Guvernul a decis, in sedinta de marti, sa reduca de la 143 la 75 de milioane de euro ajutorul de stat promis companiei Ford pentru planul de investitii din Romania. Insa nici constructorul auto American nu s-a tinut de promisiunile prevazute in contract, cand a preluat uzina de la Craiova.
Astfel, Ford Romania ar fi trebuit sa ajunga intr-un interval de 4 ani, in septembrie 2011, la un volum de productie de peste 250.000 unitati, in caz contrar companiaamericanaurmand sa plateasca statului daune de pana la 25% din valoarea achizitiei Automobile Craiova. Nivelul sanctiunilor ar fi trebuit sa scada, conform contractului, la 10% din valoarea contractului, daca productia s-ar fi cifrat intre 200.000 si 225.000 de vehicule, si la 5% daca s-ar fi construit intre 225.000 si 250.000 unitati.
Nu s-a intamplat asa; constructorul a cerut o pasuire, pe motiv de criza economica, insa nu se intrevede vreo imbunatatire in respectarea contractului. Din octombrie 2010 pana in aceeasi luna a lui 2011, Ford Craiova a reusit sa scoata pe poarta uzinei numai 17.000 de vehicule – autoutilitare Transit Connect. Dupa aceea, productia utilitarei a fost mutata la fabrica Ford dinValencia, in urma deciziei grupului american de a reorganiza activitatea tuturor fabricilor pe care le detine in Europa.
Iar noi am ramas cu promisiunea ca Ford va produce la Craiova, in acest an, 60.000 de unitati B-Max, si anul viitor cel putin 100.000 de masini. Seamana cumva cu angajamentele facute la preluarea fabricii de la Craiova.
“Vechile angajamente s-au modificat radical in acest moment, avand in vedere situatia din piata”, a declarat, marti, Dan Suciu, purtatorul de cuvant al Guvernului. El a precizat ca, din cei 75 de milioane de euro pe care ii va primi Ford ca ajutor de stat, 38 de milioane sunt destinati programului de investitii in productia de automobile, iar 37 de milioane de euro pentru productia de motoare.
Ford se angajeaza la un proiect de investitii in productia de automobile in valoare de 618,14 milioane de euro si la altul destinat producerii de motoare de 250,95 milioane de euro. Intre 1 ianuarie 2013 si 31 decembrie 2017, compania Ford va realiza o productie de automobile de 810.000 de unitati si o productie de motoare de 1,5 milioane de unitati, a adaugat Suciu.
In cazul in care Ford nu respecta acest acord, “vor exista masuri, evident, dar nu pornim de la ideea ca Ford nu-si respecta angajamentele”, a precizat purtatorul de cuvant al Guvernului.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PALSU