Închei relatarea mea din ultimele două zile de pe cel mai amplu şantier al autostrăzii A1 Lugoj-Deva prezentând stadiul lucrărilor pe lotul 4, de la nodul Ilia până la actuala autostradă în funcţiune la nodul Şoimuş, Deva.
Constructorul acestui lot are faţă de cei de pe loturile 2 şi 3 un uşor avans al lucrărilor, în sensul că pe mai multe sectoare de autostradă a fost turnat deja asfaltul binder.
La această deplasare am remarcat şi începerea lucrărilor, în zona centralei Mintia, a barajului CHE de peste Mureş, în zona km 92,00 – km 97,00.
Cele mai mari provocări pentru constructor sunt zonele de săpătură, la km 88 – km 91, unde în prezent se execută săpătura parţial în stâncă (în zona localităţii Branişca), lucrări din care va rezulta un volum foarte mare de material excavat (stâncă, argilă, pământ) şi care vor mai dura săptămâni bune, dar cu marele avantaj pentru constructor, în sensul că va dispune imediat de cel mai bun material pentru fundaţia autostrăzii în alte sectoare.
Strucura geologică a terenului în zonele de mai sus impune, pentru o stabilitate maximă a autostrăzii viitoare, executarea unui mare număr de piloni foraţi, în parte terminaţi dar şi în curs de execuţie, finalul fiind un zid de sprijin eficient în fixarea taluzului autostrăzii.
În zona drumului judeţean spre Ţebea, autostrada este la nivel de asfalt binder. Se lucrează la finalizarea overpas-urilor din zonă şi urmează executarea rampelor de acces pe overpas.
În final, pe acest lot vor fi două poduri, 13 pasaje, un ecoduct, 3 viaducte extrem de spectaculoase, un nod rutier, două spaţii de servicii şi un centru de mentenanţă.
Lungimea totală a lotului 4 al autostrăzii A1 Lugoj-Deva este de 22,139 km iar valoarea din fişa de proiect este de de 94 milioane euro, rezultând un indice de preţ mediu de 4,25 milioane euro/km.
Marius Popovici
Autostrada la nivel de asfalt binder, zona DJ spre Ţebea
Armătură piloni foraţi, zona Branişca
Armatură culei viitor overpas DJ în zona centralei Mintia, km 96,00
Pilele viitorului viaduct Branişca, la km 92,00
Săpătură în stâncă, zona Branişca, la km 90,00
Sector cu asfalt binder, la est de Branişca, km 90,500