INFRASTRUCTURĂ: SF-ul A8, la revizuire

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și președintele Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților, Marius Bodea, au convenit cu liderii Asociației „Moldova Vrea Autostradă” și ai Asociației „Împreună pentru A8”, ca studiul de fezabilitate (SF) pentru Autostrada A8 Târgu Mureș-Ungheni să fie revizuit și completat, din fonduri europene, pe întreg amplasamentul lucrării.

Amintim că Guvernul Dăncilă a decis construirea, în parteneriat public-privat (PPP), a Autostrăzii Târgu Mureș-Iași-Ungheni, în lungime totală de 310 kilometri, evaluată la 5,1 miliarde de euro, cu un cost pe kilometru de 16,4 milioane de euro. Însă Parlamentul a adoptat, în noiembrie 2018, o lege care prevede ca tronsonul Târgu Mureș-Iași să fie construit din fonduri europene, iar Ministerul Transporturilor să demareze urgent procedurile.

Numai că de atunci a trecut un an, iar noul ministru, Lucian Bode, i-a chemat la sediul MT pe reprezentanții celor două asociații și le-a prezentat prioritățile mandatului său cu privire la proiectele de infrastructură ce vor fi realizate în Moldova, inclusiv termenele aferente fiecărei etape de implementare. „Am urmărit și urmăresc eforturile pe care membrii dumneavoastră le-au depus, de-a lungul timpului, pentru sensibilizarea autorităților centrale în ceea ce privește starea deficitară a infrastructurii din Moldova. Și așa cum, în calitatea mea de deputat, ați avut întregul meu sprijin, tot așa și acum, din postura de ministru, vă asigur de întreaga mea deschidere pentru a găsi cele mai rapide și sustenabile soluții pentru dezvoltarea Moldovei”, le-a spus ministrul Lucian Bode interlocutorilor.

„Dacă până acum de la minister și CNAIR ați primit doar promisiuni, eu vă propun un parteneriat: vreau ca, în cazul proiectelor de infrastructură din Moldova, care au fost începute, dar care sunt blocate, să identificăm împreună soluțiile pentru deblocare. În cazul noilor proiecte ce vor fi lansate de către CNAIR, vreau să existe o consultare reală și transparentă cu dumneavoastră și cu toți cei implicați, astfel încât din această colaborare să avem infrastructura dorită de toți românii. Știu că în organizațiile dumneavoastră sunt mulți oameni cu experiență și cred că este momentul ca profesioniștii din administrația publică să înceapă cu adevărat dialogul cu mediul neguvernamental”, le-a mai spus ministrul Bode reprezentanților celor două asociații.

La finalul discuțiilor, la care au participat și reprezentanții managementului CNAIR și ai direcției din cadrul ministerului, care gestionează fondurile comunitare, ministrul Lucian Bode a lansat invitația continuării acestor întâlniri, la sediul ministerului sau pe șantierele obiectivelor de infrastructură.

CNAIR a câștigat procesul cu Salini

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a câștigat, la Curtea Internațională de Arbitraj, procesul cu Salini Impregilo, pentru contractul de proiectare și execuție a Lotului 3 al Autostrăzii Orăștie-Sibiu. Amintim că, pe acest lot, a fost necesară demolarea și reconstruirea a circa 200 de metri. Refacerea carosabilului a fost efectuată de CNAIR, în regie proprie, iar acum trebuie recuperați banii.

Astfel, Tribunalul Arbitral a respins companiei italiene pretențiile în valoare de aproximativ 258 de milioane de lei, din totalul de 260 de milioane de lei. În plus, Tribunalul a admis cererea reconvențională a CNAIR pentru plata de către Salini Impregilo a sumei de peste 90,7 milioane de lei, reprezentând penalități de întârziere, astfel cum sunt prevăzute de dispozițiile sub-clauzei 8.7 [Penalități de Întârziere] din Contractul semnat între părți.

De asemenea, decizia obligă Salini Impregilo să ramburseze CNAIR suma de 152.025 dolari americani, cu titlu de costuri arbitrale, cu dobânda legală de la data Hotărârii Arbitrale Finale până la plata efectivă de către compania italiană.

Ministrul Bode s-a întâlnit cu președintele Ford România

Ministrul Lucian Bode și președintele Ford România, Ian Pearson, s-au întâlnit pentru a trece în revistă proiectele de infrastructură din sudul și vestul țării, care vin în sprijinul activității companiei americane. Abordarea propusă de ministru a fost ca discuția pentru fiecare proiect să fie axată pe trei mari paliere: faza de implementare, faza de evaluare și soluțiile pentru deblocare. În acest sens, cei doi oficiali au fost de acord că „doar printr-un dialog constructiv și permanent se pot identifica soluțiile care să asigure atât dezvoltarea companiei de autovehicule, cât și a economiei românești, în ansamblul ei”.

Concret, Lucian Bode și Ian Pearson au discutat despre drumul expres Craiova-Pitești, cu precădere stadiul centurii ocolitoare a orașului Balș, dar și a graficului de realizare a loturilor 3 și 4 ale drumului expres, precum și stadiul liniei de cale ferată ce face legătura dintre Craiova și Vama Nădlac și a căii ferate Craiova-Calafat.

Lucian Bode a precizat că este necesară dezvoltarea transportului multimodal, prezentând în acest sens avantajele celor două proiecte de la Craiova și Timișoara.

„Am convenit împreună ca dialogul să aibă un caracter permanent. Înțeleg și așteptările celor de la Ford, înțeleg și așteptările pe care le au românii de la noi în ceea ce privește infrastructura. Prefer ca, de acum încolo, să ne concentrăm pe soluțiile de deblocare a proiectelor începute și să grăbim ritmul de realizare a lor. Companiile private trebuie să aibă de la noi termene concrete și realiste pentru fiecare proiect de infrastructură, deoarece numai așa pot să își adapteze politica lor economică. Timpul promisiunilor nerealiste a trecut. Acum este momentul să luăm toate măsurile necesare pentru ca tot ceea ce s-a început în infrastructură să fie finalizat și să începem proiectele care sunt deja programate. Acest lucru se va realiza într-un mod transparent, prin informarea românilor cu privire la stadiul fiecărui proiect”, a transmis ministrul Lucian Bode, la finalul discuțiilor cu președintele Ford România.

Lucrări sistate de tribunal, la Autostrada Sebeș-Turda

Tribunalului Alba a decis încetarea temporară a executării lucrărilor la punctul de lucru Oarda de Sus al Autostrăzii Sebeș-Turda, lotul 1, în urma reclamației unei familii, din cauza zgomotului pe care îl făceau constructorii. CNAIR precizează că lucrările se desfășoară în continuare pe restul șantierului. Imobilul în care locuiește familia care a dat în judecată constructorul nu se află pe culoarul de expropriere, iar proiectul construcției acestui lot de autostradă nu a fost modificat din cauza imobilului respectiv.

„CNAIR a solicitat în repetate rânduri Antreprenorului să efectueze măsurători ale zgomotului și să monteze în regim de urgență panouri fonoabsorbante omologate, astfel încât nivelul zgomotului în zona afectată să fie redus până la limitele admise conform acordului de mediu. Cerințele de mediu sunt parte integrantă din obligațiile contractuale ale Antreprenorului. Având în vedere că măsurile de remediere a acestei probleme sunt în sarcina constructorului, automat și eventualele daune stabilite de instanțele judecătorești vor fi suportate tot de către acesta și nu de către CNAIR. Compania solicită Inginerului și Antreprenorului să prezinte urgent un raport cu situația exactă din teren în acest punct, cu măsurile întreprinse până în acest moment, precum și cu cele ce urmează a fi efectuate până la remedierea situației”, precizează CNAIR.

Sens giratoriu provizoriu pe DN 73, la intrarea în Cristian

De la sfârșitul lunii noiembrie se circulă în regim de sens giratoriu pe DN 73, la intrarea în Cristian, intersecția din zona platformei industriale Schaeffler. Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov a amenajat un sens giratoriu provizoriu, pentru a reduce ambuteiajele care se creau pe acest tronson de drum. Sensul giratoriu provizoriu va fi dezafectat anul viitor, când va fi finalizată amenajarea sensul giratoriu care va descărca traficul de pe Autostrada Cristian-Brașov.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.