CNAIR a reziliat contractul pentru Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, sector care trebuia deschis circulației la mijlocul lunii august, așa cum promisese constructorul, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat, deoarece antreprenorul nu a acceptat majorarea perioadei de garanție a lucrărilor, care oricum au fost găsite neconforme.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat că, în urma rezilierii, CNAIR a emis o “factură de penalități pentru neremedierea unor neconformități la timp și pentru întârzierile din contract”, în cuantum de 73 de milioane de lei, sumă “care va fi încasată cu siguranţă”. Trebuie sspus că 94% din contract i-a fost plătit constructorului spaniol.
Ministrul a explicat situația, în 29 august, într-o conferință de presă:
“Eu, pe acest șantier, am făcut până în acest moment cinci inspecții. Eu nu am grăbit niciodată și nu am spus antreprenorului când să facă recepția. Recepția a fost cerută de constructor. Știți foarte bine că în urmă cu trei săptămâni m-am deplasat la Hunedoara, unde am avut o discuție cu antreprenorul, el asigurându-ne că se poate face recepția finală, comisia de recepție fiind de altă părere, inclusiv consultantul.
La acea dată am discutat cu constructorul și i-am solicitat să ne dea o parte din autostradă pentru a putea deschide Lotul 4, care era perfect funcțional. S-a opus. Nouă legea ne permite să facem recepția parțială, nu erau neconformități pe acei 800 de metri. A fost deschis Lotul 4.
Ce mi-au spus atunci cei de la firma respectivă? Ne faceți recepția pe tot lotul, altfel nu vă dăm nimic. Problema lor pentru că în momentul în care pe km pe care i-am menționat sunt probleme, compania m-a informat că poziția experților din companie este aceea de a mări perioada de garanție de la 4 la 10 ani. În același timp, compania de autostrăzi a emis o factură de penalități pentru neremedierea unor neconformități la timp și pentru întârzierile din contract în cuantum de 73 de milioane”.
Lucrările vor fi terminate de CNAIR, în regie proprie
Răzvan Cuc promite că lucrările nefinalizate de constructorul spaniol vor fi executate de CNAIR, în regie proprie. În privința banilor achitați în avans, ministrul a amenințat că e va îndrepta penal împotriva consultantului şi a managementului CNAIR, care a făcut plăţile şi nu a trimis reprezentanții CESTRIN să verifice calitatea lucrărilor.
„Dacă au fost bani plătiţi în plus pe lucrări neefectuate sau pe materiale nepuse în operă, banii trebuie recuperaţi şi toţi trebuie să suporte consecinţele. După ce vedem cine a greşit. Consultantul e primul care a greşit, pentru că el şi-a asumat hârtiile. El a dat hârtiile semnate, ştampilate, la companie: totul e ok. Noi le-am luat, pentru că, dacă eu am un contract cu dvs. şi dvs îmi livraţi un serviciu, eu pornesc de la premisa că primiţi nişte bani pentru acea consultanţă şi îmi livraţi documentele viabile (…). Noi acum am trimis CESTRIN tocmai pentru că avem nişte elemente vizavi de această autostradă care ne-au fost semnalate de foarte multe persoane”, a explicat Cuc.
Potrivit acestuia, contractul pentru execuţia lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este plătit în proporţie de 94%, dar a fost trimisă o factură de penalităţi de 73 de milioane de lei,„care va fi încasată cu siguranţă”.
„Mai avem garanţia de bună execuţie de 58 de milioane de lei şi a mai fost deschisă o factură de penalităţi de 6,3 milioane de lei. Urmează să se calculeze perioada de întârziere a contractului. După această calculaţie, vom vedea câte zile de întârziere are antreprenorul şi vom emite altă factură de penalităţi pentru nerespectarea termenului de execuţie”, a arătat ministrul.
Răzvan Cuc a adăugat că lotul trebuie să intre practic în posesia CNAIR, pentru a putea executa lucrările rămase.