ISO39001 Road traffic safety (RTS) management systems. Cartrans, prima companie certificată în România

2_decebalISO39001 este un standard internaţional adoptat la sfârşitul anului 2012. Acesta ajută organizaţiile care interacţionează cu sistemul de trafic rutier să conştientizeze riscurile rezultate din această interacţiune şi să pună la punct planuri de acţiune şi metode de control astfel încât să nu genereze decese sau răniri grave în traficul rutier.

Acest standard a apărut în contextul decadei ONU pentru siguranţă rutieră, care îşi propune stabilizarea şi scăderea deceselor şi rănirilor grave rezultate din accidente rutiere până în 2020. În 2014, Cartrans a decis pornirea procesului de implementare a unui sistem de management al traficului rutier conform cerinţelor ISO39001. Beneficiile aduse de această implementare sunt pe termen mediu şi lung. Acestea sunt de 2 tipuri: siguranţa propriilor angajaţi şi a celorlalţi participanţi la trafic şi beneficii economice.

Conştientizarea riscului în toate departamentele

În anii anteriori, compania a trecut printr-un amplu proces de reorganizare şi de consolidare a afacerii prin implementarea unui întreg pachet de proceduri şi mod de lucru. Această acţiune a condus la o stabilizare a organizaţiei interne şi la obţinerea unor rezultate financiare din ce în ce mai bune. Fiind deja implementat un sistem de selecţie, monitorizare şi evaluare a şoferilor, Cartrans a ajuns la concluzia că următorul pas ar fi conştientizarea tuturor departamentelor companiei – dispecerat, tehnic şi chiar financiar – asupra riscurilor care sunt generate de activitatea de bază, şi anume transportul rutier de mărfuri. Şoferii sunt în prima linie a riscului rutier, dar departamentele suport pot să agraveze sau să diminueze acest risc. „Împreună cu Cosmin Lixandru (director al companiei Tyre Management Consulting), care deja colaborează cu Cartrans pe zona managementului anvelopelor şi are cunoştinţe despre structura organizatorică a companiei, s-a pornit un proces de auditare a procedurilor şi a modului de lucru intern. S-a avut în vedere procedura de selecţie a şoferilor, de pregătire şi evaluare a acestora, modul de lucru cu dispeceratul, departamentul tehnic şi departamentul financiar. În urma acestui audit, s-a efectuat o analiză de risc. Pentru fiecare factor de risc în parte s-a evaluat situaţia actuală şi acolo unde a fost necesar s-au implementat noi proceduri sau au fost modificate procedurile existente“, a explicat Decebal Popescu, director general Cartrans România. Ca exemplu, în urma auditului, a apărut necesitatea implementării unui program de training intern pe aspecte de siguranţă rutieră pentru angajaţii care vin la locul de muncă la volanul maşinii personale sau de serviciu. Sunt elemente de bună practică şi de conducere defensivă, care nu sunt întotdeauna cunoscute şi, într-un anumit moment, pot contribui hotărâtor la evitarea unor accidente. „Analiza riscurilor a fost realizată ţinând cont de situaţia reală din companie şi s-a făcut prin discuţii directe cu personalul implicat. Lucrurile s-au tratat într-un mod foarte practic şi au fost implicaţi atât managerii de departament cât şi angajaţii cu funcţii de execuţie. Încă de la începutul procesului de implementare, la nivel de management s-a dorit ca sistemul de management al siguranţei traficului rutier să fie pus la punct pentru a funcţiona în realitatea de zi cu zi. Nu a fost avută în vedere o implementare de formă, care nu ar fi folosit nimănui. Mai ales că, în acest moment, nu există niciun client de transport care să condiţioneze o eventuală participare la licitaţie de existenţa unei certificări ISO39001“, a completat Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting.

Comitet pentru siguranţă

Una din principalele măsuri implementate a fost înfiinţarea în cadrul companiei a unui Comitet pentru siguranţă rutieră format din coordonator selecţie training şoferi, managerii de transport, tehnic şi resurse umane şi de coordonatorul SSM. Comitetul se întâlneşte trimestrial sau la apariţia unor evenimente de trafic rutier. Acest comitet este responsabil cu monitorizarea planurilor de acţiune implementate şi cu urmărirea parametrilor pe care angajaţii diverselor departamente trebuie să îi raporteze după un calendar prestabilit. În cadrul Comitetului se discută şi se iau măsuri care să contribuie la ţinerea sub control sau scăderea riscurilor de trafic rutier. Autoritatea Comitetului este extinsă asupra întregului personal pe linia de siguranţă a traficului rutier. Rezultatele întâlnirilor sunt raportate către top management, care trebuie să se asigure că sunt respectate principiile sistemului de management şi să aloce resurse acolo unde este necesar. Managementul a alocat atât resurse financiare cât şi umane pentru a se asigura continuitatea şi consistenţa măsurilor implementate. Rolul managementului este unul activ şi nu se rezumă doar la alocarea de resurse. Tot trimestrial are loc o întâlnire a top managementului cu conducătorul Comitetului pentru siguranţă rutieră şi cu coordonatorul training şoferi pentru a urmări stadiul planurilor de acţiune, pentru a învăţa din propria experienţă cât şi din experienţa altor companii din piaţă. „Experienţa altor companii din piaţa de transport este analizată şi, dacă se identifică riscuri care ar putea să apară şi în Cartrans, este conceput şi implementat un plan de acţiune pentru limitarea riscului respectiv“, a completat Decebal Popescu. Conducerea Cartrans speră ca tot mai multe companii româneşti de transport să treacă la implementarea acestui sistem de management pentru că, în final, beneficiari sunt toată industria de transport şi participanţii la trafic.

Costurile implementării în funcţie de structura firmei

Resursele financiare necesare pentru obţinerea certificării ISO39001 sunt legate de nivelul la care se află compania la momentul în care se începe procesul de implementare. Acestea sunt necesare în principal pentru programe de training, consultanţă externă şi pentru certificarea propriu-zisă. După certificare, sunt necesare resurse financiare în primul rând pentru training şi pentru alte activităţi ce rezultă din analizele interne periodice. Resursele umane se obţin prin împuternicirea unor persoane cu deschidere şi autoritate în companie. Aceste persoane primesc votul de încredere al managementului şi nivelul de autoritate necesar pentru a face lucrurile să se întâmple conform planurilor de acţiune. Pentru păstrarea unei consistenţe pe termen lung, Cartrans a decis să păstreze colaborarea cu Tyre Management Consulting pentru suportul acordat resurselor interne. În cazul Cartrans România, certificarea ISO39001 a fost făcută de Rina Simtex. A fost aleasă colaborarea cu Rina prin prisma experienţei pe care o au la nivel de grup, existând deja mai multe certificări ISO39001 acordate în Europa. Fiind un pionierat în România, Cartrans a ales un partener cu experienţă, care a înţeles faptul că motivele certificării nu ţin de un aspect de formă, ci au o bază solidă şi nu se doreşte rabat de la calitatea procesului.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Decebal Popescu, director general Cartrans România:

Implementarea sistemului de management al siguranţei traficului rutier la Cartrans România reprezintă încă un pas în profesionalizarea angajaţilor cu avantaje în scăderea riscurilor rutiere. Prin acest demers, compania îşi pregăteşte structura pentru viitorul nu foarte îndepărtat, în care integrarea transportului rutier european va conduce către o concurenţă şi mai acerbă, mai ales în zona de servicii şi valoare adăugată. În acel moment, diferenţa va fi făcută de pregătirea, profesionalismul şi satisfacţia personală a angajaţilor. Avem multiple exemple în alte industrii, în care excelenţa este implementată în structura companiei de cei care lucrează în cadrul ei.“

Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting:

Procesul de implementare începe obligatoriu cu un audit obiectiv, urmat de identificarea riscurilor şi de punerea în aplicare a planurilor de acţiune. Este un proces care cere timp, consistenţă şi determinare, pentru că există o rezistenţă naturală a organizaţiei la schimbare. Procedurile care se vor implementa se construiesc împreună cu cei care le vor aplica. Astfel, gradul de conformare este mult mai mare.“

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.