CNADNR a semnat doua contracte pentru finalizarea a 69,2 km din Autostrada Brasov – Targu Mures – Cluj – Oradea (cunoscuta drept Autostrada Transilvania), din care 60 km sunt abandonati de Bechtel la jumatate din constructie.
Asocierea Lemacons&Vega 93&Arcad va realiza Lotul 1 Targu Mures – Ungheni, de 4,5 km, plus drumul de legatura de 4,7 km – construit tot in regim de autostrada. Valoarea totala a contractului este 179.787.916,93 lei, fara TVA, finantarea fiind asigurata 85% din Fonduri de Coeziune si 15% de la Bugetul de Stat. Durata de executie a celor 9,2 km este de 12 luni, astfel ca anul viitor, in primavara, portiunea de autostrada si drumul de legatura ar trebui sa fie in circulatie. Garantia lucrarilor este de 48 de luni. Tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, de 60 km, inceput in 2007 de americanii de la Bechtel si abandonat la jumatate din lucrari in 2012, va fi terminat de Asocierea Corsan SA – Corviam Construccion SA (Spania), Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL si Via Design SRL, pentru 701.000.000 lei, fara TVA (197,5 milioane euro, cu TVA). Durata estimata a lucrarilor este de 2 ani, la care se adauga o perioada de garantie de 30 luni. De la inceputul acestui an a mai fost semnat un contract, cu Asocierea JV SC Strabag SRL – SC Straco Grup SRL, pentru construirea a 10 km aferenti Lotului 2 Ungheni – Ogra, in valoare de 251.349.460,28 lei, fara TVA, tot cu cofinantare 85% din Fonduri de Coeziune. Durata lucrarilor este de 12 luni, iar garantia, 48 de luni.
Alti 16,8 km, la licitatie
Totodata, CNADNR a lansat licitatia pentru proiectarea si construirea a inca 16,8 km din Autostrada Transilvania, intre Nadaselu si Mihaiesti, din totalul de 25 km aferenti Sectorului 3A: Cluj Vest (Gilau) – Mihaiesti. Valoarea estimata a contractului este de 687.513.425, fara TVA, iar sursa de finantare este bugetul de stat. Contractul prevede 6 luni perioada de proiectare, 12 luni de executie a lucrarii si 48 luni garantie (in total 66 de luni). Termenul limita de depunere al ofertelor este 6 mai, ora 10:00, iar deschiderea lor se va face in aceeasi zi, la ora 12:00. Traseul acestui sector de autostrada ce se va construi pe teritoriul administrativ al judetului Cluj porneste de la Nodul Nadaselu, km 8+700, traverseaza la km 9+213 DJ 108C, calea ferata Cluj – Oradea si paraul Nadasu printr-un viaduct cu lungimea de 729 m. In continuare, traseul se desfasoara pe Dealul Ascutit si evita proprietatea cimitirului localitatii, de la km 10+800. Localitatea Sardu este traversata la km 14+609 printr-un viaduct de 324 m, care strabate DC 143 si paraul Sardu. Traseul continua paralel cu DN 1F, ocolind localitatea Sanpaul pe la vest de aceasta, cu traversarea mai multor drumuri de exploatare, apoi ocoleste pe la est localitatea Mihaiesti, traversand Valea Trifii, Valea Berindului si DN 1F la km 21+300, cu un pasaj de 203,50 m lungime. „In continuare, printr-o modificare locala a axului pe tronsonul km 22+400 – km 24+400, se evita botul de deal de la km 23+200, cu o coborare a liniei rosii cu circa 3-4 m, se obtine scurtarea viaductelor de la km 22+600 si km 23+800 de la 400 m la 120 m, respectiv de la 520 m la 120 m”, precizeaza CNADNR.
Istorie…
Proiectul Autostrazii Transilvania, de 415 km si in valoare de 2,2 miliarde de euro, a fost aprobat in 2003 de Guvernul Nastase, iar lucrarile au inceput un an mai tarziu, cu termen de finalizare in anul 2012. In conditiile unor clauze paguboase pentru Romania, Bechtel construise pana la termenul scadent numai 52 de km, pentru care a incasat 1,4 miliarde de euro. Contractul a fost reziliat in luna mai 2013.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro