Ce va alege Comisia Europeană?

Este întrebarea al cărui răspuns încercau să îl influențeze, la data închiderii ediției, atât statele vestice cât și cele din Est, în condițiile în care DG MOVE (Directoratul pentru Mobilitate și Transport din cadrul Comisiei Europene) anunțase că va emite, în a doua parte a lunii mai, o serie de modificări ale regulamentelor care guvernează transportul rutier. Presiunile se accentuaseră, mai ales din partea sindicatelor occidentale.

În timp ce Vestul este mult mai vocal în fața autorităților europene, principalul vârf de lance în susținerea intereselor celor din Est este Polonia.

Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) – organizație sindicală înființată în 1999 la Bruxelles – a organizat, la sfârșitul lunii aprilie, o manifestație la care au participat 500 de activiști sindicali, care au atras Comisiei Europene atenția cu privire la faptul că este responsabilă de viitorul profesiei de șofer. Potrivit comunicării postate pe site-ul ETF, ministrul austriac al transporturilor, Jörg Leichtfried, s-a alăturat protestatarilor și a discutat cu reprezentanții sindicali, precum și cu doi șoferi români, care i-au explicat, lângă camioanele expuse, condițiile de muncă și de viață ale celor care lucrează luni întregi departe de țara de origine.

De asemenea, opt membri ai Parlamentului European s-au adresat participanților din tribună, reafirmându-și angajamentul de a lupta împotriva oboselii conducătorilor auto și a dumpingului social și de a proteja siguranța șoferului și a pasagerilor. Și Comisarul European pentru Transporturi, Violeta Bulc, a coborât, în ​​mod neașteptat, printre participanții la miting.

Excluși din directiva detașării?

O delegație ETF s-a întâlnit, ulterior, cu oficialul european care nu a negat că DG MOVE lucra la excluderea temporară a șoferilor profesioniști din domeniul de aplicare al directivei privind detașarea lucrătorilor. De asemenea, nu a negat nici intențiile DG MOVE de a reduce timpul de odihnă săptămânal, mărind, concomitent, timpul de conducere pentru șoferii de autocare și camioane.

Sindicatul european precizează, însă, că Violeta Bulc s-a angajat să retragă orice alte derogări de la timpul de conducere și de odihnă pentru sectorul autobuzelor și autocarelor, ceea ce va pune capăt intențiilor de extindere a numărului de zile consecutive de conducere înainte de a fi realizată pauza de 24 de ore. Comisarul a dat, în plus, garanții că normele privind pauza de 45 de minute nu se vor schimba.

„Șoferii de autocare și camioane așteaptă mult mai mult. Aceștia și ETF sunt pregătiți să elimine orice încercare de modificare a regulilor privind timpul de conducere și de odihnă și de excludere a conducătorilor auto profesioniști de la aplicarea nivelurilor salariale și a condițiilor statului membru care găzduiește activitatea lor”, se precizează pe site-ul Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi.

Un compromis…

De menționat că, potrivit site-ului euractiv.com, care citează un memoriu intern al DG MOVE, Comisia Europeană are în vedere găsirea unui compromis între solicitările țărilor care doresc reforme stricte în materie de forță de muncă pentru șoferii de camioane și cele ale statelor care nu vor nicio schimbare.

Altfel spus, DG MOVE dorește ca propunerea să „răspundă celor mai presante cereri și frustrări exprimate de țări precum Franța” dar și „așteptărilor unor țări precum Polonia sau Lituania, care se plâng de lipsa de flexibilitate a normelor sociale”. Polonia este una dintre cele mai expuse țări în fața modificărilor regulamentelor europene, în condițiile în care șoferii polonezi livrează mai multe mărfuri către alte țări din UE, decât șoferii din orice alt stat membru.

Pentru stabilirea unei variante finale privind pachetul rutier, funcționarii DG MOVE poartă discuții cu DG EMPL, brațul de politică socială al executivului european, pentru a stabili variante noi privind numărul de zile pe care șoferii îl pot petrece consecutiv în alte țări din UE. „DG EMPL nu va accepta un prag care ar implica faptul că majoritatea șoferilor scapă de aplicarea salariilor minime naționale, la efectuarea operațiunilor de transport internațional”, se afirmă într-o notă de subsol a memorandumului.

În paralel, DG MOVE are în vedere ca noile norme să forțeze statele membre să accepte, în cadrul controalelor rutiere, documente electronice de la șoferii de camioane, pentru a putea fi reduse costurile și documentele necesare. Propunerea finală va include, de asemenea, măsuri privind durata și condițiile în care șoferii trebuie să se odihnească, precum și detaliile care descriu modul în care normele se aplică șoferilor independenți.

Reamintim, Comisia Europeană a deschis anchete împotriva Germaniei și Franței anul trecut, deoarece solicită companiilor străine de transport să plătească șoferilor camioanelor salariul minim, chiar și atunci când trec doar temporar prin aceste țări.

La data închiderii ediției, următoarea perioadă se anunța definitorie pentru cursul pe care profesia de șofer și afacerea de transport internațional îl va urma în viitor. Vă vom ține la curent, inclusiv prin intermediul paginii de internet www.ziuacargo.ro, cu informațiile care vor fi furnizate cu privire la deciziile care se vor lua la nivel european.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.