După trei luni de amăgiri, reprezentanții FORT nu mai sunt dispuși să aștepte de la Guvern returnarea componentei din supraacciză și pregătesc proteste masive, în ianuarie, similare celor din septembrie 2016, împotriva RCA.
Transportatorii membri FORT reclamă că „Guvernul s-a întors cu spatele la problema carburanților”, avertizând că „pragul de 6 lei/litru carburant riscă să fie atins în preajma sărbătorilor, atât din cauza creșterii constante a cotațiilor barilului, cât și a apetitului furnizorilor pentru scumpiri fix în perioada sărbătorilor de iarnă”.
„Prețurile carburanților urcă vertiginos, în timp ce Guvernul evită să comunice două adevăruri: încasările din acciză au scăzut, exact cum s-a întâmplat în perioada 2014-2016; prețurile la raft au crescut, chiar dacă transportatorii nu au transferat în tarif creșterea costurilor operaționale. După trei luni de la intrarea în vigoare a celei mai proaste modificări fiscale, Guvernul nu a oferit pieței de transport un răspuns clar cu privire la returnarea accizei și se bazează, în continuare, pe consumul pieței active, în condițiile în care peste 90% din motorina utilizată de transportul internațional este alimentată din surse din afara granițelor României”, reclamă transportatorii.
Federația Operatorilor Români de Transport a așteptat un răspuns concret, „însă, contrar tuturor promisiunilor, Guvernul a evitat să își asume chiar și un răspuns negativ”. În aceste condiții, „la solicitarea membrilor FORT, începând cu luna ianuarie 2018, vor fi organizate proteste pe modelul celor din 2016, care au dus la modificarea Legii RCA”. La proteste sunt așteptați toți consumatorii de carburant care suferă din cauza prețurilor uriașe de la pompă.
UNTRR: Rambursarea întârzie nejustificat
La rândul său, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția Guvernului, Ministerului de Finanțe și Ministerului Transporturilor că „în urma întârzierii total nejustificate de rambursare a unei părți din supraacciza la carburanți, volumele de motorină alimentate de transportatorii rutieri au migrat, deja, către țările vecine, cu impact negativ asupra bugetului de stat”. Totodată, transportatorii rutieri vor fi nevoiți să majoreze tarifele de transport cu cel puțin 12%, creștere care se va resimți direct și imediat în prețurile plătite de populație.
Reprezentanții Uniunii amintesc că, la întâlnirea pe care au avut-o în 5 octombrie cu prim-ministrul Mihai Tudose și ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, au fost analizate efectele aplicării supraaccizei „constând într-o creștere pe costurile de transport de minimum 9 eurocenți pentru motorină”. „În aceste condiții, pentru contracararea creșterii tarifelor de transport, cu efecte directe și imediate în prețurile la raft, la produsele de strictă necesitate, și a celor de transport persoane, precum și pentru păstrarea condițiilor de competitivitate a transportatorilor români față de cei din țările vecine, care au costuri cu minimum 5 eurocenți/litru mai mici (de exemplu, Ungaria), a fost agreată rambursarea unei părți din supraacciză, după o schemă îmbunătățită față de cea precedentă”, arată UNTRR.
Începând cu luna octombrie, UNTRR a purtat, în acest sens, mai multe discuții cu MFP, MT, ARR și Consiliului Concurenței, însă decizia a fost întârziată, pentru că CC a precizat că o astfel de schemă ar fi considerată ajutor de Stat.
UNTRR a demonstrat că, în state precum Spania, Franța sau Italia, schema este implementată de mai mulți ani, fără a fi încadrată ca ajutor de Stat, respectându-se prevederile Directivei 96/2003, cu rambursarea accizei fără a se coborî sub pragul minim comunitar la motorină, de 330 euro/1.000 l.
UNTRR cere Guvernului adoptarea cât mai urgentă a unui mecanism de rambursare îmbunătățit față de cel precedent, pentru minimum 5 eurocenți/litru, astfel încât costul motorinei să fie cel puțin la același nivel cu cel din Ungaria.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
Foto: Jean-Mihai PÂLȘU