MAN: Pregătit pentru viitor

Consolidarea tehnologiilor clasice, pentru creșterea siguranței și eficienței oferite de vehiculele actuale și, în același timp, testarea de noi soluții în materie de carburanți alternativi și digitalizare sunt direcțiile principale pe care MAN se concentrează.

Schimbările rapide impuse pieței de transport, ca urmare a creșterii volumului de mărfuri, a urbanizării, precum și a modificărilor legislative au determinat producătorii de vehicule comerciale să lucreze în paralel la mai multe scenarii posibile pentru viitor.

În cadrul evenimentului organizat de către MAN la Berlin au fost prezentate câteva dintre soluțiile proiectate de producătorul german.

Electromobilitate, digitalizare și vehicule autonome

Progresele MAN pe aceste segmente vor ocupa un loc important în cadrul standului pregătit pentru IAA, cea mai mare expoziție dedicată vehiculelor comerciale, ce se va desfășura la Hanovra, la finalul lunii septembrie.

MAN oferă, la ora actuală, soluții electrice de transport marfă, dedicate distribuției urbane, cuprinse între 3 și 26 t. Acest lucru este posibil prin lansarea versiunilor electrice MAN eTGM și MAN eTGE. Oferind performanțe dinamice remarcabile, emisii poluante zero și o reducere fantastică a zgomotului, propulsia electrică pare soluția câștigătoare pentru transportul în interiorul orașelor.

MAN eTGM, cu propulsie 100% electrică, va intra într-o perioadă de teste, în condiții reale. Nouă companii de distribuție vor utiliza acest autovehicul, într-o configurație de autoșasiu 6×2, având diferite suprastructuri, începând din toamnă.

Autovehiculul de 26 t utilizează baterii montate sub cabină și pe părțile laterale ale șasiului, oferind o autonomie de până la 180 km. Motorul electric, poziționat în zona centrală a șasiului, livrează o putere de 264 kW și un cuplu de 3.100 Nm către roțile motoare, fără trepte de viteză. Autovehiculul a fost proiectat pentru a răspunde nevoilor specifice activităților logistice urbane, putând suporta o varietate de caroserii, de la mărfuri generale și dubă frigorifică, până la ridicare deșeuri menajere. Nevoile suplimentare de putere pentru aceste aplicații sunt acoperite, de asemenea, prin sisteme electrice.

Dezvoltarea conceptului eTruck și programele de testare fac parte din ceea ce producătorul a numit „eMobility Roadmap” pentru soluții de transport urban, ce sunt programate să intre în portofoliul de produse MAN începând cu anul 2021.

Premieră mondială eTGE

Cu ocazia acestei ediții a IAA, vom asista și la premiera mondială a eTGE. Producția variantei electrice a TGE începe în vara acestui an, la fabrica din Września, Polonia.

eTGE 4.140 oferă o autonomie de 160 km și o masă utilă între 1 și 1,75 t. Autovehiculul este echipat cu tehnologie de ultimă generație, iar componentele electrice utilizate oferă un grad ridicat de siguranță, fiind deja în producția de serie.

Specialiștii MAN au arătat că 70% din vehiculele comerciale ușoare utilizate în zone urbane acoperă o distanță de sub 100 km pe zi. Viteza medie este scăzută, traficul este adesea aglomerat, cu numeroase opriri și porniri, aspecte care se potrivesc perfect cu modul ideal de exploatare al vehiculelor electrice. Acesta este segmentul țintit de eTGE 4.140, care va fi produs, inițial, în varianta cu acoperiș înălțat. Astfel, compartimentul marfă oferă un volum de aproape 11 mc, în varianta de 3,5 sau 4,25 t. Datele tehnice ale eTGE fac ca acest autovehicul să poată acoperi două treimi din totalul activităților de distribuție urbană, deservite, astăzi, cu van-uri propulsate cu motoare clasice.

eTGE va trebui conectat la o sursă de încărcare, pe perioada nopții. Încărcarea rapidă a bateriilor este, de asemenea, posibilă, iar de la 0 la 80% se poate ajunge în 45 de minute.

Bateriile de 36 kWh pierd doar 15% din capacitate, după aproximativ 2.000 de cicluri de încărcare. Modulele individuale, formate din 6 sau 12 celule, pot fi înlocuite separat. Bateriile sunt montate sub podeaua compartimentului marfă, care a fost ușor ridicată.

Motorul a fost montat în partea din față, cuplat cu o cutie de viteze cu o singură treaptă. Un cuplu, disponibil imediat, de 290 Nm asigură o manevrare agilă a vehiculului.

Dotarea standard include Climatronic, scaune încălzite, parbriz încălzit, sistem de navigație, conectivitate pentru telefon, faruri LED…

Și pe partea de siguranță lucrurile arată bine – sistem de asistență la parcare, cu protecție laterală, cameră multifuncțională, cameră pentru mers înapoi, pilot automat, limitator de viteze, sistem pentru frânarea de urgență etc.

Siguranță crescută cu Platooning

În cadrul evenimentului, MAN a realizat o demonstrație privind funcționarea sistemului Platooning. Primul camion stabilește viteza și direcția, iar următoarele se sincronizează cu primul, păstrând o distanță constantă de 15 m. Reducerea consumului de carburant la nivel de convoi este de aproximativ 10% și, totodată, siguranța rutieră se îmbunătățește. Cel de-al doilea camion reacționează la 5 milisecunde față de autovehiculul din față, mult peste capacitățile umane. Practic, reacțiile par instantanee și, astfel, este eliminat riscul coliziunii. MAN a demarat teste în condiții reale, în cadrul unui proiect pilot, alături de compania DB Schenker. Convoiul va fi format din două camioane, ce vor face legătura între depozite ale companiei de logistică, pe autostrada A9, între Munich și Nuremberg. Este testată funcționalitatea tehnologiei în condiții reale și, totodată, sunt monitorizare reacțiile șoferilor și ușurința cu care aceștia se adaptează la noul sistem.

Sistemul de asistență pentru frânarea de urgență, precum și camera pentru monitorizarea „unghiului mort”, pentru a preveni accidentele, în cazul virajelor la dreapta, sunt alte elemente (deja disponibile) care vor reduce riscul accidentelor.

De la producător de camioane, la furnizor de soluții de transport

RIO a fost lansat în 2016, cu scopul de a oferi industriei de transport o platformă „cloud” deschisă, menită să crească eficiența. Având la bază această platformă, MAN livrează soluții digitale pentru camioanele sale, sub numele de „MAN DigitalServices”. Astfel, în viitor, transportatorii vor putea urmări, în timp real, date legate de vehicul și rapoarte relevante, de oriunde. Totodată, utilizatorii vor primi recomandări personalizate, pentru optimizarea activității.

MAN a echipat Adaptive Cruise Control (ACC) cu funcția „stop-and-go”. Astfel, șoferii vor putea evita oboseala în timpul ambuteiajelor, camionul păstrând distanța față de vehiculul din față și, la nevoie, chiar oprind, fără a fi necesară intervenția conducătorului auto, care va păstra doar controlul direcției.

Radu BORCESCU

Berlin, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.