Ministrul Costescu vrea finanțare din Fondul European pentru Investiții Strategice

rotterdam2Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a promovat la Reuniunea Anuală TEN-T Days de la Rotterdam cele 16 proiecte de infrastructură ale companiilor din subordinea sau de sub autoritatea ministerului și care pot fi finanțate prin Fondul European pentru Investiții Strategice (EFSI).

Companiile MT au luat parte la prezentările pe domenii “iar prin promotorii antrenați și pregătiți pentru cele 16 proiecte și-au prezentat oferta potențialilor investitori și au înregistrat feedback-ul acestora”, se precizează în comunicatul remis redacției.

Promotorii români s-au întâlnit și cu Violeta Bulc, Comisarul European pentru transporturi, “care și-a exprimat aprecierea pentru viteza cu care România a pregătit proiectele, după întâlnirea de la Conferința Regională privind Planul de Investiții pentru Europa, care a avut loc la Ljubliana, în luna aprilie 2016, atunci când s-au purtat discuțiile inițiale referitoare la fondurile EFSI”.

„Vreau să felicit România pentru numărul mare de proiecte prezentate aici. Fondul European pentru Investiții Strategice (EFSI) este un mecanism nou, din care trebuie să învățăm: trebuie să fim activi, să construim experiențe. Conferința de astăzi este foarte importantă pentru că este prima dată când companii de stat și investitori pot discuta investiții concrete și oportunități. Prin acest fond avem la dispoziție 315 miliarde de euro pentru proiecte din 17 țări”, a declarat Violeta Bulc.

Rotterdam2 Rotterdam3

Iată principalele proiecte:

  1. În domeniul aerian:
    • extinderea Aeroportului Băneasa – renovare și modernizare terminal, turn de control, căi de rulare, platformă avioane, parcare, iluminare, stație de carburanți, stație de pompieri;
    • extinderea Aeroportului Otopeni – un nou terminal realizat în două etape, platforme avioane, căi de rulare, conexiune la rețeaua rutieră, parcare, clădiri auxiliare, turn de control, echipamente și vehicule speciale.
  1. În domeniul rutier:
  • Autostrada Craiova – Pitești – 121 km;
  • Centura Sud București, la profil de autostradă – 48 km;
  • Mentenanța autostrăzilor București – Constanța (A2) și București – Pitești (A1).
  1. În domeniul feroviar:
  • Pachet de investiții pentru conectarea Bucureștiului cu zonele industriale din Sud
  • Modernizarea liniilor CF aflate pe Coridorul Orient Est-Mediteranean;
  • Modernizarea și electrificarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia (44 km).
  1. În domeniul naval:
  • Construcție cheu la Gura Canalului Dunăre – Marea Neagră – 287 m de cheu, terminal de 1.8 ha;
  • Extindere cheu dana 85 – 89 – 578 m de cheu, terminal de 4,4 ha;
  • Terminal de containere pe insula artificială – extindere insula artificială prin metoda pământ câștigat din mare (66,6ha) și construcție terminal de containere de 28 ha;
  • Terminal de cereale pe insula artificialp – extindere insula artificială prin metoda pământ câștigat din mare și construcție terminal de cereale de 18 ha;
  • Realizarea unei stații de bunkeraj LNG – 241 m de cheu, 8 ha suprafață, capacitate de 5.000 – 7.500 mc;
  • Mol 3-4 – terminal de cereale (suprastructură) cu capacitate de 120.000 de tone – ulterior dezvoltării infrastructurii din fonduri structurale;
  • Platforma industrială Port Constanța Sud – realizare infrastructură pe insulă (22 ha) și pe țărm (6 ha), cheu de 350 m, sistem de conducte.

La Reuniunea de la Rotterdam a fost adus în discuție și transportul feroviar de marfă. O serie de măsuri au fost adoptate în sesiunile de discuție ale miniștrilor transporturilor:

  • îmbunătățiri eficiente pentru a elimina blocajele și a facilita traficul internațional pe Coridorul de Transport Feroviar de Marfă Orient – Est-Med, alături de Programul de acțiuni privind Coridorul Orient-Est-Med.
  • reducerea timpilor de așteptare transfrontalieră în transportul feroviar de marfă, alături de Planul de acțiune aferent.

Rotterdam2 Rotterdam

Fondul European pentru Investiții Strategice (EFSI) reprezintă nucleul Planului de Investiții pentru Europa (Planul Juncker).

EFSI nu este un fond de investiții clasic, în sensul în care veniturile publice sunt colectate si alocate pe proiecte alese în urma unui proces de selecție condus de autorități publice, ci este un fond de „facilitare și multiplicare”, în sensul în care fonduri publice sunt alocate pentru a stimula investiții private, printr-o interfață îndeplinită de Banca Europeană de Investiții.

EFSI vizează infrastructura strategică, inclusiv cea de transport. Mai precis, pot fi finanțate diferite tipuri de proiecte dacă aranjamentele instituționale și de proiect permit implicarea investitorilor străini. Aceste proiecte pot fi autostrăzi/ drumuri expres, căi ferate, servicii feroviare, porturi, canale navigabile, aeroporturi.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.