Romania pare sa nu aiba deloc noroc la constructori de drumuri: firma ungara care lucra la Centura Clujului a intrat in insolventa si a abandonat santierul. Ministrul Alexandru Nazare i-a transmis ambasadorului Ungariei “nemultumirea profunda” a partii romane pentru neseriozitatea de care a dat dovada firma respectiva, dar in afara de a se racori, n-a obtinut nimic altceva.
Ministrul Transporturilor Alexandru Nazare a transmis ambasadorului Ungariei nemultumirea partii romane fata de prejudiciile pe care le produce firma ungara Vegyepszer atat prin nefinalizarea tronsoanelor angajate la centura Clujului, cat si prin deteriorarea lucrarilor partial realizate.
Nazare s-a intalnit, marti, cu ambasadorul Ungariei la Bucuresti, Oskar Fuzes, la intrevedere participand si reprezentanti ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.
“Sistarea completa a lucrarilor inca din luna noiembrie, declararea insolventei firmei Vegyepszer in paralel cu neplata subcontractorilor, au provocat pierderi materiale atat statului roman prin beneficiarii contractuali (CNADNR), cat si companiilor de dezvoltare de infrastructura dinRomania. Este inacceptabil pentru Romania sa piarda atat veniturile la bugetul de stat pe care acest proiect le-ar fi adus, cat si impozitele si salariile pe care constructorii romani le-ar fi putut plati daca erau respectate obligatiile contractuale de catre firma ungara. Situatia ne nemultumeste profund si am transmis partenerilor maghiari aceasta nemultumire”, a declarat intr-un comunicat ministrul Transporturilor.
Mai mult, spune ministrul, o banca ungara a blocat “din motivatii tehnice deloc credibile” recuperarea garantiei de buna executie la contractul cu Vegyepszer pentru reabilitarea DN 66, sectorul Rovinari-Bumbesti Jiu, contract reziliat.
Centura a luat-o la vale inaintea constructorului
In luna ianuarie au aparut alunecari de teren, iar mai multe grinzi ale parapetului din beton care asigura consolidarea unui versant de pe centura de ocolire Valcele-Apahida s-au deplasat. Este afectata o portiune de aproximativ 100 de metri, dar directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj, Ion Pantelimon, a declarat ca s-au luat masuri de precautie in contractul de executie a lucrarilor.
“In contractul semnat cu Vegyepszer am cerut ca acestia sa aiba un sustinator, o firma mai mare, care sa preia eventualele lucrari in cazul in care se ajunge la astfel de probleme cum este insolventa. Firma lor sustinatoare este Keller, una dintre cele mai mari companii care se ocupa de foraje, si care a si executat forajele pentru lucrarile de stabilizare a versantului. Deci nu se pune deloc problema ca lucrarile de refacere a parapetului sa nu fie executate, iar acestea nu vor insemna cheltuieli suplimentare pe care sa le plateasca DRDP. Lucrarile se vor efectua in perioada urmatoare, imediat ce vremea o va permite”, afirma Pantelimon.
Pe tronsonul 3 al centurii de ocolire Valcele-Apahida au mai fost inregistrate de-a lungul timpului alunecari de teren in urma infiltratiilor de apa din cauza solului lutos, acestea impunand lucrari de consolidare care au dus la inregistrarea unor costuri suplimentare.
Lucrarile la centura de ocolire Valcele-Apahida, de 24 km, au inceput in 2006. Traficul rutier a fost deschis in 21 octombrie 2011, in prezenta premierului Emil Boc, intreaga centura avand ca termen de finalizare in iunie 2012.Costurile initiale ale lucrarii au fost de aproximativ 50 de milioane de euro si au ajuns la peste 115 milioane de euro. (M.S.)