Pentru mai mult de 50% dintre cei care au răspuns la Barometrul Pieţei de Transport şi Logistică realizat de revista Ziua Cargo în colaborare cu Supply Chain Management Center, 2014 a fost un an bun. De ce? Vom afla chiar din statistica răspunsurilor furnizate în cadrul acestui studiu.
La întrebarea „Anul 2014 a fost un an bun pentru compania dumneavoastră?“ răspunsurile transportatorilor au reflectat o situaţie comparabilă cu a clienţilor, dar cuantumul celor optimişti a scăzut semnificativ faţă de 2013. Astfel, 35% dintre cărăuşi au calificat 2014 ca fiind unul bun în timp ce pentru 17% a fost perfect. Pentru 43%, anul 2014 a fost mediu, iar pentru 5% rău. În acelaşi timp, 39% dintre clienţi au afirmat că 2014 este un an bun, pentru 14% a fost perfect, pentru 43% mediu, iar pentru 4% rău. Reamintim, anul trecut, 65% dintre cărăuşi calificau 2013 ca fiind un an bun, în timp ce pentru 5% era perfect. În acelaşi timp, 48% dintre clienţi afirmau că 2013 este un an bun, iar pentru 7% a fost perfect. Chiar dacă statisticile arată acum mai puţin optimist, ele indică polarizarea pieţei în jurul celor care şi-au adaptat corect strategia la cerinţele actuale. În ceea ce priveşte volumul mărfurilor transportate, 76% dintre transportatori au indicat creşteri (faţă de 78% în 2013), în timp ce în cazul clienţilor, majorări au fost raportate de 79% (faţă de 57% în 2013).
Costurile par să fi intrat într-o zonă stabilă
În paralel, cifrele indică o stabilizare a costurilor la nivelul pieţei. Astfel, pentru 81% dintre cărăuşi (62% în 2013), costurile au crescut uşor, în timp ce, pentru 3% (14% în 2013), s-au majorat puternic. Pentru 8% costurile au scăzut uşor (14% în 2013) iar pentru 3% puternic (0% în 2013). Pentru 5% (11% în 2013) costurile au rămas constante. Şi dacă peste 80% dintre transportatori anunţă majorări ale costurilor, numai 52% au raportat şi uşoare creşteri ale tarifelor (faţă de 54% în 2013). În acelaşi timp, 59% dintre clienţi anunţă creşteri uşoare ale tarifelor (faţă de 40% în 2013), în timp ce pentru 8% tarifele au crescut puternic (faţă de 2% în 2013). Pentru procente importante, 36% din transportatori şi 29% din clienţi, costurile nu s-au modificat.
Cărăuşii renunţă la clienţii neprofitabili
Pe primul loc între motivele care au stat la baza schimbării tarifelor se află modificarea costurilor operaţionale în cazul clienţilor şi eliminarea clienţilor neprofitabili în cazul transportatorilor, în timp ce, pe locul doi, apar negocierile de preţuri pentru clienţi şi modificarea costurilor operaţionale pentru cărăuşi. Pe locul 3, clienţii au plasat în cele mai multe cazuri reducerea volumului afacerii iar transportatorii negocierile de preţuri. Aceleaşi criterii, în aceeaşi ordine, au fost enumerate şi în 2013 în ceea ce priveşte modificarea tarifelor. De menţionat că 43% dintre transportatori aşteaptă majorări de tarife în perioada imediat următoare, procentul clienţilor care iau în calcul astfel de creşteri fiind de 35%. 57% dintre transportatorii care au răspuns la chestionar au încredere că firma îşi va atinge targetul de venituri în 2014, în timp ce în cazul clienţilor procentul este de 65%.
Profit în creştere uşoară pentru peste 50%
Peste 50% dintre clienţii şi transportatorii care au răspuns în cadrul barometrului aşteaptă creşteri uşoare în ceea ce priveşte rata profitului, în timp ce pentru 35% dintre beneficiari şi 22% dintre cărăuşi indicatorul va rămâne constant. Măsurile implementate în cursul acestui an pentru creşterea profitului ţin în cazul clienţilor, în ordinea importanţei acordate de respondenţi, de îmbunătăţirea activităţilor de vânzări şi marketing, de training, de investiţii IT şi extinderea externalizării în domeniul logisticii precum şi de extinderea externalizării în transporturi. De cealaltă parte, cărăuşii au optat pentru îmbunătăţirea productivităţii angajaţilor, în special a şoferilor, pentru creşterea flotei, investiţii în IT şi pentru training şi îmbunătăţirea activităţilor de vânzări/marketing.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro