Cu pistolul la tampla

Anul a inceput in forta pentru transportatori… dar nu in sensul bun. Este vorba despre o avalansa de probleme si nu cred ca gresesc atunci cand afirm ca ne aflam in fata unei situatii fara precedent.

Sigur, capul de afis il reprezinta diurnele. Ce mai nebunie!

Adica, peste noapte, statul se gandeste sa rechizitioneze tot ce au acumulat transportatorii. Și nici macar nu emite vreo lege in sensul acesta, doar reinterpreteaza putin lucrurile. Ca niste piese de puzzle, mai multe prevederi legislative sunt asezate in forma „corecta“ (spun ei) si gata: dati toti banii la stat, evazionistilor! Și acum incepem discutiile si interpretarile – cum o fi, de fapt, corect? Dar de ce tocmai acum, dupa atatia ani? Nu sunt totusi cam multi bani pentru soferi?

In acest ritm, o sa ne fie frica sa mai iesim pe strada. Risti sa te trezesti ca iti confisca fiscul casa, masina si pun poprire si pe contul din banca pentru ca nu ai la tine toate bonurile fiscale de la toate painile pe care le-ai cumparat vreodata. Pai, cum poti demonstra ca ai platit TVA la ele? Și ce daca nu ti le-a cerut nimeni pana acum? Trebuia sa respecti legea… cum care? Toate care exista!

Acum, lasand gluma la o parte, problema diurnelor este previzibil sa se rezolve pozitiv pentru transportatori, macar in ceea ce priveste retroactivitatea. Nu pentru ca asa e corect (te intrebi, uneori, de ce mai exista acest cuvant in DEX), ci pentru simplul fapt ca afecteaza intreaga piata de transport. Niciun stat din lume nu si-ar permite asa ceva. In plus, chiar daca pe hartie bugetul Romaniei ar exploda peste noapte ca urmare a penalizarilor, in realitate s-ar recupera foarte putin, iar anihilarea unui intreg sector economic ar avea urmari aproape apocaliptice. Și, sa recunoastem, reactia transportatorilor a fost una prompta in fata acestei amenintari, iar delegatia aleasa sa poarte negocierile pare sa faca o treaba foarte buna. Doamne, ajuta! Poate s-o lega ceva si, pe viitor, nu va mai fi atata dezbinare si neincredere intre transportatori atunci cand poarta negocieri cu Statul. Daca stai sa te gandesti, problemele cu diurna ar putea sa fie cel mai bun lucru pe care l-au patit transportatorii vreodata.

Și daca vorbim despre lucruri bune, sa amintim surprinzatoarea scadere a pretului motorinei. Daca in cazul diurnelor presiunea ii determina pe transportatori sa oscileze intre… a tine doua degete incrucisate (pentru noroc) sau a tine pumnii stransi pentru reusita echipei de negociere, in ceea ce priveste pretul motorinei, pistolul se apropie mult de tampla. Știu ca pare ciudat, insa tot mai multi transportatorii isi exprima ingrijorarea. Intreaga opinie publica asteapta cu nerabdare scaderea masiva a preturilor la toate produsele, ca urmare a ieftinirii carburantilor. Iar retailerii, producatorii, chiar si presa generala arata deja cu degetul spre transportatori, ca fiind singurii responsabili pentru ca ieftinirea nu are loc. Pai nu acesta este segmentul care, conform unui studiu economic realizat anul trecut, are o rata a profitului de 1%? Și nu tot pe acest segment s-a aratat ca trei sferturi dintre firme sunt in pericol de a intra in insolventa?

Realitatea este ca presiunile au inceput deja din partea clientilor de transport, iar operatorii au de ce sa fie ingrijorati. Experienta arata ca scaderile la tarifele de transport se intampla rapid, peste noapte, dar in sens invers… Apropo, ati reusit prinderea in tarifele de transport a supraaccizei de 7 eurocenti?

Impreuna miscam lucrurile!

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.