După ce a inspectat șantierele de la metrou și de la șoseaua Petricani, unde CNADNR se chinuie de 4 ani să construiască cei 3 kilometri de conectare cu autostrada București – Ploiești, noul ministru al Transporturilor, Sorin Bușe, a mers astăzi și șantierele autostrăzilor Transilvania (Gilău – Nădășelu) și Sebeș – Turda.
Ministrul a fost însoțit, ca de obicei, de șeful interimar al CNADNR, Cătălin Homor.
Pe Autostrada Gilău – Nădășelu se execută lucrări pe Tronsonul 3A1 (km 0 – km 8,7).
“Ministrul a remarcat mobilizarea eficientă a constructorului. După scoaterea din fondul forestier a celor 7,45 ha de pădure, constructorul a continuat lucrările în regim accelerat, astfel încât gradul de execuție a ajuns să depășească 77%. Cei 8,7 km de autostradă au termenul estimat de finalizare pentru sfârșitul anului 2016. Tot astăzi a fost emisă și Autorizația de Construire pentru Nodul rutier Nădășelu – km 8+550, culoar suplimentar, de pe secțiunea 3A a Autostrăzii Transilvania”, potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor (MT).
Pe Autostrada Sebeș – Turda au fost realizate exproprierile la loturile 1, 3 și 4, a fost emise autorizaţiile de construire iar pentru Lotul 4, și pentru lucrările suplimentare.
La Lotul 3 se execută lucrări pe o lungime de 12,45 km. “Constructorul se află deja în teren și este pregătit să accelereze ritmul de activitate. Progresul fizic actual pe Loturile 3 și 4 este de aproximativ 50%”, precizează MT. Pe Lotul 1, Autorizația de construire a fost emisă pentru secțiunea A iar constructorul urmează să antreneze toate resursele la capacitate maximă, în cel mai scurt timp posibil. Traseul acestui lot are 17 km și conține și nodul direcțional Sebeș.
“Pe Lotul 2, muncitorii lucrează pe șantier cu viteză sporită de mai bine de o lună și jumătate. Acest sector are o lungime de 24 km. Pe traseul Lotului 2 au fost descoperite zece situri arheologice ce datează din epoca neolitică. Acestea sunt investigate și descărcate de pe traseul autostrăzii”, precizează MT.
„Mi-am început mandatul prin a evalua proiectele direct de pe șantier. O să continui în această manieră pentru că vreau să vad lucrurile acolo unde se petrec. Sunt convins că fiecare constructor este conștient de rolul său în acest parteneriat și mai ales de cât de importantă este respectarea angajamentelor astfel încat, la final, când vom trage linie, vom ști că putem lucra împreună și pentru alte proiecte. Pe de altă parte, și CNADNR are obligația să-și respecte angajamentele. Mă aștept ca angajații companiei să rămână pe șantiere cât timp e nevoie, să găsească soluții fezabile pentru fiecare proiect și să sesizeze orice derapaj”, a declarat, în comunicat, ministrul Sorin Bușe.
Vizitele ministrului Transporturilor vor continua pe șantiere, asigură MT.
Șantiere deblocate recent
CNADNR a emis de puțin timp autorizaţiile de construire pentru cele patru loturi ale Autostrăzii Sebeş – Turda, după ce lucrările fuseseră sistate în octombrie 2015.
“Reamintim că sistarea şi întârzierile înregistrate în cadrul acestor loturi au ca și cauze principale finalizarea cu întârziere a proiectelor tehnice de către antreprenori, precum și obținerea cu dificulatate a avizelor și/sau acordurilor necesare în vederea emiterii autorizației de construire”, preciza CNADNR în 28 iunie, când a emis autorizațiile de construire ale locurilor 1 și 3.
Lotul 1 are 17 km iar până acum a fost finalizată proiectarea pentru Secțiunile B (km 14 – km 17) și C (km 0 – km 0+300) și pentru Nodul Rutier Sebeș. Traseul traversează localitățile Sebeș, Alba Iulia și Ciugud iar lucrările includ nodul rutier Alba Sud, continuarea drumurilor existente, podețe, lucrări hidrotehnice, relocări, protejări, utilități, lucrări de iluminat și instalații electrice, parcări de scurtă durată, sistem inteligent de control de trafic, protecția mediului și siguranța circulației.
Totodată, vor fi construite 4 poduri de peste 100 m fiecare, cel mai mare, peste râul Mureș, urmând să măsoare 622 m. Investiția presupune și angajarea a 320 de persoane din zonă. Antreprenor: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcții SRL. Valoarea contractului: 541.739.137,21 lei.
Lotul 2 are 24,25 km iar pentru sectoarele 2 şi 3 au fost emise autorizaţiile de construire în 5 aprilie anul acesta. Antreprenorul ester Asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL iar contractul are valoarea de 549.332.494 lei.
Lotul 3 are o lungime de 12,45 km iar traseul său străbate municipiul Aiud. Proiectul prevede realizarea a două noduri rutiere, care vor lega autostrada de DN1: Nodul Aiud (km 44+730) și Nodul Unirea (km 53+215), 20 de poduri, dintre care două, de 713 m și respectiv 702 m, peste râul Mureș, și două spații de servicii. Vor fi create peste 270 de locuri de muncă. Antreprenor: Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA. Cost: 420.511.921,44 lei.
Lotul 4 a primit undă verde pentru construcție în 5 iulie și are 16,3 km (între km 53+700 – km 70), pe raza judeţului Alba, traseu încadrat în stânga de DN1, pe teritoriul comunei Miraslău şi pe cel al comunei Unirea, la vest de râul Mureş şi la sud de pârâul Ciugud.
Pe lângă realizarea lucrărilor rutiere, vor fi lucrări de siguranţa circulaţiei, protecţia mediului, consolidări pentru prevenirea şi/sau combaterea fenomenelor geologice negative, precum şi realizarea sistemului de scurgere a apelor pluviale. Vor fi create peste 300 de locuri de muncă. Antreprenor: Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH. Cost: 470.004.894,83 lei.
Autostrada Sebeș-Turda ar trebui terminată anul acesta
Loturile 3 și 4 ale Autostrăzii Sebeș – Turda ar fi trebuit să fie gata din martie anul acesta, după ce ordinele de începere a lucrărilor au fost emise în 20 mai 2014. Iar loturile 1 și 2 au termen de finalizare octombrie, ordinele fiind emise în 2 decembrie 2014.
În septembrie anul trecut, şantierele abia se îndreptau spre un stadiu de 7% pentru Lotul 3 și de 2% pentru Lotul 4.
din cauza întârzierilor, autostrada a pierdut finanțarea europeană pe exercițiul financiar 2007 – 2013. Ministerul Transporturilor a fazat investiția, astfel că va primi finanțare din bugetul european 2014 – 2020.
Magda SEVERIN