Loturile 1 și 2 ale Autostrăzii Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș (Autostrada Transilvania) sunt gata de recepție, urmând a fi deschise circulației până la sfârșitul anului, a decretat Lucian Șova, ministrul Transporturilor, în urma unei ultime inspecții pe șantier.
Lotul 1 Ogra – Iernut are lungimea de 3,6 km și este construit de compania Geiger, pentru 55,8 milioane de lei, iar Lotul 2 Iernut – Chețani, de 17,9 km, este construit de Asocierea Astaldi Spa – Max Boegl, pentru 438 de milioane lei. Lotul 3 Chețani – Câmpia Turzii, de 15,7 km, este construit de Straco Grup, pentru 280 de milioane de lei. Toate trei loturile sunt finanțate din fonduri europene. Lucrările au început în luna mai 2016, cu termen de finalizare 16 luni.
„Loturile 1 și 2 sunt pregătite pentru recepție și, implicit, pentru deschiderea traficului. În acest an, se va circula pe cele două loturi, dar trebuie respectate condițiile de siguranță a traficului. Am venit aici pentru că este vremea să evaluăm ce s-a lucrat”, a declarat Lucian Șova.
„Lene” pe A3, la intrarea în București
În schimb, ministrul Lucian Șova a criticat stadiul lucrărilor pe șantierul celor 3 km din Autostrada București – Ploiești, care vor face conectarea cu Capitala. Constructorii îl asiguraseră că tronsonul va fi gata la 1 decembrie, însă nu s-a întâmplat așa. Întrebat dacă antreprenorii au întâmpinat vreo problemă, Șova a spus: „Au întâmpinat probleme de lene, cred, și de slabă mobilizare, pentru că, de mai bine de cinci luni, cel puțin, nu a mai fost nicio barieră administrativă. S-au plâns de faptul că erau niște stâlpi de la Electrica pe care trebuiau să îi mute și îi încurcau, dar acest lucru nu înseamnă că aici nu ar fi trebuit să fie gata alocarea încă de astă vară. Sunt extrem de nemulțumit de modul în care antreprenorul își îndeplinește obligațiile – și nu numai aici, ci și pe segmente de cale ferată și pe alt segment de autostradă unde mai are contract cu Compania de Drumuri. Sunt dispus, până în ultima zi de mandat, să iau cele mai severe măsuri împotriva acestui antreprenor, care, de fapt, nu minte compania, nu minte Ministerul, îi minte pe români”.
CNAIR a aplicat sancțiuni. „Penalitățile curg. Am informații de la Compania de Drumuri că notificările privind penalitățile de întârziere au fost făcute. Sigur că ele se vor încheia în ziua în care segmentul de autostradă va putea fi folosit. Până atunci, calculăm. Am informații generale că ar fi vorba de 0,1% pe zi de întârziere”, a precizat ministrul.
Realizarea acestor ultimi 3 km rămași „în aer” încă de acum 6 ani (2012), când au fost deschiși circulației cei 60 km ai Autostrăzii A3 București – Ploiești, a fost contractată în decembrie 2015, cu termen de finalizare noiembrie 2017. Contractul de proiectare și execuție a fost atribuit Asocierii Asocierii Aktor – Euroconstruct Trading ’98, pentru 129 milioane lei, fără TVA. Contractul vizează sectorul de autostradă București – Ploiești, km 0+000 (Intersecție Petricani) – km 3+325 și două noduri de circulație: pe Centura București și la Moara Vlăsiei.
SF pentru Autostrada Unirii
Despre Autostrada Unirii (Târgu Mureș – Iași), pe care Parlamentul a aprobat-o prin lege, astfel că se va realiza cu fonduri europene și nu prin parteneriat public-privat, cum stabilise Guvernul, ministrul Transporturilor a spus că licitația pentru studiul de fezabilitate va fi lansată în decembrie anul acesta sau în ianuarie 2019. „Legat de A8: așa cum am spus-o întotdeauna, este un proiect care va fi făcut pe fonduri europene”, a declarat Lucian Șova.
Potrivit legii adoptate în noiembrie, Ministerul Transporturilor este responsabil pentru coordonarea realizării Autostrăzii Unirii și trebuie să demareze, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, procedurile necesare pentru acest obiectiv de investiții. Autostrada Unirii va începe la granița României cu Republica Moldova, printr-un nou pod peste râul Prut, și se va termina printr-o conexiune cu autostrada A3 Brașov – Borș, în apropierea orașului Târgu Mureș.
Jumătate din Drumul Expres Craiova – Pitești, contractată
Drumul Expres Craiova – Pitești începe să prindă contur: CNAIR a semnat contractele pentru proiectarea și execuția primelor 3 loturi, în lungime de 57,55 km, din totalul celor 120 km și în valoare de peste 1,8 miliarde de lei (385 de milioane de euro), fără TVA, cu finanțare POIM – fonduri europene nerambursabile.
Tronsonul 1, în valoare de aproximativ 358 de milioane de lei (76 de milioane de euro) fără TVA, cu un cost/km de 4,3 milioane de euro fără TVA, a fost câștigat de Tirrena Scavi Spa.
În lungime de 17,7 km (km 0 – km 17,7), dintre care 10,165 km situați pe curbe (ce reprezintă 57% din traseu), acest tronson are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova (unde este prevăzută amenajarea unui nod rutier), iar ca punct final – limita județelor Dolj cu Olt. Șoseaua va traversa teritoriile administrative ale municipiului Craiova și localităților Ghercești, Pielești și Robănești.
Vor fi două noduri rutiere, la km 0 – intersecția cu DN65F – Centura Nord Craiova și la km 1,4 – intersecția cu DC4 – Craiova Vest, 5 poduri, 4 pasaje și o parcare de scurtă durată (la km 14,2).
Tronsonul 2, de 39,85 km, a fost împărțit în două loturi, ambele câștigate de Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Consitrans. Oferta pentru primul lot a fost de aproximativ 661,5 milioane de lei (141 milioane euro) fără TVA, cu un cost/km de 7,6 milioane de euro, fără TVA, iar pentru al doilea lot, de aproximativ 792 milioane de lei (168 milioane de euro), fără TVA, având un cost/km de 7,8 milioane de euro, fără TVA.
Acest tronson se întinde între km 17,7 și km 57,5, cu punct de pornire limita dintre județele Dolj și Olt, iar punct final – vecinătatea municipiului Slatina, la intersecția cu DN65B, în zona localității Valea Mare. Astfel, tronsonul 2 va traversa teritoriile administrative ale localităților Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Milcov, Slatina și Valea Mare.
Centură la Balș
Lotul 1, de 18,5 km, se va întinde între km 17,7 – km 36,2 al Drumului Expres Craiova – Pitești și va reprezenta varianta de ocolire a orașului Balș, traversat, în prezent, pe întreaga lungime, de traficul greu, astfel că circulația va fi descongestionată. Centura va traversa teritoriile administrative ale localităților Balș, Bârza, Piatra Olt. Ca specificații tehnice, șoseaua va avea noduri rutiere la km 19,4 – DN65 Balș Vest, la km 27,6 DJ644 Bârza Nord și la km 35,7 – intersecția cu DC13 – Piatra Olt Nord – Vest, 3 poduri, 5 pasaje și o parcare (la km 29,5, stânga și dreapta).
Centură la Slatina
Lotul 2, de 21,35 km, se va întinde între km 36,2 – km 57,5 și va reprezenta Varianta de ocolire Slatina – un oraș, de asemenea, traversat, în prezent, de traficul greu, care va fi redirecționat în afara localității. Centura va traversa teritoriile administrative ale localităților Slătioara, Ulmi, Milcov, Slatina și Valea Mare. Va fi un singur nod rutier, la km 50, la intersecția cu DJ546 – Slatina Sud – Est, 7 poduri și o parcare (la km 55,3, stânga și dreapta).
Durata de realizare a acestor porțiuni de drum expres a fost stabilită la 36 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrărilor. Garanția lucrărilor va fi de 7 ani.
Constructor nou pentru Lotul 1 Târgu Mureș – Ungheni
După reevaluarea ofertelor, decisă de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și Curtea de Apel București, CNAIR a desemnat alt constructor pentru Lotul 1 Târgu Mureș – Ungheni (4,5 km) al Autostrăzii Târgu Mureș – Cluj – Oradea și pentru drumul de legătură (4,7 km).
Astfel, câștigătorul licitației este Asocierea Itinera Spa – Retter Projectmanagement, cu o valoare a propunerii financiare de 210 de milioane de lei, fără TVA, echivalentul a 44,6 milioane de euro. Durata de realizare a investiției este de 18 luni, iar perioada de garanție a lucrărilor, 9 ani.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro