Comisia Europeană a aprobat finanțarea cu 1,9 miliarde de euro a patru proiecte importante de infrastructură pentru România, dintre care 1 miliard de euro revine Autostrăzii de Sud a Capitalei (A0) și pasajele supraterane de pe Centura Bucureștiului – Mogoșoaia, Domnești, Berceni și Oltenița.
Mega-proiectul „Rețea de infrastructură rutieră integrată pentru zona orbitală din București” cuprinde construirea Autostrăzii de Centură Sud (A0), în lungime de 51 km, precum și extinderea cu câte 2 benzi pe sens a unor porțiuni din această șosea pe care se înregistrează blocaje frecvente ale traficului greu. De asemenea, tot pe șoseaua de centură este vizată construirea nodurilor rutiere, cu pasaje supraterane de legătură Domnești – DJ602, Oltenița – DN4, Berceni – DJ401 și Mogoșoaia – DN1A.
Proiectul va fluidiza traficul din București, urmând a fi finanțat cu peste 1 miliard de euro de către UE, iar costul eligibil total al proiectului major este de 1,2 miliarde de euro.
Contract pentru un singur lot din A0
Licitațiile pentru cele trei loturi ale Autostrăzii de Centură București, a căror valoare este estimată la 530 de milioane de euro, au fost lansate încă din anul 2017, însă, până în prezent, a fost semnat, în 9 martie a.c., doar contractul pentru Lotul 2, de 16,2 km, situat între CF 902 – DN 6. Constructorul este o companie turcă, Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret, care a câștigat licitația cu o ofertă de 162 de milioane de euro. Termenul de finalizare este de 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru execuția lucrărilor. Garanția lucrărilor este de 5 ani.
Aceeași companie turcă a câștigat Lotul 2, de 17 km, situat între Autostrada A2 București – Constanța și CF902 (aproape de Jilava), cu o ofertă de 178 de milioane de euro, însă atribuirea a fost contestată. Lotul 3 (DN6 – A1), de 17,9 km, a fost câștigat de Asocierea Aktor – Euro Construct Trading 98, cu o ofertă de 853,4 milioane de lei, fără TVA, dar încă nu s-a semnat contractul.
Bani pentru metrou, plaje și apă
Al doilea proiect prevede intervenții tehnice și lucrări pe linia de metrou M2 Berceni – Pipera, achiziția de trenuri și reconstruirea substructurii șinelor pe 19 km, investiție de circa 100 de milioane de euro, din totalul de 115 milioane de euro. Celelalte două proiecte vizează consolidarea falezelor și plajelor de pe litoralul românesc al Mării Negre (600 de milioane de euro) și dezvoltarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Timiș (135 de milioane de euro).
Din actualul buget european, România are alocate peste 22 de miliarde de euro în cadrul politicii de coeziune – pentru proiecte ce depășesc 50 de milioane de euro (75 de milioane de euro în cazul proiectelor din sectorul transporturilor) și au nevoie de evaluarea experților și de aprobarea Comisiei Europene.
25 de proiecte de 4 miliarde de euro pentru 10 țări
Investițiile pentru care au fost aprobate 2 miliarde de euro fac parte dintr-un pachet de 25 de proiecte mari de infrastructură, în valoare de 4 miliarde de euro, care vor fi implementate în 10 state membre: Bulgaria, Cehia, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Malta, Polonia, Portugalia și România. „În actuala perioadă bugetară 2014 – 2020, am aprobat 257 de proiecte majore, în valoare de peste 30 de miliarde de euro din fonduri UE”, a declarat comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu.
În domeniul transportului rutier, vor fi finanța construirea unei secțiuni a drumului rapid S7 care leagă Varșovia de Grójec (129 de milioane de euro), a unei secțiuni a autostrăzii A2 între derivația sudică a Varșoviei și Mińsk Mazowiecki (peste 78 de milioane de euro), a unei secțiuni a drumului rapid S3 care duce către frontiera cehă din Silezia Inferioară (105 milioane de euro) și a unei secțiuni a derivației Olsztyn în Warmińsko-Mazurskie (87 de milioane de euro). Suma de 105,5 milioane de euro va finanța modernizarea secțiunii sudice a centurii rutiere a Budapestei, prin drumuri și poduri reconstruite și piste ciclabile noi.