Regia Autonomă de Transport București (RATB) va avea, anul acesta, un buget de 139 de milioane de euro, din care cea mai mare parte, 121 milioane, este subvenția acordată de Primăria Capitalei pentru prețul biletelor de călătorie.
Numai 7 milioane de euro sunt alocați achiziției de vehicule noi, iar alte 11 milioane de euro sunt prevăzute la capitolul investiții la regia de transport. Suma este infimă, în condițiile în care bugetul Capitalei, aprobat, în 5 aprilie, de Consiliul General al Municipiului București (CGMB), este de 1,1 miliarde de euro.
„La RATB au fost prevăzute 121 milioane de euro, reprezentând subvenția pentru diferența de preț la transportul de călători, și 11 milioane de euro pentru investiții. La aceste sume, se adaugă 7 milioane de euro alocate Direcției de Transporturi a Primăriei, pentru achiziția de mijloace noi de transport, în cadrul programului multianual aprobat recent de CGMB”, a declarat primarul general Gabriela Firea.
Valoarea programului multianual este de 492 milioane de euro și cuprinde înnoirea parcului auto al RATB cu 400 autobuze, 100 de troleibuze și 100 de tramvaie. Cu suma infimă alocată anul acesta, vor putea fi achiziționate, însă, maximum 10 autobuze.
80 de milioane de euro, la infrastructura rutieră
La capitolul lucrări de infrastructură din categoria poduri, pasaje și parcări, au fost alocate 80 milioane euro. Cele mai mari sume sunt destinate continuării lucrărilor la Penetrația Splaiul Independenței – Ciurel – Autostrada București-Pitești (20 de milioane de euro – față de 37 milioane, în proiectul inițial de buget), modernizării infrastructurii Piața Sudului (22,3 milioane de euro) și finalizarea lucrărilor pe Șoseaua Pantelimon – reabilitare sistem rutier și linii de tramvai (15,4 milioane de euro).
De asemenea, 3 milioane de euro au fost alocate pentru continuarea lucrărilor de reabilitare a sistemului rutier și a liniilor de tramvai pe Bulevardul Liviu Rebreanu, 1,5 milioane euro pentru lucrări similare pe Bulevardul Aerogării și 2,6 mil. euro pentru Șos. Iancului. Alți 1,74 mil. euro sunt pentru modernizarea Pieței Eroii Revoluției și a Pasajului Pietonal, iar 5,3 mil. Euro, pentru străpungere Bd-ului Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu.
„Totodată, au fost alocate 11 milioane de euro pentru demararea lucrărilor de proiectare și execuție a 3.100 de locuri de parcare dispuse în parcări subterane – în Piața Constituției (988 locuri auto și 36 moto), Sala Palatului «Nord» și «Sud», cu 552+82 locuri, respectiv 523+32 locuri (auto+moto), Piața Lahovari, Uranus – Calea Rahovei – și în Park&Ride Cora Pantelimon. De asemenea, sunt cuprinse sume pentru proiecte foarte importante, menite să fluidizeze traficul în București, cum ar fi lărgirea străzii Prelungirea Ghencea, faza II a pasajului Ciurel, supralărgiri și traversări în zonele Andronache, Petricani, Colentina, Doamna Ghica, Dimitrie Pompei, strada Jandarmeriei și Șos. București – Măgurele”, a mai anunțat Gabriela Firea.
Prelungirea Ghencea, cu trotuare provizorii
În cazul Prelungirii Ghencea, este vorba despre 5 milioane de lei pentru revizuirea studiului de fezabilitate și a unui Plan Urbanistic Zonal. Vor fi, însă, construite trotuare provizorii, cu termen de valabilitate 4 ani, după reparația gropilor și marcarea rutieră a trecerilor de pietoni.
„După aproape zece ani, reușim să urnim lucrurile, astfel încât cetățenii din această zonă să poată circula civilizat. Acest proiect a fost inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2016-2030”, a precizat edilul Capitalei.
Între timp, peste 1.000 de oameni au protestat din nou, acuzând promisiunile neonorate ale tuturor primarilor din ultimii 10 ani.
2 milioane euro pentru piste de biciclete
În privința pistelor de bicicletă, primarul general a anunțat că există aprobați indicatorii economici în valoare totală de 73 milioane de euro, din care anul acesta au fost alocați 2 milioane de euro, proiectul fiind eligibil pentru obținerea unei finanțări nerambursabile din partea Uniunii Europene.
Gabriela Firea a mai spus că „Primăria Capitalei are în derulare împrumuturi contractate, iar, la sfârșitul anului 2016, serviciul datoriei este de aproximativ 816 milioane euro (dobânzi, comisioane, rate), cu maturitate până în anul 2035, din care vom plăti, în 2017 aproximativ 47 milioane euro, iar în 2018 – 163 milioane euro”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro