Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, dă asigurări că anul acesta vor începe lucrările la Autostrada Sibiu-Pitești, deoarece finanțarea externă pentru acest obiectiv de investiții „își va urma cursul firesc la Comisia Europeană”, după ce România va răspunde, până pe 31 ianuarie, solicitării oficialilor de la Bruxelles în privința clarificărilor ce țin de mediu.
Astfel, „anul 2020 va fi un an cu șantier deschis pe Autostrada Sibiu-Pitești”.
„Pe lotul 1 se va emite autorizația de construire, pe lotul 5 se va desemna câștigătorul licitației, lotul 4 are documentația în evaluare, pe lotul 3 se așteaptă urcarea documentației în SICAP, iar lotul 2 va fi scos la licitație. Anul 2020 va fi un an cu șantier deschis pe Autostrada Sibiu-Pitești. Cu siguranță, cei de la Comisia Europeană vor primi clarificările în timpul solicitat, poate chiar mai repede, astfel încât cererea de finanțare să își urmeze parcursul normal”, a precizat ministrul Bode.
Afirmațiile sale vin în urma unei întâlniri cu toți factorii de decizie, la sediul ministerului, în 13 ianuarie. Concret, a fost o ședință de lucru pentru analiza și răspunsul la comentariile Comisiei Europene (CE) referitoare la aplicația de proiect major privind construirea Autostrăzii Sibiu-Pitești (etapa I). Au participat reprezentanți ai Ministerului Fondurilor Europene, Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, Autorității Națională pentru Protecția Mediului, Agenției Națională pentru Arii Naturale Protejate, Băncii Europene de Investiții – JASPERS, experți de mediu și reprezentanți ai MTIC și ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
„Toate părțile au agreat că Evaluarea Impactului asupra Mediului (EIM), inclusiv Evaluarea Adecvată (EA) realizate pentru proiectul de construcție a autostrăzii Sibiu-Pitești sunt bune, dar pentru a înlătura îngrijorările reprezentațiilor Comisiei Europene până la data de 31.01.2020 se va realiza o corespondență cu CE pentru a explica pe larg următoarele elemente:
– Calendarul de realizare a EIM și EA,
– Metodologia utilizată în realizarea EIM și EA, inclusiv modul în care a fost luat în calcul impactul cumulat al noii autostrăzi cu DN7, calea ferată Râmnicu Vâlcea – Sibiu și râul Olt.
– Calendarul de completare/realizare la nivel național a Planurilor de Management și stabilire a obiectivelor de conservare a speciilor pentru ariile naturale protejate situate pe teritoriul României”, a transmis MT, la finalul întâlnirii.
Ministrul Lucian Bode a declarat: „Cei dinaintea noastră au tratat cu dispreț solicitările Comisiei. Mai exact, nu le-au răspuns. Probabil în aroganța specifică guvernării PSD au considerat că odată ce au emis un acord de mediu nu mai trebuie să răspundă niciunei solicitări transmise de către Comisie. Pe data de 21 decembrie 2019 ne-am întâlnit împreună cu cei implicați pentru a analiza solicitările venite din partea Comisiei, înainte de a prelua noi guvernarea. Pe data de 23 decembrie 2019 primim această scrisoare şi imediat am constituit grupuri de lucru, am discutat cu cei de la Ministerul Mediului, cu toate agențiile din subordine, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate, Agenția Națională pentru Protecția Mediului, cu toți cei responsabili în eliberarea acordului de mediu. Am avut aceste întâlniri pentru a construi răspunsurile la solicitările Comisiei Europene. Astăzi când vorbim, la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor sub coordonarea Organismul Intermediar de la ministerul nostru, a avut loc o întâlnire tehnică, la care au participat aproximativ 40 de specialiști, care cunosc problematica abordată de către CE. Suntem aici o echipa serioasă care va răspunde cu celeritate solicitărilor Comisiei Europene. Am încredere că putem face ceea ce n-au făcut alții și printr-un răspuns tehnic, bine fundamentat, ce abordează fiecare dintre solicitări, problema poate fi rezolvată”.