Consiliul Concurenței a amendat cu peste 5 milioane de lei (aproximativ 1,1 milioane de euro) patru companii active în sectorul construcției de drumuri și autostrăzi, care au obținut contracte de deszăpezire la sume mult mai mari, după ce au fentat licitațiile.
Este vorba despre firmele Diferit, amendată cu peste 2,75 milioane de lei, Selina – cu circa 1,33 milioane de lei, Athos – cu aproape 923.000 de lei și Ritorsa Trans – cu 34.300 de lei.
Inspectorii Autorității de Concurență au constatat că licitațiile organizate de CNADNR (actuala CNAIR), în anii 2012 și 2013, pentru întreținerea pe timp de iarnă a drumurilor și sectoarelor de autostradă din administrarea Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRPD) Cluj, erau fie anulate, ca urmare a depunerii de oferte neconforme/inacceptabile, fie suspendate, în urma contestațiilor depuse, astfel că s-a ajuns la atribuirea serviciilor prin negociere.
Contracte atribuite prin negociere
„Deși companiile implicate au manifestat un interes crescut pentru procedurile de licitație deschisă – în cadrul fiecărui lot fiind depuse mai multe oferte –, în urma suspendării sau anulării licitațiilor, negocierile s-au derulat în lipsa presiunii concurențiale. (…) Companiile au acționat în mod concertat: contractele au fost adjudecate în cadrul procedurilor de negociere, prin rotație, fiecare dintre cele patru companii câștigând cel puțin un contract, la prețuri mai mari comparativ cu cele ofertate în cadrul procedurilor de licitație deschisă”, a explicat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliul Concurenței.
„CNAIR să organizeze mai din timp licitațiile”
Reprezentantul Autorității de Concurență recomandă îmbunătățirea modalității concrete de organizare a licitațiilor pentru deszăpezire, astfel încât să se elimine orice posibilitate de trucare a acestora prin înțelegeri între participanți.
Astfel, Bogdan Chirițoiu le solicită reprezentanților Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) „să evite, pe cât posibil, situațiile în care se ajunge la negocieri cu participanții la licitații, având în vedere că, de cele mai multe ori, în aceste cazuri, prețurile de atribuire sunt mai mari, comparativ cu cele ofertate în cadrul procedurilor de licitația deschisă”.
Prin urmare, CNAIR trebuie să organizeze licitațiile cu mai mult timp înainte, pentru a nu se ajunge în situația de a invoca caracterul de urgență al atribuirii serviciilor (cum este cazul serviciilor de deszăpezire), ceea ce ar impune trecerea direct în faza de negociere. „În același timp, CNAIR trebuie să ia măsuri pentru a reduce gradul de contestare a licitațiilor, având în vedere că acestea suspendă procedurile, iar procesul de atribuire întârzie foarte mult. Acest lucru conduce la invocarea caracterului de urgență și, implicit, demararea procedurilor de negociere directă”, precizează Autoritatea de Concurență.
Principiile concurențiale trebuie respectate
De asemenea, CNAIR trebuie să asigure respectarea principiilor concurențiale, în cadrul procedurilor de licitație, care să nu faciliteze realizarea unei înțelegeri între participanții la licitații, să evite prezența simultană la licitație a companiilor participante la sediul autorității pe parcursul derulării procedurilor de negociere, prin stabilirea unor intervale orare diferite pentru ședințele de negociere cu ofertanții, negocierea tuturor ofertelor depuse de o companie în cadrul intervalului respectiv.
În același timp, Formularul de ofertă finală, document care se completează de către ofertant ulterior ședinței de negociere și care reflectă valoarea finală a ofertei financiare, nu trebuie completat în prezența companiilor concurente.