Deputatul Lucian Șova, secretarul Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților, a inițiat un proiect de lege privind introducerea co-voiajării în Legea taximetriei (Legea 38/2003).
Potrivit proiectului legislativ, co-voiajarea este activitatea de transport „fără scop lucrativ, desfășurată între persoane fizice independente, care presupune utilizarea în comun, fără scop profesional, a unui autovehicul cu cel mult 9 locuri, de către un conducător auto și unul sau mai mulți pasageri care călătoresc în aceeași direcție, cu condiția ca deplasarea să fie efectuată de către conducătorul auto în scop personal, iar conducătorul auto împreună cu pasagerul sau pasagerii împart exclusiv costurile deplasării propuse”.
Legea taximetriei va fi modificată prin redefinirea dispeceratului taxi: „Activitate conexă transportului în regim de taxi, care preia telefonic sau prin alte mijloace și transmite comenzile clientului prin stația radio de emisie-recepție către taximetrist. Platformele digitale care facilitează partajarea unor călătorii între conducători auto și pasageri – persoane fizice independente – fără scop lucrativ, indiferent dacă această activitate de intermediere este remunerată, nu sunt considerate dispecerate de taxi în înțelesul prezentei legi”.
În legea existentă, va fi introdus și termenul de platformă digitală de co-voiajare – „spațiu online, inclusiv website sau aplicație mobilă, administrat de un furnizor independent, care permite înregistrarea ca utilizatori a potențialilor conducători auto sau pasageri care intenționează în mod individual să efectueze deplasări în nume și pe cont propriu cu împărțirea costurilor aferente, cu condiția respectării unor termeni și condiții aplicabile tuturor utilizatorilor în ceea ce privește utilizarea platformei respective”.
La articolul 7 din Legea 38/2003, alineatul (2) se modifică astfel: „Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, cu excepția activității de co-voiajare”.
Argumentele deputatului Lucian Șova
„Am pornit de la o realitate care este destul de pregnantă în spațiul public: aceea că mediul online facilitează întâlniri între posesori de mașini și doritori de călătorii – desigur, de la cele mai dezvoltate și, poate, și controversate, gen Uber, până la altele care, într-un fel, fac, până la urmă, paralelisme cu taximetria. Prin tot felul de întâlniri pe Facebook și alte rețele de socializare, oamenii aleg să mai și călătorească împreună. Conceptul este unul care funcționează în alte țări. Mărturisesc că la Comisie a venit o solicitare din partea unei firme de consultanță, reprezentantă a unui operator de platformă din altă țară, pentru o prezentare a acestui subiect. Am avut o întâlnire cu reprezentanții firmei de consultanță, care mi-au expus subiectul și am apreciat că ar trebui să își găsească locul într-o reglementare, să fie clar definit, de așa manieră încât să nu existe confuzii – având în vedere că tot pe Legea taximetriei există o prevedere pe care am susținut-o tot eu, cu privire la combaterea pirateriei”, ne-a declarat Lucian Șova.
El a precizat că este necesară definirea acestui tip de activitate, astfel încât să fie clar că nu este subiect de sancțiune pe componenta legală de piraterie. „Ceea ce deosebește tipul acesta de activitate de taximetrie, unde mașina merge după pasager, aici pasagerul merge după mașină. Condiția esențială este ca deplasarea să fie în interes privat al deținătorului de mașină între un punct A și B, în principiu, interurban – iar aici pot fi modificări în procesul legislativ”, a adăugat secretarul Comisiei pentru transporturi și infrastructură.
Deputatul Lucian Șova le-a răspuns și criticilor: „Dacă tipul acesta de activitate este nelegal și evazionist, înseamnă că și picnicul este nelegal și evazionist în raport cu restaurantele. Dacă ne găsim 5 prieteni pe internet și hotărâm să facem un picnic și ne cumpărăm mâncarea împreună, mâncăm micii și bem berea și o plătim cu toții, ar trebui interzis lucrul ăsta pentru că am concura neloial restaurantele care sunt autorizate și plătesc taxe la stat”.
El a mai adăugat că, dacă în America există benzi pe autostradă destinate mașinilor care conțin mai mult de 3 pasageri, nu reprezintă o „crimă” ca oamenii să fie lăsați să călătorească împreună. „Trebuie să-i ajutăm să o facă, folosind tehnologiile acestui secol de o manieră predictibilă, ușor de monitorizat din partea autorităților. Cred că e bine ca, înainte de a te urca într-o mașină când faci autostopul, în calitate de călător, să știi ce drepturi și obligații ai. E bine ca și șoferul care oprește și ia un pasager să conștientizeze ce obligații are față de acel pasager. Această inițiativă legislativă reprezintă, pentru perioada următoare, o bază de discuții instituționalizate, pentru a identifica soluțiile potrivite”.
Pro și contra
Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, se declară „surprins” de inițiativa legislativă, pentru că „legalizează evaziunea, frauda fiscală și activitățile neautorizate”. În opinia sa, de pe urma acestor reglementări vor avea de câștigat numai intermediarii și furnizorii de transport clandestin.
Cristian Lăzărescu, vicepreședinte ATTI și FORT, susține însă că „evaziunea va fi zero”: „Aceste firme lucrează doar cu entități juridice, iar toți banii încasați sunt la vedere, înregistrați automat, din moment ce toate tranzacțiile sunt făcute doar online și intră în contul firmei”.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro