INFRASTRUCTURĂ: Centura București, la faza de exproprieri și proiectare

Modernizarea Centurii București, cu extinderea la patru benzi în zona de sud și realizarea nodurilor rutiere Berceni, Oltenița și a pasajelor Domnești și Mogoșoaia, se află în faza de exproprieri (unele suplimentare) și de proiectare, cu excepția finalizării lucrărilor de construire a sectoarelor pentru care au fost reziliate contractele inițiale.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii rutiere (CNAIR) a semnat, cu antreprenorul Tirrena Scavi, contractul pentru finalizarea sectorului cuprins între DN2 (E85, km 12) și Autostrada A2 (km 24). Următorul pas este constituirea, de către antreprenor, a scrisorii de garanție de bună execuție și aprobarea ei de către beneficiar. Apoi va fi emis ordinul de începerea a lucrărilor, al căror termen de finalizare este de 15 luni.

Bugetul alocat pentru execuția lucrărilor în cursul anului 2020 este de aproximativ 98 de milioane de lei, fără TVA. „Menționăm că exproprierile efectuate până la această dată sunt în conformitate cu limitele stabilite prin proiectul tehnic aprobat. În cazul în care, pe parcursul execuției lucrărilor, se va constata că sunt necesare suprafețe de teren suplimentare, Antreprenorul va fi responsabil de pregătirea și predarea către Beneficiar a documentației necesare în vederea promovării, de către Beneficiar, a unei Hotărâri de Guvern pentru exproprierea suprafețelor de teren suplimentare”, precizează CNAIR.

Sectorul A1-DN7, blocat în expertiză

În ceea ce privește sectorul de centură cuprins între A1-DN7, „urmare a rezilierii de către CNAIR, în data de 21 iunie 2019, a contractului de proiectare și execuție, este imperios necesară expertizarea tehnică din punct de vedere calitativ și cantitativ a lucrărilor executate 86,5%”, precizează reprezentanții Companiei.

Licitația pentru expertizare tehnică a fost demarată, iar preluarea amplasamentului de la vechiul antreprenor se va efectua după finalizarea expertizei tehnice și emiterea Raportului de expertiză și a documentelor de proiectare pentru lucrările de remediere. Abia apoi se va scoate la licitație finalizarea sectorului, conform proiectului tehnic aprobat.

Lărgirea la 4 benzi a Centurii de Sud și nodurile rutiere

În ceea ce privește lărgirea la patru benzi a Centurii de Sud și construirea nodurilor rutiere Berceni și Oltenița, contractele au fost semnate în vara anului trecut, iar lucrările se află, acum, în faza de proiectare. În cazul Pasajului Mogoșoaia, ce va supratraversa DN1A, Primăria Municipiului București a eliberat Certificatul de urbanism. Contractul pentru proiectul „Lărgire la 4 Benzi a Centurii de Sud între A2 km 23 și A1 km 55 – Lot 1 – Amenajare Nod Rutier CB-DN4 (Oltenița) km 29-km 33” a fost semnat la sfârșitul lunii iunie 2019, iar proiectarea a început o lună mai târziu. A fost pregătită și documentația aferentă exproprierilor, ce va fi aprobată prin Hotărâre de Guvern.

Pentru Lotul II: Amenajare Nod Rutier CB-DJ401 (Berceni) km 33-35, Primăria Capitalei și Consiliul Județean Ilfov au emis certificatele de urbanism, iar declarația de proiectare a fost acceptată la sfârșitul lui iulie 2019. „În 31 octombrie s-a solicitat corelarea racordării cu DJ 401 a nodului rutier Berceni cu proiectul Autostrăzii de Centura București. Pentru perioada de execuție a lucrărilor, se va emite un alt ordin de începere, după finalizarea proiectării. Totodată, CNAIR a întocmit proiectul de Hotărâre de Guvern privind exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul lucrării”, precizează CNAIR.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Pasajul Domnești

În data de 20 mai 2019, a fost aprobată, prin Hotărâre de Guvern, exproprierea imobilelor suplimentare situate pe raza Sectorului 6 București și a localităților Domnești, Clinceni, Bragadiru.

Abia în 16 iulie a fost emisă decizia de expropriere. În 24 mai, Asocierea Straco Group-COMNORD-Specialist Consulting a depus, la CNAIR, documentația tehnică în vederea obținerii autorizației de construire. Ministerul Transporturilor a emis, după 4 luni, în 28 septembrie, Autorizația de Construire 69, „… fără însă a fi autorizate lucrările care fac obiectul transferului dreptului de proprietate a suprafeței de 1.834 mp aflată în domeniul public al Statului, din administrarea Ministerului Apărării Naționale în cea a Ministerului Transporturilor-CNAIR”, precizează reprezentanții MT. În prezent, se fac demersurile necesare pentru realizarea acestui transfer și emiterea autorizației de construire aferente.

Prelungirea Ghencea-Domnești

Cât privește lucrările la obiectivul de investiții „Penetrație Prelungirea Ghencea-Domnești și Supralărgire Bulevardul Ghencea”, esențial pentru fluidizarea traficului în zona de vest a municipiului București, primarul general Gabriela Firea ne asigură că sunt în grafic. În prezent, se lucrează la infrastructura rutieră și se relochează și modernizează rețelele edilitare pe tronsonul cuprins între străzile Brașov și Râul Doamnei. „În perioada imediat următoare vor fi consemnate sumele aferente exproprierilor pentru tronsonul 2 al lucrării, de la strada Râul Doamnei până la strada Valea Oltului. Urmează demolările pe acest tronson și începerea efectivă a lucrărilor”, precizează edilul.

Noua arteră, care va avea aproximativ 6 km, va avea cale dublă de tramvai, 2 benzi de circulație pe sens, pistă de biciclete cu dublu sens, trotuare și spații verzi între acestea și partea carosabilă. Totodată, se va realiza un nod intermodal (tramvai 41, autobuze și microbuze ale liniilor preorășenești), precum și o parcare de tip Park&Ride, cu o capacitate de 300 de locuri, ce poate fi extinsă, ulterior, până la 500 de locuri.

12 oferte pentru Lotul 3 al Autostrăzii de Centură București Nord

CNAIR a primit, în 18 februarie, 12 oferte la licitația lansată pentru proiectarea și execuția Lotului 3 al Autostrăzii de Centură București Nord. În lungime de 8,6 km, Lotul 3 va fi cuprins între km 39-47,6. Traseul se va desfășura pe raza județului Ilfov, între DN2, în dreptul localității Afumați, și DN3, în zona Cernica. De-a lungul traseului va fi amenajat un nod rutier la intersecția cu DN2 București-Urziceni, la km 40. În cadrul contractului vor fi construite 7 pasaje.

Iată cine sunt ofertanții: Aktor Societate Tehnica Anonima (AKTOR), China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), Asocierea Constructii Erbașu-Vahostav SK-Danube Total Grup-Concelex, FCC Construccion, IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret, Asocierea Impresa Pizzarotti & C-Retter Projectmanagement, Intracom Constructions Societe Anonyme Technical and Steel Constructions (INTRAKAT), Mapa Insaat Ve Ticaret, Asocierea Max Boegl Romania-IBB-HIB Romania-Max Bögl Stiftung, Nurol Insaat Ve Ticaret, Sinohydro Corporation Limited, Asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade.

Valoarea estimată a contractului este de 466 de milioane de lei (aproximativ 97 de milioane de euro), fără TVA, iar durata lui este de 30 de luni, dintre care 12 pentru proiectare și 18 luni pentru execuție. Garanția lucrărilor este între 5 și 10 ani, în funcție de perioada ofertată.

Pentru Lotul 2, care va costa 184 de milioane de euro și va avea 19 km (între km 20-39), de la intersecția cu DN1, în apropiere de Otopeni, până la intersecția cu DN2, în zona Afumați, au fost depuse, până în 8 februarie a.c., 11 oferte, majoritatea fiind cele de pe Lotul 3.

Pentru Lotul 1, de 17,5 km, între DJ601-DN1 (Corbeanca), estimat la circa 842 de milioane de lei (circa 176 de milioane de euro), au fost depuse, în septembrie anul trecut, 11 oferte, dintre care 10 sunt aceleași companii și asocieri ca la lotul 2. Singura diferență la Lotul 1 este că, lipsește PORR (Austria) și se regăsește Nurol Insaat Ve Ticaret (Turcia). Lotul 4, de circa 4,5 km (între km 39-47,6), în zona Cernica/DN3-A2, încă nu a fost scos la licitație, deoarece trebuie revizuit acordul de mediu. Autostrada de Centură București va avea 100,9 km, iar sectorul de nord, 52,8 km.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.