoptarea în Parlament, Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) i-a cerut președintelui Klaus Iohannis să nu promulge Legea RCA, până la corectarea a două articole „care vor crea mari dificultăți în obținerea despăgubirilor” de către peste 270.000 de păgubiți anual. Astfel, ASSAI a solicitat retransmiterea către Parlament, spre revizuire, a Legii RCA, arătând că, pe de o parte, termenul de plată a despăgubirii a fost majorat de 4 ori, iar, pe de alta, plata în baza prețurilor de referință a fost stabilită în condițiile în care „în România, nu există un sistem de prețuri referință pentru bunuri și servicii”.

Aceasta „conduce, în mod inevitabil, la următoarea aberație”, potrivit președintelui ASSAI, Cristian Muntean: „Un operator economic (societate de asigurări) va stabili costurile altor operatori economici, atunci când cei peste 270.000 de păgubiți RCA din fiecare an, nevinovați de producerea unui accident, ar trebui despăgubiți. Firmele de asigurare își stabilesc singure costurile de primă RCA, în relația cu 6.000.000 de asigurați captivi (indiferent de tariful de referință calculat de către ASF), singuri își instrumentează și calculează costurile de despăgubire și ajung, în final, să plătească atât cât consideră ei, fără să țină cont de realitățile pieței, intervenind în mod indirect într-o economie de piață liberă, stabilind costurile de despăgubire «corecte» pentru ei”.

Muntean a adăugat că articolele din lege care trebuie corectate, deoarece îi afectează pe păgubiții RCA, conțin prevederi care intră în contradicție cu articole din Constituție și alte legi importante.

Președintele Klaus Iohannis a promulgat, la sfârșitul lunii mai, noua Lege a RCA, fără a mai retrimite, însă, actul normativ în Parlament.

Ghidul consumatorului pentru RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a elaborat Ghidul consumatorului pentru încheierea asigurării RCA la un asigurător care își desfășoară activitatea de asigurare pe teritoriul României, în baza libertății de a presta servicii.

Ghidul oferă informații despre:

– ce înseamnă un asigurător care comercializează RCA în România, în baza libertății de a presta servicii;

– care sunt obligațiile asigurătorului din alt stat membru care dorește să comercializeze asigurări RCA pe teritoriul României, în baza libertății de a presta servicii;

– contractul RCA;

– ce acoperă asigurarea RCA emisă de asigurătorul autorizat în alt stat membru și care desfășoară activitate în România, în baza libertății de a presta servicii;

– sistemul bonus-malus, în condițiile emiterii unui contract RCA de către un asigurător care este autorizat în alt stat membru, pentru un vehicul supus obligației de asigurare în România;

– cum să ne protejăm de eventuale fraude;

– ce facem în caz de accident și cine ne ajută cu despăgubirea.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.