Consiliul Superior de Apărare a Țării (CSAT) a aprobat, în 30 iulie, declararea de către Guvern a Autostrăzii Comarnic-Brașov (parte a Autostrăzii Ploiești-Brașov) drept „obiectiv strategic de interes național”.
Aceasta înseamnă că Autostrada Comarnic-Brașov nu va mai fi realizată în parteneriat-public-privat (PPP), ci cu fonduri de la bugetul de stat.
Guvernul Dăncilă nu poate atrage fonduri europene, deoarece Comisia Europeană consideră acest segment drept o continuare a Autostrăzii Transilvania, pentru care Guvernul Năstase a încheiat în anul 2003 un contract cu firma americană Bechtel (contract reziliat în anul 2013).
Președintele Klaus Iohannis a declarat, la finalul ședinței CSAT, că a atenționat-o pe Viorica Dăncilă că „încă de la finalul anului trecut este în vigoare o lege pe care Guvernul continuă să o încalce și care prevede obligativitatea construirii Autostrăzii Moldovei”.
„Avem o nouă dovadă a incapacității acestei guvernări de a dezvolta România. Este deplina responsabilitate a Guvernului de a găsi acele soluții care se impun pentru a putea realiza aceste proiecte prioritare pentru milioane de români, inclusiv posibilitatea declarării și acestui obiectiv de infrastructură ca unul strategic de interes național, lucru pe care l-am propus foarte concret în ședința CSAT de astăzi”, a mai spus Iohannis.
Amintim că premierul Viorica Dăncilă a anunțat, în urmă cu două săptămâni, că a renunțat la construirea prin parteneriatului public-privat (PPP) a Autostrăzii Comarnic – Brașov, după mai bine de un an de la adoptarea de către Guvern a acestei soluții. Dăncilă a invocat “bariere birocratice”, dar și lipsa fondurilor guvernamentale pentru finanțarea integrală a proiectului. ”După cum știți, Autostrada Comarnic Brașov este în parteneriat public-privat. Am avut solicitare din partea unei societăți chinezo-turce. Eu am hotărât, împreună cu colegii mei, să scoatem din parteneriat public-privat, iar în prima ședință de CSAT, această autostradă să devină de importanță națională sau de infrastructură critică, astfel încât să putem să demarăm cât mai repede lucrările, din fonduri guvernamentale”, a declarat atunci premierul.
Viorica Dăncilă a adăugat că “birocrația este destul de mare, procedurile sunt complicate, la noi s-a format această instituție a contestațiilor”. Este a patra încercare, a aproape tuturor guvernelor din ultimii 15 ani, de realizare prin PPP a acestei autostrăzi.